کرونا، به نفع گردشگری عشایری فارس رقم خورد

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: شیوع بیماری کرونا سبب شد که بوم‌گردی‌های عشایری این استان از رونق بیافتند و دچار ضرر و زیان شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، روح‌الله بهرامی با اشاره به وجود ۲۴ بوم‌گردی عشایری در این استان افزود: عشایر استان در زمینه راه‌اندازی این بوم‌گردی‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری‌هایی کردند تا با میزبانی و پذیرایی از میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی کسب درآمد کنند اما کرونا تمام فعالیت آنها را مختلف و دچار ضرر و زیان بسیار کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، در حوزه عرضه و فروش دام هم عشایر با مشکلاتی مواجه شدند به طوری که عرضه دام برای مدتی تعطیل یا نیمه تعطیل شد و همچنین حمل و نقل نهاده‌ها هم با مشکل انجام می‌شد.
او اظهار داشت: در کنار وارد آمدن چنین ضرر و زیان‌هایی به عشایر، برخی هزینه‌ها به ویژه هزینه کوچ ماشینی برای عشایر افزایش یافت و در مجموع می‌توان گفت که هزینه‌های تولید و معیشت عشایر تحت تاثیر کرونا افزایش قابل توجهی داشته است.


بیشتر بخوانید:

نقش دفاتر وزارت امور خارجه در حوزه گردشگری ضعیف است



مدیر کل امور عشایر فارس تصریح کرد: در استان حدود سه میلیون راس دام سبک توسط عشایر نگهداری می‌شود و ماهانه حدود ۲۵ هزار تن گوشت قرمز که معادل یک سوم گوشت تولیدی استان است،توسط جمعیت عشایری استان تامین و به بازار عرضه می‌شود.
بهرامی گفت: در حوزه دستبافت‌ها هم بر اساس آمارهای موجود سالانه حدود ۵۷ هزار متر مربع فرش دستباف در مدل‌های مختلف شامل قالی، گبه، گلیم و جاجیم توسط زنان عشایری تولید و در بازاهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
وی اظهار داشت: در مجموع سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، باغی و فرآورده‌های خام دامی توسط عشایر استان تولید و در بازار عرضه می‌شود که به ویژه در حوزه تولید گوشت قرمز، با توجه به اینکه دام بخشی از سال را در مراتع از چرای آزاد استفاده می‌کند، گوشت تولیدی عشایر از سالم‌ترین گوشت‌های تولیدی در کشور است.

منبع: ایرنا

223353

مطالب مرتبط