نحوه استفاده از زنجیر چرخ در روز‌های سرد سال/ نکاتی که بسیاری از رانندگان از آن‌ها آگاه نیستند

استفاده از زنجیر چرخ در فصل زمستان و سرما امری ضروری است که باید در این رابطه نکاتی را بدانید.

به گزارش سایت خبری پرسون، قطعا نمی‌توان در روز‌های برفی بدون بستن زنجیر چرخ راهی جاده‌ها شد، حتی گاهی اوقات برای رفت و آمد داخل شهر نیز به دلیل برف و یخبندان نیاز به زنجیر چرخ پیدا می‌کنید.

همیشه باید در خودرو زنجیر چرخ به همراه داشت، زیرا تغییرات جوی ممکن است شما را غافلگیر کند و به زنجیرچرخ نیاز پیدا کنید.

اقدامات لازم قبل از بستن زنجیر چرخ

زمانی که قصد بستن زنجیر چرخ را دارید، قطعا به دلیل گل و لای و یا برف، چرخ ماشین شما کثیف شده است، پس نباید بلافاصله زنجیرچرخ را بگذارید و قبل از آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. قبل از سفر کردن، بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید: از مزایای خشک بودن چرخ استفاده کنید که راحت‌ترین راه برای بستن زنجیر چرخ است و بستن آن را تمرین کنید.

۲. حتما دستکش گرم، لایه‌های ضد آب و دیگر چیزهایی که در روز برفی لازم است، در ماشین تان داشته باشید.

بستن زنجیر چرخ

۱. اگر در جاده هستید، برقراری امنیت را در اولویت قرار دهید. لایه‌های ضد آب را وصل و از دستکش استفاده کنید.

۲. اگر ماشین شما با چرخ جلو حرکت می‌کند، باید زنجیرچرخ را در چرخ جلو ببندید که در غیر این صورت باید زنجیر چرخ را به چرخ عقب وصل کنید. اگر از این مورد اطلاع ندارید، خودتان دستی آن را چک کنید یا از کسی بپرسید.

۳. زمانی که ماشین خود را در محل مناسب پارک کرده‌اید، کیف مربوط به زنجیرچرخ را باز کرده و زنجیر اول را خارج کنید، هر کیسه دارای دو زنجیر است. اطراف زنجیر چرخ‌ها یک پوشش قرار دارد که آن‌ها را خشک نگه می‌دارد.

۴. کابل پلاستیکی را در دست بگیرید و گره‌های زنجیر چرخ را از هم باز کنید. این پلاستیک‌های انتهایی معمولا به رنگ زرد و آبی دیده می‌شوند.

۵. زنجیر چرخ‌ها را باید شل در دست بگیرید. زنجیر‌ها را روی زمین پهن کنید، به طوری که خار‌های زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، نباید خار‌ها به سمت لاستیک باشد، زیرا هنگام حرکت باعث سوراخ شدن لاستیک می‌شود، سپس آن را پشت تایر قرار داده و از سمت چپ به راست بکشید. هر دو انتهای آن را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر زرد زنجیر چرخ را به انتهای آبی آن وصل کنید.

۶. اکنون باید به دنبال قلابی پهن و خمیده باشید که به خلاف جهت کابل وصل شده است. قلاب قرمز را از سمت راست به اتصال دهنده طلایی سمت چپ وصل کنید، به طوری که از حلقه سر دیگر زنجیر را عبور داده و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

با چرخاندن این بست‌ها توسط آچار مخصوص، زنجیر چرخ روی لاستیک محکم می‌شود، آچار مخصوص یا همان پیچ گوشتی دو سو را در محل بیضی شکل روی زنجیرچرخ قرار دهید و حلقه‌ای از زنجیر را که در سوراخ بست ثابت است، در جهت منحنی بست بچرخانید. برای باز کردن زنجیرچرخ، این بست‌ها را باید به حالت اولیه بازگردانید.

۷. زنجیر چرخ وصل شده را به بالای تایر هل دهید تا حالت چهار ضلعی در خلاف تایر به خود بگیرد و بین هر کدام از چهار ضلعی‌ها یک ریل مرکزی قرار دهید.

۸. اکنون به دنبال قلاب قرمزی باشید که مستقیما بر خلاف جهت اتصال کابل است. باید قلاب قرمز را به اتصال زرد رنگ در قسمت چپ وصل کنید و زنجیر چرخ را به بالای تایر هدایت کنید. از زنجیر‌های بلند قرمز استفاده کنید و آن را به تنگ‌ترین حالت ممکن ببندید.

۹. حالا تمام این کار‌ها را برای چرخ بعدی در جلو یا عقب ماشین تکرار کنید.

۱۰. پشت فرمان بنشینید و چند میلی متر رو به جلو رانندگی کنید؛ این کار باعث می‌شود که زنجیر چرخ‌ها به آرامی در داخل تایر فرو بروند.

۱۱. حالا قلاب‌ها را دوباره در بیاورید و آن‌ها را سفت کنید. زنجیر‌ها باید به گونه‌ای سفت باشند که هنگام حرکت کردن ماشین، هیچ صدای خاصی از آن شنیده نشود و اگر صدایی شنیدید، باید قلاب‌ها را یک بار باز کنید و بعد دوباره آن را به تایر بزنید.

با زنجیر چرخ‌های برفی چگونه رانندگی کنیم؟

هنگام رانندگی به دنبال صدا‌های غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه‌ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک‌ترین مکان ممکن توقف کنید، زنجیر‌ها را کمی شل کنید یا اینکه آن را کاملا باز کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ‌ها باید راهکار‌های زیر را دنبال کنید:

در روز‌های برفی بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید، وگرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد.

هرگز با زنجیر چرخ در مکان‌های غیر برفی نروید.

با زنجیر چرخ توقف‌های ناگهانی نداشته باشید.

نحوه خارج کردن زنجیر چرخ

در یک مکان امن توقف کنید و زنجیر‌ها را خارج کنید. برای انجام این کار، اول قلاب‌ها را باز کنید و کش آمدگی‌ها را شل کنید، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید، دقیقا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.

در مرحله آخر نیز زنجیر را جوری جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از بسته بندی آن، اجازه دهید تا کامل خشک شود، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی بالا می‌رود.

نکاتی که قبل از خرید زنجیر چرخ باید به یاد داشته باشید:

حتما سایز مناسبی از زنجیرچرخ را برای چرخ خود انتخاب کنید تا کم‌ترین آسیبی به چرخ‌ها وارد نکنید.

اگر هرگونه خرابی در وصل کردن زنجیر چرخ به وجود آمد، توقف کرده و آن را برطرف کنید.

با سرعت آرام رانندگی کنید.

فقط زمان‌هایی از زنجیر چرخ استفاده کنید که مجبور هستید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

223297