ویروس کرونا کدام استارتاپ ها را توسعه داد؟

در این گزارش چهار استارتاپ که به واسطه شیوع ویروس کرونا با استقبال خوبی از سوی کارآفرینان رو به رو شدند را معرفی کرده‌ایم.

به گزارش سایت خبری پرسون، توسعه فناوری به حدی سرعت دارد که حتی نمی‌توان برای چند هفته آینده آن برنامه ریزی یا پیش بینی کرد. با این حال در صورتی که سطح توقع خود را بالا ببریم، می‌توانیم تا حدودی اتفاقاتی که قرار است در دنیای فناوری و تکنولوژی بیافتد را پیش بینی کنیم. در سال‌های اخیر توسعه فناوری تاثیر و کمک بسیار زیادی در صنعت و تجارت کرده و بسیاری از چالش‌ها و دغدغه‌های افراد را از بین برده است. از طرفی هم با شیوع ویروس کرونا در جهان و خانه نشین شدن و همچنین بی کار شدن بسیاری از افراد، در این ایام توجه زیادی به کسب و کار‌های نوپا و به خصوص استارتاپ‌ها شده است.

در ادامه قصد داریم تعدادی از استارتاپ‌های بزرگ که در سال ۲۰۲۰ توسعه بسیار زیادی داشتند و انتظار می‌روند در سال آینده، توسعه این استارتاپ‌ها همچنان ادامه داشته باشند و در سال ۲۰۲۱ باشد شاهد توسعه هرچه بیشتر این استارتاپ‌ها باشیم.

فناوری Edge computing

فناوری Edge computing که به معنای پردازش، تجزیه و تحلیل داده‌ها در سرور‌های نزدیک به نرم افزار مورد استفاده توسط کاربران است. از این فناوری در مراکز ارائه دهنده خدمات مخابراتی، شرکت‌های نیمه هادی و فناوری اینترنت اشیاء استفاده می‌شود. با روی کار آمدن فناوری 5G در جهان نیز پیش بینی می‌شود قدرت پردازش به کمک این فناوری تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند و برنامه‌های مورد استفاده در هر کدام از مشاغلی که از این فناوری استفاده می‌کنند بسیار سریع‌تر از همیشه خواهد بود.

مهم‌ترین تاثیر افزایش سرعت در فناوری Edge computing به فناوری‌هایی نظیر اتومبیل‌های خودران، ربات‌های هوشمند و هوش مصنوعی مربوط می‌شود. مدیر یکی از استارتاپ‌های فعال در زمینه این فناوری نیز به تازگی اعلام کرده است که با توسعه کسب و کارها، داده‌ها و اطلاعات مورد استفاده آن‌ها نیز سنگین‌تر می‌شوند و توسعه فناوری Edge computing تاثیر بسیار زیادی در آینده شرکت‌ها خواهد داشت. برای مثال در آینده در نقاط مختلفی از کره زمین اینترنت اشیاء و ناوگان حمل و نقل هوشمند و بدون راننده مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در این میان اگر قدرت پردازش فناوری Edge پایین باشد، اختلال بزرگی در مسیر توسعه فناوری‌های آینده پیش خواهد آمد.

افزایش نیاز در این فناوری باعث شده است استارتاپ‌های بسیار زیادی برای فعالیت در این زمینه به وجود بیایند.

فناوری telehealth

این فناوری همان فناوری پزشکی از راه دور است که در زمان شیوع ویروس کرونا در جهان و در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است. در این نوع فناوری افراد می‌توانند بدون نیاز به ملاقات حضوری با افراد و صرفا به وسیله استفاده از اینترنت و بیان مشکلات خود به صورت آنلاین به پزشک مربوطه مراحل درمان خود را طی کنند.

در حقیقت انتظار می‌رود در سال آینده فناوری پزشکی از راه دور حدود ۴۰ درصد رشد داشته باشد و برای استارتاپ‌های فعال در این زمینه سود بسیار زیادی داشته باشد. فناوری پزشکی از راه دور در سال ۲۰۲۰ توانسته است حدود ۳۸ میلیارد دلار برای استارتاپ‌های فعال در این زمینه سودآوری داشته باشد و انتظار می‌رود این عدد تا سال ۲۰۲۵ به ۱۹۱ میلیارد افزایش پیدا کند.

فناوری رباتیک

افزایش درخواست برای خرید‌های آنلاین در ایام اخیر به قدری زیاد شده است که فروشنده‌ها برای تحویل اقلام خریداری شده توسط کاربران با مشکل مواجه شده‌اند. اما راه حلی که بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند، تحویل اجناسی خریداری شده توسط کاربران توسط ربات‌های هوشمند است. در این میان استارتاپ‌های چینی تمرکز بسیار زیادی روی توسعه ربات‌های هوشمند کردند چرا که ویروس کرونا از این کشور آغاز شد و چین با ساخت و عرضه ربات‌های هوشمند برای تحویل مرسولات کاربران، قصد جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را داشت.

پس از چین این فناوری در انگلستان و به طور جدی در آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر استارتاپ‌هایی نظیر Manna، Starship Technologies و Nuro روی این فناوری تمرکز کرده‌اند و ربات‌های خود را به فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی می‌فروشند تا از این طریق علاوه بر کمتر شدن هزینه‌های فروشندگان، از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

تحصیل آنلاین

با شیوع ویروس کرونا در جهان و مشخص نبودن زمان نابودی این ویروس تحصیل دانشجویان و دانش آموزان بر بستر اینترنت انجام می‌شود و این موضوع باعث شده تا استارتاپ‌های مختلفی در زمینه تدریس آنلاین فعالیت داشته باشند؛ تحصیل آنلاین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت که علت آن هم شیوع ویروس کرونا در جهان بود، علاوه بر این پیش بینی شده است این فناوری تا پایان سال جاری میلادی حدود ۷.۶ میلیارد دلار سودآوری برای استارتاپ‌های فعال در این زمینه داشته باشد.

اوج استفاده از تحصیل آنلاین، در اواسط ماه آوریل بود و تعطیلی مدارس در ۱۹۰ کشور باعث استفاده حدود ۹۰ درصد دانش آموزان حاضر در کشور‌های درگیر با ویروس کرونا از اینترنت شد که آمار آن‌ها حدود ۱.۶ میلیارد نفر بود. از طرفی هم هنوز درگیری با ویروس کرونا در سراسر جهان ادامه دارد و تحصیل تمامی دانشجویان و دانش آموزان به صورت مجازی انجام می‌شود، همین موضوع باعث استقبال هر چه بیشتر افراد برای تشکیل استارتاپ‌های فعال در زمینه تحصیل شده است.

سازمان‌های جهانی مانند یونسکو نیز اطلاعاتی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که نشان از افزایش چشمگیر میزان استفاده کاربران از پلتفرم‌های تحصیل آنلاین می‌دهد.

هر چهار استارتاپ بالا جزو فعالیت‌هایی هستند که در سال آینده انتظار می‌رود بتوانند رشد بسیار چشمگیری داشته باشند؛ با این حال پیشنهاد می‌شود افراد قبل از ورود به هرکدام از این فرصت‌های شغلی، مطالعه کاملی روی آن‌ها داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

222604