صحبت های جنجالی «محمدرضا عباسیان» درباره تولیدات نمایش خانگی و برگزاری جشنواره ها

محمدرضا عباسیان دبیر سابق جشنواره فیلم فجر در گفت و گویی تولید سریال در شبکه نمایش خانگی با این فرمت را خیانت به سینما دانست.

به گزارش پرسون، محمدرضا عباسیان (دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر) با اشاره به وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا و احتمال تغییر تاریخ برگزاری آن گفت: برگزاری جشنواره فجر به عنوان مهم‌ترین مرجع جشنواره‌های سینمایی ایران مهم است و تداوم و نظم آن اهمیت بسیاری دارد. الان با پدیده منحوس کرونا طبیعتا باید به تصمیمات ستاد ملی کرونا پیرامون تجمعات توجه کرد و این اولویت دارد به اینکه به هر قیمتی بخواهیم جشنواره فجر را برگزار کنیم. فارغ از اینکه سال پایانی دولت هست و این جشنواره از اهمیت خاصی برخوردار است اما هیچ کدام از اینها باعث نمی‌شود که شرایط عمومی که الان حاکم بر جامعه است را فراموش کنیم.

وی در ادامه گفت: فرق جشنواره فیلم فجر با جشنواره‌هایی مثل جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم کودک این هست که نمی‌توان به صورت آنلاین آن را برگزار کرد. در آنجا سرقت آثار مثل سینمای داستانی و حرفه‌ای با وجود همه تلخی‌هایش خیلی نگران کننده نیست و تجربه نشان داده پلتفرم‌های VOD در اکران آنلاین امکان حفاظت و حراست و صیانت از فیلم‌ها را ندارند. اینکه جشنواره فجر را بدون تماشاگر برگزار کنیم و تنها برای عده معدودی از خبرنگاران و اهالی رسانه آثار را نمایش دهیم بازهم خطرات خاص خودش را دارد. برای همین به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با فرض اینکه این شرایط در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، برگزاری جشنواره امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی امروز هنرمندان، برگزاری این میزان جشنواره سینمایی را غیرضروری دانست و گفت: من همواره معتقدم در حالت عادی هم برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها هیچ ضرورتی ندارد. جشنواره سلامت و فیلم شهر چه کمکی به رشد سینمای ما می‌کند؟ جشنواره فیلم مقاومت با وجود اهمیتش چه کمکی به ارتقای کیفی سینمای مقاومت کرده است؟ غیر از اینکه تک محصولی برگزار می‌شود تا معدود افرادی از طریق آن ارتزاق کنند، هیچ آورده دیگری ندارد. این موضوع در تمامی شرایط مصداق دارد. در شرایط کرونا اصلا این فرض وجود دارد که اگر بودجه خرج جشنواره نشد، خرج تولید بشود یا نه؟ مثلا اگر جشنواره کودک برگزار نمی‌شد بودجه آن چه اتفاقی برایش می‌افتاد؟ اما مشخصا جشنواره فیلم فجر با وجود اینکه در دو دولت آقای روحانی بیشترین بی‌توجهی به این مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور شده و به طور مشخص این دوپارگی جشنواره که در استاندارد بین‌المللی جشنواره‌ها بی‌سابقه است که یک نوبت از یک جشنواره در دو تایم مختلف با دو دبیر مختلف برگزار شود؛ اما باز هم اهمیت برگزاری آن به حدی است که باید نسبت به برگزاری آن و هزینه کردن برای آن حساس بود.


بیشتر بخوانید؛

تکلیف جشنواره فیلم فجر ۱۵ آذر مشخص می‌شود

ادامه بلاتکلیفی جشنواره فیلم فجر

جشنواره ملی فیلم فجر راهی جز تعویق ندارد


مدیر سابق موسسه رسانه‌های تصویری با انتقاد از وضعیت فعلی شبکه نمایش خانگی گفت: من بدون اینکه بخواهم به کسی اتهام وارد کنم و بگویم اتفاقی که در عرصه نمایش خانگی افتاده است از روی سیاست بوده یا از روی ناآگاهی اما چیزی که مسلم است؛ در چند سال اخیر شاهد یک وادادگی جدی در عرصه فرهنگی هستیم. سیاستگذاری در عرصه نمایش خانگی باعث شد تیشه به ریشه سینمای ایران بخورد. سینمای ایران مهم‌ترین شاخه فرهنگی و هنری مملکت ماست. تصویری که در دنیا از ایران به خصوص ایران بعد از انقلاب درست شده از سینما درست شده است. این تصویر را تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایجاد نکردند و هیچ کدام از شاخه‌های فرهنگی ما به اندازه سینما در داخل و خارج از کشور تاثیرگذار نبوده است. خدمتی که سینما به این مملکت و اهدافش کرد بی‌نظیر است اما متاسفانه مدیران دولتی در تمامی دولت‌ها آن ارزش و توجهی که باید به سینما نکردند.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین جاهایی که می‌توانست با توجه به کمبود سالن‌های سینما به صنعت و اقتصاد سینما خدمت کند، شبکه نمایش خانگی بود. در تمام دوره‌های تکامل شبکه نمایش خانگی که محصولات به صورت VHS و CD و DVD عرضه می‌شد قیمت رایت به مراتب بیشتر از الان بود که تعداد مخاطبین پلتفرم‌ها بسیار بیشتر از گذشته هستند. اصلا سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی به هر شکلی چه DVD باشد چه توی پلتفرم‌های VOD خیانت است و آسیب جدی به سینما وارد می‌کند. سریال در نمایش خانگی تولید نشود صنعت سریال‌سازی ما آسیبی نمی‌بیند چون مرجع اصلی‌اش صداوسیما است. صداوسیما حداقل در سال بیش از ۱۵۰۰ اپیزود سریال تولید می‌کند در حالی که در حوزه نمایش خانگی الان که خیلی هم پرقدرت ظاهر شده به ۱۵۰ اپیزود در سال هم نمی‌رسد. یعنی اصلا قابل قیاس نیست؛ اما آسیبی که سینمای ایران در نمایش خانگی خورده است بسیار مفصل است. الان نحوه عرضه عوض شده است ولی اینکه وزارت ارشاد تمام موسسات ویدئو رسانه که سال‌ها در این عرصه متخصص شده بودند را تعطیل کرد و صرفا به طور انحصاری این حوزه را به دو پلتفرم سپرد، اتفاق تلخی بود که به سینمای ایران آسیب زد. این دو پلتفرم با انحصاری که در دست گرفتند قیمت‌ها را به دلخواه خودشان بالا و پایین می‌کنند و به سینمای ایران آسیب می‌زنند.

عباسیان در پایان با اشاره به جلسه‌ای که میان تهیه‌کنندگان و برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در هفته گذشته در مورد اختیارات ساترا برگزار شد، گفت: جلسه‌ای با برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که عضو کمیته مربوط به ماجرای ساترا هستند با حضور تهیه‌کنندگان و کارشناسان و نمایندگان خانه سینما و وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما برگزار شد که بیشتر جنبه مشورتی و کارشناسی داشت. اینکه چرا نظام به این جمع‌بندی رسیده است اختیار تولیت شبکه نمایش خانگی که صراحتا در قانون آمده در اختیار وزارت ارشاد است از وزارت ارشاد سلب کند و به سازمان دیگری بسپارد مشخصا به کوتاهی بسیار بزرگی که مسئولین سازمان سینمایی در سالهای گذشته مرتکب شدند، برمی‌گردد. از قضا در همان جلسه هم که برگزار شد مسئولان سازمان سینمایی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و ساکتین اصلی جلسه نمایندگان وزارت ارشاد بودند که به نظرم اصلا اتفاق خوبی نیست که متولیان فرهنگی نمی‌توانند از عملکردشان دفاع کنند.

منبع: ایلنا

222584

مطالب مرتبط