سکوت را بشکنید

یادداشت/ جنایت‌هایی در سطح ترور دانشمند شهید فخری‌زاده که در قالب تروریسم دولتی، با تایید مقامات امریکایی، همکاری مستقیم رژیم صهیونیستی و استفاده از گروه تروریستی منافقین در خاک جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد در کمال تاسف به امری عادی برای نظام بین‌المللی بدل شده است...

سایت خبری پرسون- جنایت‌هایی در سطح ترور دانشمند شهید فخری‌زاده که در قالب تروریسم دولتی، با تایید مقامات امریکایی، همکاری مستقیم رژیم صهیونیستی و استفاده از گروه تروریستی منافقین در خاک جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد در کمال تاسف به امری عادی برای نظام بین‌المللی بدل شده است و اغلب کشورها بدون توجه به تبعات این اقدامات ضد بشری از کنار آن می‌گذرند. امروزه در نظام بین‌الملل برای دفاع از حقوق بشر، برای مقابله با تروریسم و موضوعاتی شبیه به آن شعارهای زیادی مطرح می‌شود، اما زمانی که یک چهره علمی در ایران هدف قرار گرفته می‌شود، جامعه جهانی به آسانی این جنایت را نادیده می‌گیرد.

استفاده از استانداردهای دوگانه از سوی سازمان‌های بین‌المللی یک لکه ننگ بر دامان آنهاست که ثابت می‌کند تکیه بر شعارهایی نظیر حقوق بشر و محکوم کردن تروریسم ابزاری سیاسی برای این سازمان‌ها به منظور تحت فشار گذاشتن کشورهای مستقل است. سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها که داعیه‌دار امر حقوق بشر هستند، هر زمان که منافع‌شان ایجاب کند بر ضرورت رعایت آن پای می‌فشارند و هر زمان که احساس کنند ممکن است پافشاری بر حقوق بشر و محکوم کردن تروریسم به ضرر آنها تمام شود، سکوت پیشه می‌کنند.

اینکه کشورها یا نهادهای بین‌المللی به حقوق بشر و نظایر آن به مثابه واژه‌هایی زیبا بنگرند که هر زمان نیاز بود کشوری مستقل تحت فشار قرار گیرد، به آنها رجوع کنند و افکار عمومی را با استفاده از این واژگان زیبا تحریک کنند، باعث می‌شود که این سازمان‌ها اعتبارشان را از دست داده و دیگر برای حل بحران‌های بین‌المللی کارگشا نباشند. نمی‌توان مدعی انسانیت و آزادی بود و چشم بر جنایاتی در این سطح فروبست. نمی‌توان ایستاد و نگاه کرد که تروریسم دولتی در روز روشن یک چهره علمی و یک دانشمند برجسته را هدف قرار می‌دهد و بعد هیچ اقدامی صورت نداد.

جهان باید چشمان خود را باز کند، این جنایت آشکار را ببیند و علیه عاملان و آمران متحد شود. بر کسی پوشیده نیست که رییس‌جمهور امریکا از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری عصبانی است و احساس می‌کند سیاست‌هایش در راستای حمایت همه‌جانبه از رژیم اسراییل و اعمال فشار حداکثری هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. در این شرایط او با همراهی نخست‌وزیر رژیم اسراییل تصمیماتی غیرمنطقی و شتابزده اتخاذ می‌کند که این تصمیمات آرامش و ثبات را در خاورمیانه به خطر می‌اندازد.

دونالد ترامپ مشاورانی را کنار خود می‌بیند که نشست‌های مشترک زیادی با سازمان منافقین داشتند و آشکارا از تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفتند؛ مشاورانی که با او در اقدامات وقیحانه‌ای نظیر ترور سردار سلیمانی همراه شدند و امریکا در اقدامی کم‌سابقه در عرصه بین‌المللی ترور یکی از مقامات ارشد کشوری دیگر را بر عهده گرفت.

حالا این گروه باید عرصه سیاست را ترک کند و می‌داند که دستاوردی برای عرضه به افکار عمومی ندارند. به همین دلیل سیاست خطرناکی را در پیش گرفته‌ که بر اساس آن اقداماتی شرورانه علیه ایران صورت می‌دهد تا مقامات ایرانی را به واکنش‌های تند وا دارند. هدف آنها به هم زدن بازی و تغییر شرایط سیاسی منطقه است تا بتوانند جامعه بین‌المللی را علیه ایران متحد کنند. هر چند کسی که دست به این‌گونه جنایات می‌زند و از تروریسم به عنوان ابزاری برای دستیابی به مقاصد سیاسی خود بهره می‌جوید باید منتظر پاسخ درخور باشد، اما در کنار این موضوع که حق واکنش و اقدام متقابل برای جمهوری اسلامی محفوظ است دستگاه سیاست خارجی و دستگاه قضایی ایران باید این جنایات را در صحنه‌های بین‌المللی پیگیری کنند. این جنایات باید در عرصه بین‌المللی مطرح شود و مستندات بسیار زیادی که پیرامون عملیات‌های تروریستی مختلف در ایران وجود دارند، علنی شود تا جامعه بین‌المللی برای نشان دادن واکنش مناسب تحت فشار قرار گیرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه و کارشناس مسائل بین الملل

222240