کارشناس بهداشت و اپیدمیولوژیست در گفتگو با پرسون:

همکاری مردم و مدیریت همه جانبه دولت شرط قطع زنجیره کرونا

برای قطع زنجیره مرگبار ویروس کرونا یکسری وظایف مثل شستن دست‌ها، لمس نکردن صورت و شرکت نکردن در اجتماعات بر عهده مردم است و یکسری وظایف مانند ایجاد نقاهتگاه، بیماریابی و جداسازی بیماران و ردیابی تماس‌ها، اعمال محدودیت‌ها، آموزش درست مردم، ایجاد ادراک خطر مناسب و بسته کامل روش‌های پیشگیرانه بر عهده مسئولین است و تا زمانی که هر دو عنصر نقش خود را به خوبی ایفا نکنند، انتظار نتیجه مثبتی را نخواهیم داشت.

مسعود یونسیان کارشناس بهداشت و اپیدمیولوژیست در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ابعاد شیوع موج سوم کرونا، گفت: برای قطع زنجیره مرگبار ویروس کرونا یکسری وظایف بر عهده مردم و یکسری وظایف بر عهده مسئولین است و تا زمانی که هر دو عنصر نقش خود را به خوبی ایفا نکنند، انتظار نتیجه مثبتی را نخواهیم داشت.

یونسیان افزود: برپایی حراج توسط یک واحد صنفی یک تخلف آشکار است و سلامت مردم را به شدت به مخاطره انداخته است اما نکته قابل توجه این است که در این شرایط مطالعات آسیب‌شناسی اجتماعی لازم است که ریشه‌یابی شود چرا مردم در این شرایط هنوز ادراک خطرشان در حدی نیست که حاضر هستند خطر را به جان بخرند و فکر کنند با ماسکی که زده‌اند ایمن شده‌اند.

یونسیان در ادامه بیان کرد: یکی از ریشه‌های این آسیب‌شناسی اجتماعی به مسئولین و مانور گسترده آن‌ها روی ماسک برمی‌گرددکه علی‌رغم تذکراتی که از سوی متخصصین داده شد که ماسک یک راه کم اهمیت یا کم اثر در پیشگیری است، صورت گرفت.

این کارشناس بهداشت و اپیدمیولوژیست عنوان کرد: در ابتلا اصل این است که در اجتماعات شرکت نکنید و تماس خود را با افراد کم کنید و از آن طرف هم کارهایی که مسئولین باید انجام می‌دادند و نتوانستند توفیق کامل داشته باشند شناسایی بیماران و جدا کردن همه بیماران اعم از افرادی که علامت دارند یا ندارند و خفیف یا شدید هستند، بود.

وی در ادامه گفت: یک مجموعه مداخلات وجود دارد که بعضی از این مداخلات را مردم باید انجام بدهند مثل شستن دست‌ها، لمس نکردن صورت و شرکت نکردن در اجتماعات. یکسری تمهیدات نیز وجود دارد که دولت‌ها وظیفه دارند آن‌ها را فراهم کنند مثل ایجاد نقاهتگاه برای بیماران خفیف یا بیمارانی که بدون علامت هستند ولی از نظر خطر انتقال و انتشار بیماری هیچ فرقی با افرادی که در آی‌سی‌یو بستری شده‌اند، ندارند و حتی خطر بیشتری از نظر انتشار بیماری دارند چرا که در روزهای اول، انتشار بیش‌تر است.

یونسیان تصریح کرد: بحث محدودیت‌ها شرط لازم است اما به تنهایی کافی نیست و از طرفی باید مطمئن باشیم که محدودیت‌ها به درستی تعریف شده‌اند. یک نقد جدی به محدود کردن ساعت کار فروشگاه‌ها تا ساعت 6 بعدازظهر وارد است چرا که با محدود شدن ساعت کار فروشگاه، تراکم افزایش می‌یابد. اگر امکان تعطیلی کامل وجود دارد، تعطیل کنیم و اگر امکان تعطیلی نیست اجازه دهید ساعات بیش‌تری فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که از مشاغل محدود شده، حمایت به عمل آید و بخشی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر آ‌ن‌ها را از منابع عمومی پرداخت کنیم وگرنه ممکن است این افراد آسیب‌های بسیاری ببینند و این مسئله شکست برنامه را به همراه دارد.

این کارشناس بهداشت و اپیدمیولوژیست تشریح کرد: مسئله دیگری که باید در کنار اعمال محدودیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد آموزش درست مردم، ایجاد ادراک خطر مناسب و بسته کامل روش‌های پیشگیرانه است. اگر تعطیلی را انجام دهیم اما بیماریابی و جداسازی بیماران و ردیابی تماس‌ها را انجام ندهیم، متأسفانه توفیق چندانی در این برنامه حاصل نخواهد شد و یا اگر موفقیتی داشته باشد نتیجه آن را بسیار آهسته خواهیم دید.

وی در خصوص تولید واکسن اظهار داشت: باید توجه داشت که وقتی گفته می‎شود فاز سوم مطالعات انجام شده است به معنی این است که نمیدانیم نتیجه مطالعه چه خواهد بود و هیچکس هم نمی‌تواند غیب‌گویی کند. کسانی هم که می‎گویند پیش‌بینی می‌کنیم نتایج خوب باشد، حدس و گمان خود را بیان می‌کنند.

مسعود یونسیان در پایان بیان کرد: هرگاه گزارش رسمی هر واکسنی چه ساخت خارج و چه ساخت داخل منتشر شد و مورد نقد قرار گرفت، می‌توانیم روی آن حساب باز کنیم وگرنه این‌که در حال حاضر شرکت‌های خارجی از اثربخشی واکسن خود صحبت می‌کنند یا شرکتهای ایرانی که از دریافت مجوز انجام مطالعات سخن می‎گویند، معنای همه این‌ها این است که ما هنوز نمی‌دانیم که آیا واکسن اثربخش است یا خیر. ادعای سازنده باید تأیید شود و هر وقت تأیید شد می‌توان به تولید انبوه امیدوار بود.

221930