دلایل عدم تغییر انتظارات کارگزاران اقتصادی با پیروزی بایدن

یادداشت/ کارشناس اقتصادی در یاداشتی به بیان دلایل عدم تغییر انتظارات کارگزاران اقتصادی با پیروزی بایدن پرداخته است.

سایت خبری پرسون- وی در این یادداشت نوشته است: اشکالات ساختاری اقتصاد ایران، مدیریت اقتصادی بسیار ضعیف تیم اقتصادی دولت و تحریم ها مشکلات اقتصادی زیادی در کشور ایجاد نموده است.

سه گانه فوق تا کنون انتظارات کارگزاران اقتصادی کشور را به گونه ای شکل داده که به بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه کاهش تورم و ثبات اقتصادی خوش بین نبوده اند.

آیا پیروزی بایدن و مشخصاًً وعده بازگشت آمریکا به برجام از سوی وی انتظارات کارگزاران اقتصادی کشور را معکوس خواهد کرد؟! به این پنج دلیل به نظر نمی رسد:

1. بخش زیادی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران ساختاری و سابقه طولانی دارد و با ورود بایدن به کاخ سفید حل نخواهد شد.

2. آنچه امروز اقتصاد ایران از آنها رنج می برد تا حدود زیادی ناشی از مدیریت ضعیف اقتصادی دولت های مختلف در سال های پس از جنگ تحمیلی می باشد. اساساً اصلاح مدیریت اقتصادی به مهار انعطاف پذیری بسیار زیاد مداخله دولت ها در اقتصاد ایران نیاز داشته و موضوعی کاملاً داخلی است‌.

3. اقتصاد ایران حداقل در یکسال پیش رو همانند بسیاری از اقتصادهای دنیا تحت تاثیر آثار مخرب بحران کرونا بوده و حتی بازگشت آمریکا به برجام با ورود بایدن به کاخ سفید، انتظارات کارگزاران اقتصادی از اثرات تخریبی بحران کرونا بر اقتصاد کشور را اصلاح نخواهد کرد.

4. بازگشت آمریکا به برجام از سوی بایدن یک وعده انتخاباتی بوده و برای عملیاتی شدن هر دو طرف با سختی های زیادی در تصمیم گیری مواجه هستند. کارگزاران اقتصادی کشور کاملاً متوجه دشواری های ابن تصمیم گیری هستند.

5. دولت تدبیر و امید فرصت چندانی نداشته و انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در پیش است. به نظر نگارنده دولت فعلی کارت اعتماد مجددی برای مذاکره با آمریکایی ها در زمینه برجام از سوی نظام دریافت نخواهد کرد.

نویسنده: عباس علوی راد

220872

مطالب مرتبط