نائب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در گفتگو با پرسون:

تعامل دولت و مجلس برای کنترل بازار ارز و توسعه اقتصادی کشور

اتفاق خوبی که در پی تعامل دولت و مجلس رخ خواهد داد این است که صادرکنندگان می‌توانند به جای این‌که لزوماً ارز خود یا حواله‌های ارزی را در نیما قرار بدهند، براساس فهرست مورد تأیید وزارت صمت یعنی کالاهایی که کشور به آن‌ها نیاز دارد، به تعامل با وارد کنندگان بپردازند. این مسئله کمک خواهد کرد که واردات کالاهایی که مورد نیاز کشور است با ارزهای صادراتی پیوند بخورد و بنابراین تقاضای ارز در بخش معاملاتی کشور کاهش پیدا می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، سید احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در گفتگو با پرسون، در خصوص تصمیمات جدید برای تسهیل مقررات بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور گفت: در پی شکایت‌های فعالان حوزه تجارت در خصوص عدم تناسب سیاست‌های ارزی با نیاز بخش‌های تولیدی، ماشین آلات، مواد اولیه و ... قریب به دو تا دو و نیم ماه، جلسات متعددی با وزرای مرتبط و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد و یکی از مطالبات جدی مجلس از وزرا این بود که تجدید نظری در زمینه سیاست‌های تجاری و ارزی صورت بگیرد که در عین تأمین امکان ارزش حفظ پول ملی برای بانک مرکزی این امکان را نیز فراهم کند که صادرکنندگان و وارد کنندگان بتوانند فعالیت اقتصادی خود را که منجر به تولید و اشتغال در کشور می‌شود، ادامه دهند.

خاندوزی ادامه داد: خوشبختانه پس از برگزاری جلسات متعدد در مجلس، وزرای صمت، نفت و جهاد کشاورزی پذیرفتند که تغییری در مناسبات بدهند و در شورای اقتصاد هیئت دولت نیز مورد تصویب قرار گرفت و بانک مرکزی هم اعلام کرد به زودی مصوبه‌ای را ابلاغ خواهد کرد.

خاندوزی در این خصوص اظهار امیدواری کرد و گفت: به نظر می‌رسد این مصوبه بسیار گره‌گشا خواهد بود و می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های فعالان اقتصادی را مرتفع کند.

وی اظهار داشت: اتفاق خوبی که در روزهای آینده در پی این تعامل دولت و مجلس رخ خواهد داد این است که صادرکنندگان می‌توانند به جای این‌که لزوماً ارز خود یا حواله‌های ارزی را در نیما قرار بدهند، براساس فهرست مورد تأیید وزارت صمت یعنی کالاهایی که کشور به آن‌ها نیاز دارد، به تعامل با وارد کنندگان بپردازند.

وی در ادامه گفت: این مسئله کمک خواهد کرد که واردات کالاهایی که مورد نیاز کشور است و قرار است وزیر صمت این فهرست را به زودی منتشر کند، با ارزهای صادراتی پیوند بخورد. بنابراین تقاضای ارز در بخش معاملاتی کشور کاهش پیدا می‌کند و این مسئله به اینکه نرخ ارز اعداد پایین‌تری را نسبت به وضعیت فعلی تجربه کند، کمک می‌کند.

خاندوزی همچنین گفت: بخش دیگری از تقاضاها سفته بازی است و ممکن است در حوزه ارز ادامه پیدا کند که اگر چشم انداز تورمی در کشور کنترل شود و مردم و فعالان خرد اقتصادی دارایی‌های خود را برای خروج از کشور یا لنگر کردن ارزش پول خود به ارز تبدیل نکنند هر دو بال تقاضای معاملاتی و تقاضای سوداگری در بازار ارز کنترل خواهد شد.

209609