پرسون بررسی کرد؛

مقصر اصلی خودکشی های اخیر کودکان کیست؟

یک جامعه شناس گفت: مسئولین باید روزنه های فرهنگی برای امیدآفرینی و برنامه های شاد ایجاد کنند تا جامعه از این حالت یاس و ناامیدی خارج شود. القای حس امید به بودجه زیادی هم نیاز ندارد.

نوجوانی ۱۵ ساله، ساکن شهرستان کنگان واقع در استان بوشهر، پنج‌شنبه شب گذشته خودکشی کرد. انگیزه‌های احتمالی این نوجوان برای خودکشی در دست بررسی است، اما گمان می‌رود فقر اقتصادی از دلایل مهم خودکشی او بوده است.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کنگان، بررسی‌های اولیه حکایت از آن دارد که متوفی اهل شهرستان کوهدشت استان لرستان بوده و با مادر و خواهران خود در همان خانه‌باغ زندگی می‌کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، این نوجوان در یک کارگاه سنگ‌فروشی کار می‌کرده و در پی حبس پدر با محکومیت قتل عمد، از دو سال پیش ترک تحصیل کرده بود.

خودکشی دو کودک و نوجوان در شهر‌های جنوبی استان در کمتر از یک هفته موضوع بزرگی است و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.

حالا که مدت زیادی از هیاهوی رسانه‌ها پیرامون خودکشی دانش‌آموزان در ایران می‌گذرد بهتر می‌توان درباره پیامدهای رسانه‌ای شدن و هیاهوی پیرامون این اتفاق گفت‌وگو کرد. پرسش اصلی این است که آیا واقعا آن‎گونه که کارشناسان و بعضا روزنامه‌نگاران ما می‌گویند بحران‌های اجتماعی آنقدر فراگیر شده‌ که دامن کودکان و نوجوانان ما را هم گرفته است که برخی از آنها به دلایلی چند، به خودکشی فکر می‌کنند و عده‎ای نیز مرگ خودخواسته را انتخاب می‎کنند؟

نیره توکلی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پرسون در خصوص انتشار خبر خودکشی کودکی دیگر در بوشهر اظهار داشت: در خصوص الگوهای رفتاری رسانه ها تاثیرگذار هستند. در فضای جامعه ای که سرد وسیاه و سرشار از ناامیدی حاکم باشد و مسئولین عاجز از تزریق امید و شادی باشند، وقوع چنین حوادث هولناکی قابل پیش بینی است.

توکلی مطرح کرد: در نتیجه رفتار و سیاست های اشتباه مسئولین امکان دارد یک سری الگوهای رفتاری در جامعه حاکم شود و از طریق رسانه ها این موضوع تقویت می شود.

مسئولین باید شادی را به کودکان بازگردانند

وی در ادامه برای تصریح موضوع به ذکر مثال پرداخت و گفت: انتشار اخبار ناگوار و اخبار ناراحت کننده آسیب های جدی به روحیه مردم جامعه وارد می کند. باید در صدا و سیما و رسانه های ملی اخباری منتشر شود که احساس امنیت به مخاطب القا شود. مسئولین باید شادی را به کودکان بازگردانند.

این جامعه شناس تأکید کرد: مسئولین باید روزنه های فرهنگی برای امیدآفرینی و برنامه های شاد ایجاد کنند تا جامعه از این حالت یاس و ناامیدی خارج شود. القای حس امید به بودجه زیادی هم نیاز ندارد.

توکلی در ادامه به انتشار اخبار منفی توسط رسانه‌های خارجی در خصوص ایران اشاره کرد و گفت: رسانه های بیگانه به شدت اخبار بد داخل ایران را بزرگنمایی می کنند و در مورد هر کشوری اگر نیمه پر لیوان را ببینند، در مورد ایران نیمه خالی را مشاهده می کنند. در حالی که تبلیغات منفی برعلیه ایران کاملا تحت تاثیر منافع شخصی کشورهای دیگر به خصوص دنیا سرمایه داری صورت می گیرد که با مردم خودشان هم بسیار نامهربان و بی رحمانه رفتار می کنند.

208326