پرونده ویژه؛ قیمت گذاری خودرو/ 4

زاوه: تورم دلیل گرانی خودرو است

یک کارشناس صنعت خودرو راه حل خروج از مشکلات اقتصادی کشور را ترمیم مشکلات کلان اقتصادی دانست و گفت: برای رسیدن به روزهای بهتر باید از روزهای سختی عبور کنیم.

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون درخصوص تعیین قیمت خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: مدت بسیاری وظیفه قیمت‌گذاری بر خودرو به عهده سازمان رقابت بود، جز مدت کوتاهی که به عهده سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف‌کننده بوده است. درواقع در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌کند زیرا سیاست‌های هر دو سازمان سیاست‌های غلطی است و هر دو قوانین اقتصادی را به رسیمیت نمی شناسند و با بهانه کردن یک سری واژه های اقتصادی و فعالیتی که دارند، نه تنها منجر به تثبیت قیمت ها در بازار نشدند بلکه باعث تورم در کل کشور شدند و با دستکاری اقتصادی شرکت‌ها بازار را دچار اختلال کردند.

وی افزود: تفاوتی ندارد که قیمت گذاری به عهده کدام یکی از این سازمان‌ها باشد با توجه به شدید بودن نرخ تورم در کشور و بوروکراسی اداره کشور باعث می‌شود که این سازمان‌ها همیشه از قیمت بازار عقب باشند.

زاوه با اشاره به مشکل تورم در کشور و تاثیر آن بر قیمت گذاری خودرو گفت: مشکل تورم، مشکل خودروساز نیست، بلکه مشکل سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. ولی غیر از این تا زمانی که مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی، مدیریتی که بر مبنا رفتارهای پوپولیستی و صداقت ندارد این مسئله ادامه دارد و به همین شکل جلو می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان سخنان خود مطرح کرد: مشکل، مشکل کلان اقتصاد است در ایران هیچ کس حاضر نیست که به صورت پایه‌ای مسائل اقتصادی کشور را حل کند. در مورد خودرو هم همین است .

زاوه ادامه داد: در دولت‌های مختلف شعار زیاد دادند اما هیچ کدام قدم مهمی در حوزه رفع مشکلات بازار برنداشتند. مگر اینکه پارادایم های سیاسی در ایران به گونه‌ای عوض شود که اعتماد بین حاکمیت و مردم تامین شود چون در حال حاضر اعتماد بین دولت و مردم از بین رفته است وباید دولت‌ها از رفتار پوپولیستی دست بردارند و خیلی شفاف به مردم بگویند که حرکتی که در طول دهه گذشته اتفاق افتاد حرکت غلطی بوده و برای درمانش مردم باید یک درد سنگینی را تحمل کنند. آنچه که تا کنون اتفاق افتاده روزهای خوب بوده اگر بنا است که ما از این دوران عبور کنیم باید سختی‌های بیشتری را تحمل کنیم.

207985