رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

سالانه ۳۵ هزار تن آفت‌کش در کشور مصرف می شود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه معادل ۱۸ میلیون هکتار در کشور بر علیه بیماری ها، آفات و علف های هرز مبارزه می شود که در این ارتباط کم و بیش ۳۵ هزار تن انواع آفت کش مورد مصرف قرار می گیرد.

به گزارش پرسون؛ کیخسرو چنگلوایی افزود: بیش از 98 درصد این آفت کش ها به یک معنا 100 درصد از خارج کشور تامین می شود.

وی اظهار داشت: ورود این آفت کش ها که برای تضمین امنیت غذایی و تولید حیاتی بوده بصورت تام و تمام به تامین و تخصیص ارز وابسته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از 20 فروردین ماه سال جاری وقتی مبنای ارز از ترجیحی به نیمایی تبدیل شد وارد کنندگان برای واردات سموم و انواع آفت کش ها با افزایش قیمت پنج برابری مواجه شدند.

وی افزود: برای مثال وارد کننده که پیش از این سمی را با یک واحد وارد می کرد اکنون باید با پنج واحد وارد کند.

چنگلوایی اظهار داشت: پس از تغییر گروه کالایی آفت کش ها و افزایش نرخ ارز مشکلاتی در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز برای وارد کنندگان سموم و آفت کش ها به وجود آمد.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری های که بعمل آمد دیروز با حضور مدیران عامل انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان سموم و آفت کش جلسه ای با روح الله خدا رحمی مدیرعامل بانک کشاورزی برگزار شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در این نشست مقرر گردید از سوی بانک کشاورزی و از محل منابع داخلی اعتباری معادل 8 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای این منظور تخصیص یابد.

206416