علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که استخوان مانند اسفنج، حفره‌دار و پوک و شکننده شود. به قدری شکننده که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مثل خم شدن و حتی سرفه کردن می‌تواند باعث شکستگی استخوان‌ها شود.
هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی کند یک نفر تا ۱۰ سال آینده آیا به حمله قلبی مبتلا می‌شود یا نه. طبق مطالعه جدید محققان دانشگاه آکسفورد، این فناوری می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و در عین حال درمان تقریباً نیمی از بیماران را سرعت ببخشد.
«امروز حال خوبی ندارم.» این جمله را ممکن است در طول روز زیاد شنیده باشید. کسی که در همان دقایق اول دیدارتان با او متوجه پژمردگی و کسلی‌اش می شوید.
یک فلوشیپ بیماری های ریه با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی و گوارشی فصلی در کشور، گفت: کرونا، آنفلوآنزا، RSV، ویروس‌های سرماخوردگی و... این روزها در همه گروه‌ها ایجاد بیماری می‌کنند اما به نظر می‌رسد این روند در کودکان بیشتر باشد.
فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آثار مخرب مطالب غیرعلمی بر سلامت افراد به ویژه افراد با سطح سواد پایین، توضیحاتی درخصوص شش باور اشتباه درباره دیابت ارائه کرد.
مدل‌های هوش مصنوعی در پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه در قیاس با بهترین مدل‌های موجود در عالم پزشکی عملکرد بهتری می‌توانند داشته باشند. این مطالعه توسط محققان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه کمبریج در بریتانیا برای توسعه مدل‌هایی برای پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان ریه در پنج سال آینده صورت گرفته است.
بابک ناظر دانشمند ایرانی دانشگاه واشنگتن آمریکا به همراه همکاران خود موفق به شارژ مجدد باتری ضربان‌سازها با استفاده از ضربان خود قلب شده است، البته گفته می‌شود که این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است و قبل از تبدیل شدن به بخشی از ضربان سازهای مورد استفاده امروزی، نیاز به آزمایش بیشتر دارد.
مراقبت از کلیه‌ها برای سلامت کلی بدن ضروری است زیرا این اندام‌ حیاتی در حفظ عملکرد سالمِ سایر اعضا و بافت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.
خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی خونی (هماتوپوئیتیک) است که می‌توانند به سلول‌های خونی مختلف تبدیل شوند.
یک متخصص طب سالمندان، گفت: بیماری آلزایمر در نتیجه آسیب سلول‌های مغزی اتفاق می‌افتد اما می‌توان با رعایت برخی نکات تا ۴۰ درصد از بروز این بیماری پیشگیری کرد.
کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بسیاری از مبتلایان به دیابت متاسفانه از اهمیت بهداشت دهان و دندان آگاه نیستند و فقط درصد کمی از آن‌ها مراجعات منظم به دندانپزشک دارند.
گروهی از محققان با الهام از چشم پروانه و استفاده از موادی خاص نوعی حسگر جدید ابداع کرده‌اند که قادر به تصویربرداری در طیف نور فرابنفش است و می‌تواند به دیدن و تشخیص سلول‌های سرطانی یاری برساند.
علیرغم قول و قرارهای معاونت علمی ریاست‌جمهوری بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، کارخانه نوآوری آزادی به دلیل استیجاری بودن و بنا به درخواست مالک، باید تخلیه شود و شزکت‌های مستقر در آن در وضعیت ناپایداری قرار گرفته‌اند.

رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اهمیت داشتن خواب کافی در کودکان و نوجوانان، توضیحاتی در خصوص افزایش کیفیت خواب ارائه داد.