اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران، دولت آمریکا را با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم کرد.
زمانی که ایران تهدید کرد در صورت حمله به این تاسیسات، در سیاست مسالمت آمیز هسته‌ای خود تجدید نظر خواهد کرد، آمریکا این گزینه را کاملا کنار گذاشت. اکنون، صرف نظر از خنده دار بودن ارسال ریز پرنده‌ها به آسمان اصفهان، لازم است تحقیقات دقیقی در این مورد صورت گیرد.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تامین شود.
کمدین کهنه کار آلمانی در ویدئویی انتقاد شدیدی به رفتارهای رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و مواضع دولت آلمان نسبت به این مسئله وارد کرده و اسرائیل را به نسل کشی و آپارتاید متهم کرده است.
از آنجایی که بسیاری کشورهای عضو سازمان ملل تعهدات مالی خود به این نهاد بین‌المللی را پرداخت نمی‌کنند، کمبودهای مالی منجر به در پیش گرفتن اقدامات ریاضتی سخت در دفاتر این نهاد از جمله مقر سازمان ملل در ژنو شده است.
همزمان با عقب نشینی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی از خان یونس، دومین استان بزرگ نوار غزه، دوربین خبرگزاری تسنیم با ورود به این شهر، از حجم گسترده خرابی و ویرانی سیستماتیک ارتش اسرائیل گزارشی تهیه کرده است.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با انتقاد شدید از رفتار اسرائیل در جنگ غزه گفت: غزه مثل سطح ماه شده است و نه خانه ای وجود دارد و نه هیچ چیزی.
یادداشت مشترک والت، نظریه پرداز برجسته و یک استاد هاروارد در «فارن پالسی»:

پیام تهران به تل آویو

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال رساندن پیام حمایت راسخ خود به اسرائیل بود. این کار از طریق حمایت‌های لفظی، ملاقات‌های منظم با مقام‌های ارشد اسرائیلی، دفاع از تل آویو در برابر اتهام ارتکاب نسل کشی، وتوی قطعنامه‌های آتش بس در شورای امنیت و تامین تسلیحات مرگبار مورد نیاز اسرائیل انجام گرفته است.
مجلس نمایندگان آمریکا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، در پی عملیات "وعده صادق" ایران علیه اراضی اشغالی، چند لایحه ضدایرانی را تصویب کرد، اما هنوز مشخص نیست که سنا اقدامی در ارتباط با آن انجام دهد.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: نمی‌خواهیم شاهد جنگ با ایران باشیم، اما اقدامات لازم را برای محافظت از اسرائیل و جلوگیری از جنگ فراگیر در خاورمیانه انجام خواهیم داد
رئیسی در گفتگو با پوتین با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هرگونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.
ظاهرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان محاکمه‌اش در دادگاه نیویورک خوابش برده و همین سوژه‌ای شده برای دموکرات‌ها برای تلافی طعنه‌هایی که پیشتر ترامپ علیه«جو بایدن» زده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مدرکی درباره ساخت سلاح‌ هسته‌ای در ایران وجود ندارد، گفت که تنش‌های اخیر نیز خللی بر روند فعالیت‌های نظارتی این سازمان از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.