اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با انتقاد شدید از رفتار اسرائیل در جنگ غزه گفت: غزه مثل سطح ماه شده است و نه خانه ای وجود دارد و نه هیچ چیزی.
یادداشت مشترک والت، نظریه پرداز برجسته و یک استاد هاروارد در «فارن پالسی»:

پیام تهران به تل آویو

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال رساندن پیام حمایت راسخ خود به اسرائیل بود. این کار از طریق حمایت‌های لفظی، ملاقات‌های منظم با مقام‌های ارشد اسرائیلی، دفاع از تل آویو در برابر اتهام ارتکاب نسل کشی، وتوی قطعنامه‌های آتش بس در شورای امنیت و تامین تسلیحات مرگبار مورد نیاز اسرائیل انجام گرفته است.
مجلس نمایندگان آمریکا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، در پی عملیات "وعده صادق" ایران علیه اراضی اشغالی، چند لایحه ضدایرانی را تصویب کرد، اما هنوز مشخص نیست که سنا اقدامی در ارتباط با آن انجام دهد.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: نمی‌خواهیم شاهد جنگ با ایران باشیم، اما اقدامات لازم را برای محافظت از اسرائیل و جلوگیری از جنگ فراگیر در خاورمیانه انجام خواهیم داد
رئیسی در گفتگو با پوتین با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هرگونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.
ظاهرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان محاکمه‌اش در دادگاه نیویورک خوابش برده و همین سوژه‌ای شده برای دموکرات‌ها برای تلافی طعنه‌هایی که پیشتر ترامپ علیه«جو بایدن» زده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مدرکی درباره ساخت سلاح‌ هسته‌ای در ایران وجود ندارد، گفت که تنش‌های اخیر نیز خللی بر روند فعالیت‌های نظارتی این سازمان از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: ما بارها از سازمان ملل خواسته‌ایم اقدامی فوری برای مهار اسرائیل انجام دهد اما آمریکا و هم‌پیمانان آن مانع هر اقدامی از جانب شورای امنیت جهت انجام وظایف آن در محافظت از صلح و امنیت بین المللی و پایان دادن به جنایات اسرائیل و محاکمه این رژیم می‌شوند.
وزیر خارجه کشورمان و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی عصر یکشنبه درباره عملیات ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی به ویژه به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق و همچنین تداوم بحران انسانی جاری در غزه رایزنی کردند.