خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

شکستی که آمریکا و متحدانش در جبهه سیاسی و بین‌المللی از طوفان‌الاقصی خورده‌اند به اندازه درماندگی نظامی رژیم صهیونیستی در باتلاق غزه مهم است. تا پیش از 7 اکتبر 2023 آنها می‌خواستند نظم جدیدی با حفظ نقش محوری خود در جهان ایجاد کنند؛ پس از 7 اکتبر همه چیز تغییر کرد.
رژیم صهیونیستی روز قدس امسال در حالی شاهد خروش بین‌المللی علیه خود بود و در بحران نابودی خودساخته گرفتار شده که وحشت مرگبار ناشی از ترس پاسخ پشیمان‌کننده ایران وضع این رژیم جعلی را بحرانی‌تر کرده است.
سخنگوی جنبش حماس افشا کرد: نقشه جدید رژیم صهیونیستی برای اختلاف افکنی در داخل نوار غزه از طریق صدور بیانیه های جعلی و منتسب کردن آن به عشایر این منطقه است.
تحریک ایران برای ورود مستقیم به جنگ فراگیر با اسرائیل از این نظر برای مقامات این رژیم جذاب است که می تواند فشارها را از روی اسرائیل بردارد و به دلیل رویکرد خصمانه مشترک آمریکا و کشورهای عرب منطقه نسبت به ایران، بار دیگر ائتلافی جدید در منطقه شکل بدهد و ایران هراسی را جایگزین حمله و انتقاد از اسرائیل کند.
رژیم خیال کرد اگر یک ضربه نظامی سنگین را در پاسخ به حمله به فرماندهان ایران دریافت کند، اما رؤسای دولت‌های مختلف را به دلیل نگرانی‌های شدیدی که از گستره دامنه جنگ دارند، به تکاپو وادار کرده و آنان را برای سرعت دادن به طرح سیاسی تحت فشار قرار داده و در نهایت راهی برای خروج اسرائیل از باتلاق غزه پیدا شود، ارزشش را دارد.
افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی استفاده ارتش این رژیم از هوش مصنوعی برای هدف قراردادن 37000 فلسطینی با ادعای ارتباط با حماس در جریان جنگ کنونی غزه و استفاده از «بمب‌های گنگ» برای حذف آنها را فاش کردند.
پاسخی که ایران می‌دهد باید طوری باشد که در محاسبات دشمن نیامده باشد؛ در این صورت قطعا بازدارندگی لازم را خواهد داشت. زمان هم «مهم» است. این پاسخ باید تا زمانی که این خشم مقدس ایرانیِ باغیرت وجود دارد داده شود یعنی با قید «فوریت»!
درخواست اتحادیه عرب از شورای امنیت؛

رژیم صهیونیستی را به توقف جنگ در غزه ملزم کنید

حاضران در نشست اتحادیه عرب همچنین شورای امنیت سازمان ملل را به صدور قطعنامه‌ای تحت فصل هفتم منشور این سازمان برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنگ، فراخواندند.
اریک اسمیت طی گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی می‌گویند حمله هوایی به مجموعه سفارت ایران در دمشق یک ضربه جدی به تهران وارد کرده است.
کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلایل حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: رژیم اسراییل پس از شهادت سیدرضی در دمشق نشان داد که جنایاتی از این نوع را دنبال می‌کند.
گزارشگر سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین که اخیرا گزارشی مستند درباره جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین منتشر کرده بود با اشاره تلویحی به تجاوز جنایتکارانه این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، خواستار محاکمه اسرائیل شد.
اسرائیل ماههاست می‌خواهد جبهه جدیدی را در جنگی بگشاید که در آن توفیقی نداشته است و لذا نباید در زمین بازی طراحی شده توسط او و حامیانش بازی کرد اما این سخن به هیچ وجه به معنای سکوت و تماشای اقدامات گستاخانه او نیست.
بدترین سناریوی احتمالی این است که اقدام تلافی جویانه ایران به یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله بدل شود. تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها بین اسرائیل و حزب الله در امتداد مرز‌های جنوبی لبنان، از جمله توسط مقام‌های دولت بایدن تاکنون ناکام مانده و مرز اسرائیل و لبنان به یک نقطه تنش بسیار حساس تبدیل شده است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی در «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد «فورا برای بستن شبکه الجزیره» مطابق با قانون تصویب شده جدید در «کِنست» (پارلمان این رژیم) اقدام خواهد کرد.