ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عملیات‌های غیرقانونی آمریکا به صورت تعمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده است

ایران به شورای امنیت نامه نوشت

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت در واکنش به حملات آمریکا به عراق و سوریه نوشت: این عملیات‌های غیرقانونی به صورت تعمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های ضروری را مورد هدف قرار داده است.
امضای توافقنامه جدید همکاری‌های بلندمدت با روسیه بخشی از رویکرد دولت سیزدهم در تاکید بر نگاه به شرق و کناره‌گیری از غرب محسوب می‌شود. این نخستین بار نیست که تهران و مسکو توافقنامه‌های همکاری بلندمدت با یکدیگر امضا می‌کنند.
به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، ایالات متحده پس از انجام حملات هوایی اخیر علیه «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» که حملاتی را علیه نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه انجام داده‌اند، «اقدام‌های بیشتری» انجام خواهد داد.
وزیر خارجه انگلیس گفت: باید برای تهران پیام روشنی ارسال شود که اقدامات این کشور را برنمی‌تابیم و کاری که آنها از طریق گروه‌های نیابتی خود انجام می دهند، غیرقابل قبول است.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی که نامشان ذکر نشده از انجام عملیات سایبری علیه ایران خبر داده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما به دنبال جنگ و درگیری با ایران یا هر طرف دیگری در منطقه نیستیم. جنگ در راستای منافع ایالات متحده آمریکا نیست اما اقدام لازم را برای دفاع از منافع خود انجام خواهیم داد.
برخی از جنگ‌طلب‌های جمهوری‌خواه، که بسیاری از آنها از مدت‌ها مدافع تغییر رژیم در ایران هستند و از 7 اکتبر خواستار واکنش تهاجمی علیه تهران بودند، پا را فراتر گذاشته و خواستار رویارویی مستقیم با ایران شدند.
تاریخ روابط بین‌الملل به ما آموخته است که تنش‌های کم‌شدت گاهی ممکن است تبدیل به بحرانی بزرگ شوند. کشته شدن سه نظامی آمریکایی در مرز اردن و سوریه طی روزهای اخیر سبب‌ساز چالش جدی میان مقامات آمریکا در برابر نیروهای محور مقاومت در منطقه به‌خصوص در عراق و سوریه شده است.
شبکه الجزیره می‌گوید ایران به آمریکا پیغام داده: «حمله به خاک ایران، خط قرمز است و چنین حمله‌ای با پاسخ مناسب مواجه می‌شود. ایران به دنبال جنگ نیست اما با هرگونه ماجراجویی آمریکایی مقابله خواهد کرد».
مقامات ارشد ایالات متحده در حال تدوین برنامه‌هایی برای نحوه و زمان واکنش به حمله پهپادی اخیر هستند، در همین حال مقامات ارشد نظامی پیشین با تجربه مستقیم از درگیری‌ها در خاورمیانه، به نیوزویک توضیح می دهند که چه اتفاقاتی ممکن است در پیش باشد.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر روز دوشنبه خود به پاکستان در دیدار با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه این کشور تاکید کرد: لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرزهای دو کشور به مرزهای صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی و تجاری تبدیل شود.
دولت چین از جمهوری اسلامی ایران خواسته مانع اقدامات انصارالله یمن علیه کشتی‌ها شود. براساس همین خبر، چین ایران را تهدید کرده است که اگر انصارالله را به خودداری از حمله به کشتی‌ها تشویق نکند، روابط ایران و چین دچار مشکل خواهد شد.
«بر اساس گفته‌های منابع مطلع، آمریکا بر این باور است که سیاست خارجی منطقه‌ای ایران، نشانه‌هایی از پیشروی بیش از حد نشان می‌دهد. یکی از مقامات آمریکایی به حمله ایران به کردستان عراق اشاره کرد».
وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت که ازسرگیری فعالیت سفارت این کشور در تهران به تکمیل روند تحقیقات و تصمیم‌گیری نهایی درباره ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تامین امنیت سفارت‌خانه بستگی دارد.