اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: اگرچه عرضه خارج از شبکه آرد یارانه ای همیشه وجود داشته اما با اجرای طرح هوشمندسازی انحراف به شدت کاهش یافت و شاهد صرفه جویی ۲۷ همتی در مصرف آرد یارانه ای هستیم.
براساس آخرین آمار از سوی سازمان امور مالیاتی، اخذ مالیات واحدهای خالی در سال ۱۴۰۰ جمعا بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است و برای سال های بعد هنوز خبری در دست نیست.
درحالی بیش از ۶ ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سطح کشور می‌گذرد و خانوارهای دهک‌های یک تا هفت درآمدی در صورت خرید ۵۰ درصد از مبلغ یارانه خود از سبد غذایی تعریف شده، یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند که بنابر اعلام معاون وزیر کار و رفاه، اجرای این طرح در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده اما جامعه تحت پوشش آن از هفت دهک کنونی، افزایش نخواهد یافت.
آخرین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد کل و رشد غیرنفتی اقتصاد ایران در شش ماه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه در سال 1401 افزایش یافته است. از میان زیربخش‌های اقتصاد تنها بخش صنعت و معدن و کشاورزی با کاهش رشد نسبت به شش ماهه سال قبل مواجه شده‌اند.
بانک جهانی طی گزارشی با اشاره به رشد اقتصاد ایران برای چهارمین سال متوالی، از موفقیت دولت ایران در مهار انتظارات تورمی و برقراری ثبات در بازار ارز خبر داد.
سولو نتیجه گرفت که عامل افزایش سطح تولید سرانه و لذا افزایش سطح رفاه جوامع در بلندمدت، عمدتا رشد بهره‌وری و آن هم متاثر از رشد تکنولوژی و دانش است و به‌ طور ضمنی نتیجه گرفت که اقتصادهای موفق آن اقتصادهایی هستند که با بسترسازی شکل‌گیری فعالیت اقتصادی برای تولید کالاها و خدمات، امکان این را فراهم می‌کنند .
وزیر اقتصاد و دارایی در سفر به گلستان خبر داد:

جبران ناترازی انرژی در دولت سیزدهم

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گلستان و در آغاز عملیات اجرایی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گلستان گفت: برای جبران این ناترازی ها برنامه‌های خوبی در دست دولت سیزدهم برای اقدام است.
بررسی داده‌های تولید ناخالص داخلی در تابستان سال 1390 و تابستان 1402 نشان می‌دهد که سهم هزینه خانوارها و هزینه دولت از کیک اقتصاد افزایش یافته در حالی که سهم سرمایه‌گذاری افت کرده است. چطور ممکن است بدون افزایش ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری، مصرف بخش خصوصی افزایش یابد؟
وزیر راه و شهرسازی از رشد ۳۳ درصد ترانزیت طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر ظرفیت امکان پذیرش کالا با حجم بالا را در کشور فراهم کنیم.
مرحله اول سود سهام عدالت ۱۴۰۱ از ۲۳ آذر ماه جاری آغاز شده و تا شب یلدا ادامه دارد، گفت: همچنین مرحله دوم واریز سود سهام عدالت از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود.
حتی بدون در نظر گرفتن خط فقر، دولت با عدم تعدیل مناسب معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۳، ماهانه حداقل حدود مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان از جیب حقوق‌بگیران به ناحق برداشت خواهد کرد، زیرا با قبول تورم ۴۰ درصدی سال ۱۴۰۲، در ابتدای سال ۱۴۰۳ قدرت خرید کارمند مفروض در این نوشته از ۲۴ میلیون به حدود ۱۷ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
در ۲ روز پایانی هفته سوالی که بسیاری از افراد از دوستان و اعضای فامیل‌شان می‌پرسیدند، این بود که پیامک واریز سود سهام عدالت را دریافت کرده‌اند و پولی به حساب‌شان واریز شده یا نه؟ پاسخ اکثریت قاطع مشمولان این سهام مثبت بود و البته برخی هم این سود را نگرفته‌اند و پیامکی دریافت نکرده‌اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به‌دلیل ناترازی‌های بودجه، مردم در مضیقه هستند، هدف ما در سال ۱۴۰۳ کاهش تورم در جهتی خواهد بود که با زندگی و معیشت مناسب داشته باشند و با معافیت مالیاتی و کالابرگ و موضوعات دیگر اقشار کم‌درآمد جامعه را کمک خواهیم کرد.