سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

واکنش‌ها به شهادت «سیدرضی» همچنان ادامه دارد. سرلشکر باقری ترور این سردار سپاه را از سوی صهیونیست ها خطای راهبردی دانست. امیر عبداللهیان نیز هشدار داد: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.
وزیر خارجه روسیه در دومین تماس تلفنی با همتای ایرانی ظرف پنج روز گذشته بر احترام به تمامیت ارضی ایران تأکید کرد و گفت که این کشور بدون قید و شرط به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد و این موضع غیر قابل تغییر است.
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به ترور شهید «سید رضی» در شبکه ایکس نوشت: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.
سرپرست وزارت خارجه طالبان با اشاره به اهمیت ارتقای مناسبات دوجانبه، موضوعات مختلف در مناسبات دوجانبه را طرح و بر ضرورت ادامه‌ تعاملات دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله آب، مرز، تجارت و همکاری در امور قضایی و کنسولی تأکید کرد.
بــه نظــر می رسد که تاکید روســیه بــر حاکمیت کشــورهای عربی بر جزایر ۳ گانه یک اشــتباه استراتژیک از سوی مسکو است که باید سیاست های خود را نسبت بــه ایــران تعدیل کنــد و بیــن ایــران و کشــورهای کوچک حوزه خلیج فارس یکی را انتخاب کنــد.
زمانی که برجام در حال اجرا بود آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بـار پایبندی ایران را به برجـام و توافق وین اعلام کرد اما بعد از اینکه آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد ایران دسـت به اقداماتی در راستای اقدامات آمریکا زد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران، همبانی بودن رژیم غاصب صهیونیستی در طرح و تصویب این قطعنامه علیه ایران را جز یک رسوایی بزرگ سیاسی و اخلاقی برای بانیان غربی و بی ارزش شمردن مفهوم والای حقوق بشر و تهی کردن نهادهای بین‌المللی از فلسفه وجودی آن ندانست.