سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری، تصویر شناسنامه ایرانی یک شهروند افغانستانی در رسانه ها منتشر شد و سازمان ملی مهاجرت با صدور اطلاعیه ای کوتاه، به موضوع واکنش نشان داد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ ای به دبیران کل سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی، رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد و وزرای خارجه کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان در مورد تحولات فلسطین نسبت به تبعات تداوم اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل ماه مبارک رمضان هشدار داد.
معاون کنسولی وزارت خارجه گفت:‌۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۸ به کشور تردد داشته‌اند پرسمان تردد برای ایرانیانی است که فکر می‌کنند بعد از ورود به ایران برای خروج با مشکل برخورد می‌کنند.
دیپلمات‌های غربی از قدرت‌گرفتن جناح طرفدار جهش هسته‌ای در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها هشدار داده‌اند که جنگ غزه و بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای، به این جناح قدرت بخشیده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری هفتگی خود که با حضور خبرنگاران انجام شد، به موضوعاتی از قبیل تاثیرات و اقدامات آمریکا در روند جنگ غزه و رژیم صهیونیستی، روابط ایران و ترکیه، ارسال کمک‌های ایران به غزه، گزارش حقوق بشر علیه ایران، مذاکرات در راستای بازگشت به برجام، بیانیه کویت و عربستان در خصوص میدان گازی آرش و بحران اوکراین پرداخت
امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان تاکیید کرد:

صلح پایدار در منطقه به دور از مداخله کشور های بیگانه

وزیر امورخارجه کشورمان توسعه همه جانبه روابط همسایگی با کشور ارمنستان را به نفع دو کشور و در راستای صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه به دور از مداخله کشور‌های بیگانه دانست.

در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات دوجانبه و موضوع غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: چین به صورت رسمی اعلام کرده که خراسان رضوی را برای برقراری ارتباط و همکاری با استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ» و پهناورترین استان این کشور انتخاب کرده است.
در چارچوب توافق الجزایر برای آزادی گروگان‌ها در سال ۱۳۵۹، آمریکا تعهدهایی را پذیرفت که براساس آن ملزم به رفع توقیف دارایی‌های مسدود شده ایران بود، اما واشنگتن در ادامه به بخش قابل‌توجهی از تعهدات خود عمل نکرد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین کشورمان، در هفدهمین همایش سالانه انجمن‌ علوم‌ سیاسی ایران گفت: اگر جهان را قطبی ببینیم، توقعاتی برای‌ ما ایجاد می‌کند که تحقق پیدا نمی‌کند؛ کما اینکه توقع داشتیم روسیه و چین قطعنامه‌های هسته‌ای علیه ما را وتو کنند و نکردند.
وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی به جده سفر کرده با اشاره به اینکه در مواضع کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین هیچ اختلاف نظری دیده نمی‌شود، گفت:‌ کشورهای اسلامی باید اقدام موثر و کارآمد انجام دهند.
دولت «بایدن» نیز بعد از گذشت سال‌ها موضوع خطر انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را چندان جدی نمی‌گیرد اما در سطح تبلیغات رسانه‌ای ادامه می‌دهد.