سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران وقوع خسارات‌های انسانی و مادی ناشی از سیلاب را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.
وزیر امور خارجه گفت: در سفر اخیرم به سوریه علاوه بر بررسی تحولات منطقه‌ای و جهانی، به ویژه موضوع مهم فلسطین و غزه، توافقات روسای جمهور دو کشور بررسی و در نتیجه ابعاد گسترش مناسبات دوجانبه از جمله اقتصادی رضایتبخش و رو به جلو ارزیابی شد.
در اولین سفر منطقه‌ای؛

امیر عبداللهیان راهی عمان شد

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دوره‌ای خود به کشورهای منطقه به مسقط پایتخت عمان سفر کرد.
وزارت امور خارجه در آستانه روز جهانی قدس ضمن تأکید بر تداوم سیاست ایران در حمایت از مبارزات آزادیبخش و مقاومت مشروع ملت فلسطین و ضرورت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان و حق طلبان جهان را به وحدت و همبستگی برای مقابله با این غده سرطانی فراخوانده است.
عده ای این حمله را مقدمه حمله نظامی اسراییل به تاسیسات هسته‌ای کشورمان به حساب می‌آورند. این عده مدعی هستند که در اثر جنگ غزه و دیگر تحولات از جمله جنگ اوکراین، ایران بدون حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی در حال پیشروی شدید به سمت هسته‌ای شدن است. بعضی هم این حمله را یک تست می‌دانند.
شورای هماهنگی تبلیغات در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق تصریح کرد: حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی و به شهادت رسانده جمعی از فرماندهان جمهوری اسلامی نیز آخرین تلاش‌های مذبوحانه و از روی استیصال این رژیم تحلیل می‌شود.
رهبر معظم انقلاب در پیامی و در پی شهادت سردار زاهدی و همرزمانش:

رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهیم کرد

رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی.
بدترین سناریوی احتمالی این است که اقدام تلافی جویانه ایران به یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله بدل شود. تلاش‌ها برای کاستن از تنش‌ها بین اسرائیل و حزب الله در امتداد مرز‌های جنوبی لبنان، از جمله توسط مقام‌های دولت بایدن تاکنون ناکام مانده و مرز اسرائیل و لبنان به یک نقطه تنش بسیار حساس تبدیل شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به حمله هدفمند ارتش تروریست صهیونیستی به کاروان کمک‌رسانی سازمان مردم نهاد «آشپزخانه مرکزی جهانی» گفت: جنایات سازمان یافته، تنها تنفر و خشم جهانی از رژیم منفور صهیونیستی و حامیان شناخته شده آن را عمق می‌بخشد
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق این اقدام را نقض تمام معاهدات بین المللی خواند و‌ پاسخ متناسب به این اقدام را مطالبه ملت ایران عنوان کرد.
محمدجواد ظریف وزیرخارجه سابق در کتاب جدید خود با نام پایاب شکیبایی عنوان کرد: روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند و افشای خرید پهپاد ایرانی نمونه قربانی کردن ایران برای منافع ملی روسیه است.