شناسه خبر: 208027

جمعه 25 مهر 1399 10:15

سخنگوی گمرک خبر داد:

دپوی 8 میلیون تن کالا در گمرک ایران

به گزارش پرسون؛ روح الله لطیفی با اعلام این خبر افزود: هشت میلیون تن کالا در گمرک در انتظار تخصیص وتامین ارز دپو شده است که با اجرایی شدن مصوبات سفرمعاون اول رییس جمهور به هرمزگان از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت سریعا امکان ترخیص بیش از ۹۰ درصد کالا‌ها فراهم خواهد شد.

وی گفت: سه و نیم میلیون تن از این کالاها، کالای اساسی، سه و نیم میلیون تن دیگر، کالا‌های مورد نیاز برای فرایند‌های مختلف تولید و یک میلیون تن کانتینر است که البته بار همین کانتینر ها، نیز بیشتر کالا‌های اساسی، قطعات و اجزای ماشین الات تولیدهستند.

سخنگوی گمرک ادامه داد: این کالا‌ها عمدتاً به دلیل عدم تخصیص ارز در گمرک دپو شده اند و باقی ماندن آن‌ها ممکن است باعث از بین رفتن کالا‌های اساسی شود.

لطیفی تاکید کرد: با قول رییس کل بانک مرکزی و مصوبات سفرمعاون اول رییس جمهور به هرمزگان شرایط ویژه‌ای برای مشکل تخصیص و تامین ارز این کالا‌ها در نظر گرفته شده است که به شرط عملیاتی شدن امکان ترخیص سریع بیش از ۹۰ درصد این کالا‌ها فراهم می‌شود. لیست و مشخصات کالا و تجار به علاوه کوتاژ محموله‌ها به وزارت صمت در چند مرحله ارسال شده است و با پیگیری‌های وزارت صمت و بانک مرکزی امیدواریم سایر موانع ترخیص کنار گذاشته شود و طی هفته آینده شاهد ترخیص سریع کالا‌ها باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: گمرک در راستای مصوبه سفر معاون اول رییس جمهور به هرمزگان و وظایف ذاتی خود در تسهیل تجارت به محض دریافت اعلامیه تامین ارز برای کالا‌های موجود در گمرک و انجام سایر تشریفات گمرکی به صورت فعالیت ۲۴ ساعته برای ترخیص کالا‌ها آماده است.