پرسون بررسی میکند :

مردم و مسئولان استان همچنان در حال دفاع از شهر

استان مرکزی هماهند سایر نقاط کشور درگیرموج سوم کرونا با شدتی بیشتر از قبل شده و همت مدیران و مسئولان در کنار مردم می تواند باعث کاهش مرگ و میرها شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک، تقریبا یک سال از شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران می گذرد.
شهر اراک نیز همانند دیگر شهرهای ایران از روز اول به نوعی با این ویروس دست و پنجه نرم میکند و کماکان روزهای سخت کرونایی را می گذراند.
این ویروس منحوس از همان ابتدای ورود، کادر درمان را درگیر کرد و طی آن ارگان هایی همچون سپاه، بسیج و شهرداری به کمک مردم و کادر درمان آمدند تا فشار کمتری بر جامعه وارد شود.


در ابتدای شیوع این ویروس در سال گذشته و در مقطعی که اتفاقا با شب عید و آغاز سال جدید نیز مصادف شد آمار ابتلا و مرگ و میر مردم توسط کرونا، کاهش چشمگیری داشت و مردم با عدم حضور در اماکن عمومی و پرهیز از دید و بازدید شب عید و قطع کامل جشن ها و مراسم های خود نقش موثری در کنترل این ویروس داشتند، ضمن اینکه با وجود قرار گرفتن در شب عید برخی اصناف هم تعطیل شدند و شرایط به گونه ای شد که با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته آمار مبتلایان به کرونا در شهر اراک و استان مرکزی به شدت کاهش یافت.
با گذشت قریب به یکسال از این اتفاق، حال مدتی است که ویروس کرونا به تعبیری در موج سوم حالت وحشی به خود گرفته و سخت مشغول تاخت و تاز است و این در حالی است که شهر اراک که نسبت به شهرهای دیگر دارای وضعیت مطلوبی در کنترل این بیماری بود، متاسفانه در حال حاضر بنابر دلایل مختلفی در وضعیت حاد و دشواری قرار گرفته و وضعیت قرمز را رد کرده است.
در حال حاضر متاسفانه شاهد افزایش آمار مبتلایان به این ویروس هستیم که این موضوعی بسیار نگران کننده است و همین امر نیز نگرانی بسیاری را بر جو روانی جامعه حاکم کرده است.


در این راستا و به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، هفته گذشته شاهد تعطیلی تعدادی از مشاغل و کاهش ساعت کاری برخی ادارات بودیم و برخی از نهادها مانند بانک ها نیز طبق روال عادی خود به ادامه فعالیتهایشان پرداختند و همین موضوع سبب شد بسیاری از کارمندان بانک ها از این موضوع ابراز نگرانی کنند و خواهان تعطیلی و یا تعدیل نیروی شاغلان بانک در ایام قرنطینه شوند، به همین دلیل و برای بررسی موضوع عدم تعطیلی بانک ها خبرنگار پرسون در اراک، گزارشی را تهیه کرده است که در ادامه میخوانید.

کارشناس مسئول واحد بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان اراک در این خصوص، به خبرنگار پرسون گفت: از آنجا که کرونا ویروس فعلا درمان قطعی ندارد، مهم ترین اقدام در مقابله با آن در تمام دنیا و نه تنها در ایران قطع زنجیره الودگی و جلوگیری از انتشار این ویروس است.


دکتر بهروز رفیعی ادامه داد: در این راستا و به منظور قطع زنجیره این ویروس چند اقدام از جمله افزایش غربالگری و افزایش تست های سریع آزمایشگاهی در سه مرکز زینب کبری(س)، ارسطو و شهرک ولی عصر(عج) شهر اراک صورت می گیرد و مرکز چهارم نیز هفته آینده در خیابان هپکو افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای بیمار یابی در شهر اراک، اظهار داشت:خوشبختانه با ارائه آموزش های لازم آگاهی مردم در خصوص این بیماری افزایش یافته و طی آن صدا و سیما نیز با تولید برنامه های آموزشی و ارائه زیرنویس در اکثر شبکه ها نسبت به آگاه کردن مردم از خطرات ابتلا به کرونا اقدام کرد، همچنین اطلاع رسانی در فضای مجازی و غیر مجازی توسط مسئولان و اصحاب رسانه به خوبی انجام شده است.


وی اعمال محدودیت در شهرها از جمله اراک را راهکار دیگری برای کنترل این بیماری عنوان کرد و افزود: این محدودیت قطعا می تواند موجب کاهش تجمع ها و دورهمی ها شود.
رفیعی ادامه داد: استراتژی بعدی برای مهار این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام یکسری نکات ساده از جمله شستشوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک و عدم حضور در مراسم و تجمعات است.
کارشناس مسئول واحد بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان اراک از اجرای طرح شهید سلیمانی، همزمان با سراسر کشور در اراک خبر داد و بیان کرد: این طرح با همکاری وزارت بهداشت و بسیج بصورت کشوری برگزار می شود و ضمن ارائه آموزش های لازم به نیروهای بسیجی همزمان با سراسر کشور از شنبه نیز در اراک آغاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: از آنجا که متاسفانه در شهر اراک آمار مبتلایان به کرونا همچنین تعداد بالای ناقلان بی علامت هم نگران کننده بود و نیز آمار مرگ و میر در شهر اراک که در مقطعی صفر بود متاسفانه با افزایش بالایی مواجه شد، لذا اقدامات لازم در این راستا و برای کنترل بیماری همچنان انجام می شود.
رفیعی تصریح کرد: خوشبختانه پرسنل مرکز بهداشت اراک همچنان با جدیت در خط مقدم مبارزه با کرونا در حال فعالیت هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا بدلیل همه گیری و افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا مقرر شد یکسری مشاغل به مدت دو هفته تعطیل و یکسری از مشاغل نیز با اعمال محدودیت در ساعات کاری و با کاهش پرسنل فعالیت کنند.


یاسر قربانی با بیان اینکه در صورت تعطیلی کامل بانک ها به نوعی کشور تعطیل می شود، ادامه داد: بر این اساس قرارشد یکسری اقدامات مثل فاصله گذاری اجتماعی و مراجعه صحیح مردم به بانک به منظور جلوگیری از انتقال ویروس به مردم برای آموزش داده شود.


وی بیان کرد: بعنوان مثال مردم با مشاهده ازدیاد جمعیت و شلوغی، داخل بانک حضور پیدا نکنند و بیرون از بانک جهت رسیدن زمان نوبت خود و انجام امور بانکی منتظر بمانند.
قربانی اظهار داشت: حس همدلی بین مردم و مسئولان تنها عاملی است که می تواند در این مقطع موثر باشد.
وی ادامه داد: نظارت ها در حال انجام است و از مردم تقاضا داریم در مکان ها و مغازه هایی که تعطیل نیستند با رعایت پروتکل ها حضور پیدا کنند.
قربانی اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه بیمارستان ها مملو از بیمار است و کادر درمان بویژه پزشکان و پرستاران تنها خواسته ای که از مردم دارند همکاری با کادر درمان و در خانه ماندن است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: تمام پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اراک از جمله معاونت های بهداشت و درمان طبق ماه های گذشته همچنان به فعالیت های خود مشغول هستند.
وی عنوان کرد: فقط معاونت آموزشی و پژوهشی که مرتبط با دانشجویان است بصورت دور کاری و انجام آموزش آنلاین برای مباحث آموزشی دانشجویان فعالیت می کنند.
قربانی تاکید کرد: تمام واحدهای ستادی کماکان سربازان اصلی خط مبارزه با کرونا هستند و حتی نیروهای آموزشی نیز بصورت داوطلبانه به دانشگاه علوم پزشکی کمک می کنند.
انتظار می رود مردم به جهت حفظ سلامت خود همچنان در قطع زنجیره این ویروس منحوس همکاری لازم را داشته باشند و مسئولان ذیربط نیز با در نظر گرفتن شرایط یکسری مشاغل و ارائه حمایت های لازم شرایط را برای قرنطینه خانگی هر چه بیشتر فراهم کنند.
این حمایت ها چه مادی و حتی معنوی انگیزه مردم در همکاری برای مهار هر چه بیشتر این ویروس منحوس را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

گزارش از فائزه قدیمی

221919

مطالب مرتبط