کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

سیستم سیاسی آمریکا در بحران است

نزدیک بودن آرای ترامپ و بایدن نشان‌دهنده یک جامعه دوقطبی است و این یک نقص در دموکراسی غربی است. بنابراین آمریکا باید یک سیستم انتخاباتی جدید به وجود آورد که نزدیک به اجماع باشد در غیر این‌صورت نامزدهای انتخاباتی دائما یکدیگر را متهم می‌کنند همانگونه که ترامپ چهار سال قبل متهم بود که با کمک روسیه روی کار آمده است و بایدن نیز متهم است که با تقلب رئیس جمهور شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، سید وحید کریمی کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون، در تحلیل رفتار ترامپ در برکناری‌ها در کاخ سفید، عنوان کرد: این رفتار ترامپ به دو موضوع اصالت فردی و اصالت سیستم برمی‌گردد. بسیاری بر این باور بودند که در آمریکا سیستم حرف اول و آخر را می‌زند ولی ترامپ نشان داد که افرادی مثل خودش، بولتون، پمپئو و ... می‌توانند سیستم آمریکا را بهم بریزند و تحت کنترل خودشان دربیاورند.

کریمی افزود: یک کودتای مدنی در شرف تکوین در آمریکا است که به صورت جابجایی و انتصاب افرادی که به شخص قائم هستند، نمود پیدا کرده است.

وی با اشاره به این‌که حدود ۷۳ میلیون رأی ترامپ را نمیشود نادیده گرفت، بیان کرد: این آرا اهرمی هستند که می‌توانند در آینده آمریکا مؤثر باشند و از حالا صحبت ۲۰۲۴ است که ترامپ برگردد و به نظر می‌رسد که ترامپ می‌خواهد با موضوعاتی نظیر دزدی آرا و تقلب دولت بعدی آمریکا را تضعیف کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا در خصوص رفتار و اقدامات ترامپ در روزهای باقی‌مانده از ریاست جمهوری او، گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در حال حاضر در آمریکا تسلیم استدلال هستند و اگر دلایلی که ترامپ برای تقلب آورده است را دادگاه بپذیرد و دادگاه محکمه پسند باشد، احتمالاً راه به جایی خواهد برد.

کریمی ادامه داد: از سوی دیگر بحث الکترال کالج‌ها مطرح است که رأی به بایدن داده‌اند. شنیده می‌شود در ایالاتی که الکترال کالج‌ها به نفع بایدن رأی داده‌اند، ریش سفیدان یا همان الکترال کالج از این قدرت که بتوانند به نامزد حزب مخالف رأی دهند، برخوردارند. بنابراین برای مشخص شدن نتیجه باید صبر کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نزدیک بودن آرای ترامپ و بایدن نشان‌دهنده یک جامعه دوقطبی است و این یک نقص در دموکراسی لیبرال یا دموکراسی غربی است که جامعه نصف و دوقطبی می‌شود. بنابراین آمریکا باید یک سیستم انتخاباتی جدید به وجود آورد که نزدیک به اجماع باشد در غیر این‌صورت نامزدهای انتخاباتی دائما یکدیگر را متهم می‌کنند همانگونه که ترامپ چهار سال قبل متهم بود که با کمک روسیه روی کار آمده است و بایدن نیز متهم است که با تقلب رئیس جمهور شده است.

سید وحید کریمی اظهاد کرد: یکی از دلایل نپذیرفتن شکست از سوی ترامپ تلاش برای حفظ حیات سفیدپوستان است چرا که با روی کار آمدن بایدن حکومت سفیدهای اصیل اروپایی بر آمریکا تمام خواهد شد و رنگین‌ها به دلیل تفوق جمعیتی و دموکراتیک برتری خواهند داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر آمریکا تشریح کرد: مسئله‌ای که مطرح است این است که ترامپ ممکن است در روزهای باقی‌مانده ریاست جمهوری‌اش بحران‎هایی را به وجود بیاورد لذا پنتاگون و وزارت دفاع در خط مقدم است اما مهم‌تر از پنتاگون خود حزب جمهوری‌خواه در کنگره است و قدرت آن‌ها از پنتاگون بیش‌تر است. آن‌ها میل فاصله گرفتن از ترامپ را دارند ولی منتظر نتیجه ادعای تقلب از سوی ترامپ هستند.

کریمی در پایان در خصوص شکل‌گیری جنگ داخلی در آمریکا گفت: شاهد جنگ داخلی به شکل قدیمی نخواهیم بود چرا که پلیس آمریکا بسیار قوی است ولی یک نوع بیداری در آمریکا به وجود آمده است. یک سری از مهاجرین در حال خروج از آمریکا هستند چرا که در چشم‌انداز بلندمدت آینده درخشانی را برای آمریکا نمی‎‌بینند. سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان به دنبال حق‌خواهی هستند و هنوز نژادپرستی در آمریکا زنده است. بیداری در آمریکا شکل گرفته و خفته نخواهد شد.

221815

مطالب مرتبط