پرسون گزارش می دهد؛

داستان جهادگرانی که در سکوت با کرونا مبارزه می کنند

پاکبانان نظافت شهر و جمع آوری و دفع زباله های آلوده را بر عهده دارند تا با این کار مانع از گسترش بیشتر ویروس کرونا شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی صحبت از گروه های در معرض خطر ویروس کرونا به میان می آید بی درنگ همه کادر درمان را متصور می شویم. پاکبانان و کارگران از اقشاری هستند که در هیاهو شیوع ویروس کرونا از آنها غافل هستیم. اکثر پاکبان ها معمولا بدون ماسک و پروتکل های بهداشتی به وظیفه خود می رسند . هیچ نهاد ناظری وجود ندارد که به سلامت این قشر زحمت کش توجه ویژه کند.

اگر در این زمینه بخواهیم به ناقلان خاموشی دیگر اشاره کنیم باید کارگران مجموعه های بازیافت پسماند را مورد توجه قرار دهیم. یکی از مسایل مهم در زمینه مقابله با بیماری های واگیردار از جمله کرونا بحث مدیریت صحیح پسماندها است.

نقش اصلی را در این زمینه پاکبانان و کارگران مراکز بازیافت انجام می دهند. کارگرانی که در حالت عادی قبل از شیوع این بیماری در معرض آلودگی ها بوده اند و ویروس کرونا این وضعیت را تشدید کرده است.
طبق گفته ی صدرالدین علی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، تفکیک زباله های تر و خشک با شیوع کرونا متوقف شده است اما آمارها از امری دیگر حکایت دارند. با این حال پاکبانان همچنان نظافت شهر جمع آوری و دفع زباله ها آلوده را بر عهده دارند تا با این کار مانع از گسترش بیشتر ویروس کرونا شوند.

زباله های کرونایی را جداسازی کنید

انتظار حداقلی از بیماران مبتلا به کرونا که دوران نقاهت را در خانه می گذرانند این است که زباله های آلوده را در کیسه های جداگانه و دربسته قرار دهند و در این زمینه سهل انگاری نکنند. با شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک و دستکش به حداکثرآمار استفاده رسید. ماسک‌های دور ریخته شده باعث می‌شوند افرادی که کار جمع‌آوری زباله‌ها را انجام می‌دهند، در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار گیرند، زیرا در شرایط خاص، ویروس کرونا می‌تواند روی ماسک جراحی پلاستیکی به مدت هفت روز زنده بماند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت کرونا ضرورت توجه به معیشت کارگران را بیش از پیش کرده است

پیشنهاد نامگذاری هفته پایانی شهریورماه به نام پاکبان

هر چند شاید بعضی از این افراد از روی ناآگاهی دست به رهاسازی این وسایل می زنند اما این کار خلاف اخلاق است و سلامت را در جامعه تهدید می کند. فرقی نمی کند که فرد سالم و یا ناقل بیماری باشد کسانی که به سلامت و بهداشت خود اهمیت می دهند نیاز است تا به سلامت و بهداشت عمومی هم نوعان خویش در جامعه نیز احترام بگذارد.

با توجه به آن که می دانیم دوره ویروس کرونا طولانی مدت است، حیوانات و گیاهان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. توده‌های زباله‌های پلاستیکی می‌توانند محیط‌ها را تخریب کرده و اکوسیستم‌های مختلف را متلاشی کنند.

به نظر می رسد اطلاع رسانی شهرداری در مورد نحوه جداسازی و بسته بندی زباله های کرونایی کمرنگ است. پاکبانان در خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس قرار دارند و شبانه‌روزی برای حفظ سلامت شهروندان در تلاش هستند.

گزارش: یگانه بختیاری

221499