زاوه در گفت و گو با پرسون؛

از فساد سیستمی صنعت خودرو به زودی رونمایی می شود

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تا زمانی که در صنعت خودرو ترکیب بی سوادی و ناکارآمدی طولانی مدت در یک مدیریت به کار گرفته شود، تیجه این می شود که دائما طرح های عجیب وغریب ارائه می دهند که تنها فساد را تشدید می کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، فرید زاوه کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص تاثیر پیش فروش خودرو در قیمت خودرو اظهار داشت: کاهش اخیر قیمت خودرو قابل پیش بینی بود. قیمت ها بر اساس گروه کاربری تا سطح تورمی خود صعودی شد.

زاوه بیان کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر سیاست های اشتباه بانک مرکزی و صنعت خودرو و فشارهای سیاسی انتخابات آمریکا بود. بنابر این قیمت بسیاری از کالاها همانند خودرو از تورم عمومی کشور جلو افتاده بود ولی در واقع تاحد زیادی حباب قیمت ها خالی شده و درصد زیادی از قیمت ها به اصل تورمی خود نزدیک شدند.

وی ادامه داد: از این به بعد قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی سرعتش کاهش پیدا می کند و برای خودروهای مونتاژی و وارداتی همچنان ادامه دار خواهد بود تا به یک نقطه متعادلی برسد و بعد از آن متناسب با نرخ تورم درکشور افزایش قیمت دوباره رخ می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد: در حال حاضر برخی از خودروهای وارداتی با دلار 30 هزارتومانی عرضه می شوند و تمام خودروهای چینی مونتاژی قیمت خودرو را بر اساس دلار 50 هزارتومانی تعیین کردند و از آب گل آلود ماهی می گیرند. این خودروسازان در برابر قیمت واقعی خودرو مقاومت نشان می دهند. اما این افراد باید آگاه باشند که این فضای انحصاری پایدار نخواهد ماند.

زاوه در ادامه ضمن اشاره به قرعه کشی های پیش فروش خودرو در سایپا و ایران خودرو اظهار داشت: این قرعه کشی ها هیچ گونه تاثیری در قیمت خودرو ندارد و باتوجه به اینکه رقابت، سبب لجاجت می شود، این موضوع در قیمت گذاری باعث ایجاد تورم ثانویه در کشور شده است.

وی افزود: خودروسازان به دلیل آن که از این کار دچار زیان می شوند و پول بانک را پس نمی دهند در نهایت به خلق نقدینگی دست می زنند وگرنه نحوه فروش اهمیتی ندارد و هیچ اقتصاددانی جز دولتمردان ایرانی دردنیا وجود ندارند که ادعا کنند نحوه پیش فروش در قیمت کالا تاثیردارد. این نحوه فروش خودرو نشان دهنده ناکارآمدی و فساد گسترده است که در سال های آتی از آن رونمایی می شود.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا طرح مورد نظر نفعی برای مردم دارد؟ پاسخ داد: این طرح نفعی برای مردم ندارد و تنها سبب فساد بیشتر می شود.

زاوه در پایان ضمن اشاره به فروش خودرو در بورس کالا تأکید کرد: فروش خودرو در بورس کالا نیز به همان دلایلی که در بالا ذکر شد کارآمد نیست و بی فایده خواهد بود. تا زمانی که ترکیب بی سوادی و ناکارآمدی طولانی مدت در یک مدیریت به کار گرفته شود درنتیجه این می شود که دائما طرح های عجیب وغریب ارایه می دهند که تنها فساد را تشدید می کنند.

221336