پیامد عجیب‌ همه گیری کرونا در جهان

دانشمندان انگلیسی اعلام کردند همه گیری کووید ۱۹ پیامد‌های عجیبی بر سلامت انسان داشته است.

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از ان بی سی نیوز، با گذشت نزدیک به ۱۱ ماه از همه گیری کرونا در جهان، این ویروس همچنان در حال گرفتن قربانی است. دانشمندان با مطالعه و بررسی دقیق بیماران، تاکنون موفق شده اند علائم شایع ابتلا به کووید ۱۹ را تشریح کنند.

تب، سرفه‌های خشک و مداوم، خستگی و بی حالی، مشکلات گوارشی، بثورات پوستی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سر درد و اسهال از رایج‌ترین علائم ابتلا به کروناست. از این رو، متخصصان تاکید دارند افرادی که این علائم را در خود مشاهده می‌کنند باید اقدام به قرنطینه خود کنند.

محققان انگلیسی به تازگی ابعاد دیگری از مشکلات همه گیری کرونا را کشف کردند. دانشمندان دانشگاه کمبریج انگلیس در تحقیقات خود مشاهده کردند "وزوز گوش" یکی از مواردی است که از زمان همه گیری کرونا به شدت گسترش یافته است.

"وزوز گوش" به‌عنوان درکی از یک صوت فاقد معنی در یک گوش یا در هر دو گوش یا در سر، بدون حضور منبع صوتی خارجی است که اغلب به شکل‌های مختلف مثل صدای زنگ، خش‌خش، زمزمه، غرش، همهمه، تق‌تق، صدای سوت‌ مانند و صدای تپش قلب تعریف می‌شود. در برخی موارد شدت این عارضه ممکن است کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد و در زندگی روزمره و فعالیت‌های روزانه فرد، اختلال ایجاد کند.

دانشمندان انگلیسی در تحقیقات خود به بررسی بیش از ۳ هزار نفر پرداختند که اعلام کرده بودند از زمان همه گیری کرونا دچار مشکلات شنوایی شده اند. از این میان، تنها ۲۵۰ نفر از آن‌ها علائم ابتلا به کرونا را داشتند و تنها ۲۶ نفر از آن‌ها تست کرونایشان مثبت اعلام شده بود. با این حال، یک سوم از این افراد که پیش از همه گیری کرونا از "وزوز گوش" رنج می‌بردند اعلام کردند حالت وز وز در گوششان شدت یافته است.

دانشمندان می‌گویند احتمالاً تغییر فاکتور‌هایی مانند سبک زندگی، محدودیت‌های اجتماعی و شرایط روحی و روانی پس از همه گیری کووید ۱۹ منجر به بدتر شدن "وزوز گوش" این افراد شده است.

شواهد نشان داد ۴۰ درصد افرادی که علائم کرونا را داشته‌اند از شدت یافتن "وزوز گوش"خود رنج می‌بردند. دانشمندان می‌گویند هنوز نمی‌توانیم دلیل شدت گرفتن این علامت در افراد را تشریح کنیم، اما تحقیقات متعددی در جهان نشان داده است بیماری کرونا می‌تواند به سیستم شنوایی افراد آسیب بزند.

یک تحقیق در انگلیس در ماه ژوئیه نشان داد ۱۵ درصد از بیمارانی که به دلیل ابتلا به کرونای شدید در بیمارستان بستری شده بودند، ۸ هفته پس از مرخص شدن از مشکلات شنوایی گلایه داشته اند. مجله پزشکی انگلیس اعلام کرد در یک مورد فردی به دلیل ابتلا به کرونای شدید حس شنوایی خود را به طور کامل از دست داده است.

یکی از محققان این پژوهش اعلام کرد بسیاری از ویروس‌ها توانایی اختلال در شنوایی را دارند. از این رو، امکان پذیر است که ویروس کرونا بتواند باعث تشدید حالت "وزوز گوش" در برخی افراد شود. از سوی دیگر، بسیاری از مردم به دلیل همه گیری کووید ۱۹ دچار استرس و اضطراب شده اند. استرس به تنهایی می‌تواند "وزوز گوش" را در افراد تشدید کند.

از هر ۸ کرونایی یک نفر دچار مشکلات شنوایی می‌شود

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی منچستر در حقیقات خود بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا اعلام کردند، ‌تضعیف شنوایی یکی از مواردی است که در بیماران مشاهده می‌شود. همچنین شماری دیگر از بیماران اعلام کردند در گوش خود صدای زنگ ضعیفی را به طور مداوم می‌شنوند.

در این تحقیقات ۱۲۱ بیمار بالغ مورد ارزیابی قرار گرفتند. این افراد ۸ هفته پس از مرخص شدن از بیمارستان سنجش شدند که این مطالعات نشان داد از هر ۸ کرونایی یک نفر دچار مشکلات شنوایی می‌شود یا در گوش خود صدای زنگ ضعیفی را به طور مداوم می‌شنود.

دکتر کوین مونرو، استاد دانشگاه علوم پزشکی منچستر گفت: ما از قبل می‌دانستیم که برخی بیماری‌ها مانند سرخک، اوریون و مننژیت می‌تواند سیستم شنوایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد اما این نخستین باری است که مشخص شد ویروس کرونا با آسیب رساندن به عصب‌های شنوایی که پیام‌های صوتی را به مغز می‌رساند، باعث کم شدن شنوایی افراد می‌شود.


بیشتر بخوانید؛

دهانشویه ویروس کرونا را در ۳۰ ثانیه از بین می برد


این متخصص افزود: از نظر تئوری این امکان وجود دارد که ویروس کرونا با درگیر کردن سیستم شنوایی مانند گوش میانی یا حلزون گوش، باعث مشکل شنوایی در افراد شود.

محققان اعلام کرده‌اند برای درک بهتر چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر سیستم شنوایی افراد، نیازمند تحقیقات بیشتر هستند. پیش‌تر از دست دادن حس بویایی و چشایی از مهم‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ اعلام شده بود.

221306