رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- یونان:

تحریم‌های دارویی آمریکا سلامت مردم ایران را به گروگان گرفته است

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- یونان گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا جامعه بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است تحریم‌های دارویی و اقتصادی آمریکا سلامت مردم ایران را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، علی جدی در دیدار دیمیتری الکساندراکیس سفیر یونان در تهران با اشاره به سابقه تاریخی و اشتراکات فرهنگی و تمدنی ایران و یونان اشاره کرد و اظهارداشت: مراودات ایران و یونان در ابعاد تاریخی جایگاه گسترده‌ای دارد که پشتوانه محکمی برای توسعه ارتباطات در عرصه­‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران- یونان، تقویت و تحکیم مناسبات میان دو کشور را مهم دانست و افزود: گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران از ارتقاء روابط با یونان استقبال کرده و از اینکه تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا به کاهش روابط دو کشور منجر شده جای نگرانی دارد.

ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط اقتصادی با یونان وجود است

جدی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان بخش‌های اقتصادی و تجاری در ایران و یونان خاطرنشان کرد: به‌رغم تحریم­‌های ظالمانه و ضدحقوق بشری آمریکا این امید وجود دارد که با تقویت و تسهیل همکاری‌ها میان بخش‌های خصوصی دو کشور توسعه مراودات اقتصادی را شاهد باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی اتاق بازرگانی ایران و یونان را مقدمه‌ای برای افزایش مناسبات در حوزه‌های اقتصادی و تجاری دانست و تصریح کرد: عملیاتی کردن و استفاده از توانمندی­‌های موجود در قالب سرمایه­‌گذاری­‌های مشترک، گام مهمی در مناسبات پیش­ روی جمهوری اسلامی ایران و یونان خواهد بود.

جدی با اشاره به تبیین سیاست‌های خصمانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی و ایجاد ناامنی در خاورمیانه را رویکردی ناقض قوانین حقوق بشری و بین‌المللی عنوان کرد: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا جامعه بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است تحریم‌های دارویی و اقتصادی آمریکا سلامت مردم ایران را با خطر مواجه ساخته و جامعه جهانی نیز نسبت به این جنایت هولناک واکنش صریح و صحیحی نشان نداده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: تبادل هیأت‌های سیاسی و پارلمانی و رایزنی­‌های مستمر میان گروه‌­های دوستی پارلمانی در مجالس ایران و یونان را مهم و تأثیرگذار دانست.

تاکید بر تقویت ارتباطات پارلمانی و مراودات میان گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور یونان و ایران

دیمیتری الکساندراکیس سفیر یونان در تهران، بر تقویت ارتباطات پارلمانی و مراودات میان گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور تأکید کرد و گفت: گسترش روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، تجاری و فرهنگی، هدف اصلی اینجانب در ایران است و معتقدم که گسترش تعاملات گروه‌های دوستی پارلمانی، راهگشای تحرک روابط بین دو کشور خواهد بود.

وی اظهارکرد: ویروس کرونا مانع از تبادلات هیأت­‌های سیاسی و پارلمانی شده است و می‌توان در جهت تحکم روابط میان دو کشور از طریق ویدئوکنفرانس این ارتباطات ادامه داشته باشد.

الکساندراکیس با ابراز نگرانی از اعمال تحریم­‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: امیدوارم با رفع موانع هرچه زودتر شاهد گسترش ارتباطات دوجانبه باشیم.

سفیر یونان در تهران در ادامه با تشریح صنعت گردشگری و میراث فرهنگی ایران و یونان تصریح کرد: پیشینه تمدن‌های ایران و یونان توانسته عرصه را برای صنعت گردشگری در دو کشور مهیا کند و می‌توان از تجارب یکدیگر در جذب گردشگر بهره برد.

در این جلسه بهروز محبی‌ نجم‌آبادی نماینده مردم سبزوار نیز حضور داشت و با بیان نقطه نظرات خود، بر توسعه و گسترش ارتباطات پارلمانی تأکید کرد.

220935