عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با پرسون:

دسترسی به واکسن ایرانی کرونا تا مهر 1400

با توجه به مراحل تولید واکسن و روند تولید واکسن‎های ایرانی احتمالاً تا پایان سال جاری، فازهای انسانی کاملاً شروع شود و براساس پیش‌بینی‌ها تا شهریور یا مهر سال آینده واکسن ایران در دسترس قرار بگیرد.

علیرضا رئیسی عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص قرارگرفتن واکسن‌های ایرانی کرونا در فهرست کاندیداهای سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: همزمان با تولید واکسن در سراسر دنیا، شرکت‌های دانش بنیان کشور ما نیز شروع به تولید واکسن کردند و در حال حاضر سه تا از واکسن‌های کشور ما مراحل آزمایشگاهی و حیوانی خود را طی کرده و به زودی وارد فاز انسانی خواهد شد.

رئیسی ادامه داد: با توجه به مراحل تولید واکسن و روند تولید واکسن‎های ایرانی احتمالاً تا پایان سال جاری، فازهای انسانی کاملاً شروع شود و براساس پیش‌بینی‌ها تا شهریور یا مهر سال آینده واکسن ایران در دسترس قرار بگیرد.

وی همچنین بیان کرد: علاوه بر این، کشور ما برای دریافت واکسن احتمالی که ممکن است برای این بیماری تولید شود، مشارکت کرده تا اگر قبل از تولید واکسن ایران تولید شد، در دسترس ما قرار بگیرد.

این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: هر کشوری که در زمینه تولید واکسن ورود کرده است اگر براساس پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت مراحل آزمایشگاهی و حیوانی را به درستی طی کند، در فهرست واکسن‌های مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار می‌گیرد و خوشبختانه واکسن ایران نیز در این فهرست قرار گرفته است.

وی در خصوص تعطیلی مشاغل بعد از ساعت 6 عصر نیز تشریح کرد: هرچه زمان قرار گرفتن در معرض ویروس کم‌تر شود احتمال ابتلا نیز کاهش می‌یابد. اگر شخصی در یک محیط سربسته که تجمع وجود دارد، حضور پیدا کنید بعد از 15 دقیقه شانس انتقال ویروس به شدت بالا می‌رود و هرچه این زمان بیش‌تر شود احتمال ابتلا تا بالای 90 درصد افزایش می‌یابد.

علیرضا رئیسی در پایان تأکید کرد: ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد مکان‌هایی مثل رستوران‌ها و پاساژها و قهوه‌خانه‌ها محل تجمع هستند و اتفاقاً محل تجمع، شانس انتقال ویروس را به شدت بالا می‌برد و در پس این تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بحث‌های علمی وجود دارد. فراموش نکنیم که هرگونه کاهش تجمع در کاهش زنجیره انتقال، کاملاً تاثیرگذار است. قطعاً اگر کل روز تعطیل باشد میزان تأثیرگذاری بیش‌تر است ولی این‌که یک قسمت از روز هم تعطیل شود تأثیر بسزایی دارد.

220892