اشک وزیر بهداشت بر شهادت مدافعان سلامت در اصفهان

وزیر بهداشت در سفر  نیم روزه خود به اصفهان با حضور در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، بر شهادت شهدای مدافع سلامت اشک ریخت و از مدافعان سلامت به عنوان مظلوم ترین شهدا نام برد.

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، سعید نمکی با حضور در جمع اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه شهدای مدافع سلامت از مظلومترین شهدا هستند، گفت: با شهادت هریک از مدافعین سلامت عمیقا غصه دار می شوم.

وی بیماریابی سریع را مبتنی بر افزایش تست‌ های تشخیصی خواند و بیان کرد: تست های PCR را از روزی ۲۵ هزار مورد به ۴۰ هزار تست رساندیم و اینکه آمار بیماران در روز افزایش می‌یابد به معنای شناسایی کیس‌های بیشتر است. تعداد تست‌های ما به ۱۰۰هزار تست در روز خواهد رسید و افزایش تعداد بیماران روزانه به دلیل افزایش شناسایی بیماران است.

نمکی ادامه داد: اتفاق مبارکی در جمهوری اسلامی در بحران کرونا افتاد و آنهم تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان بود؛ کیت رپید و آنتی‌ ژن که ۲۰ دقیقه ‌ای جواب می ‌دهد، در این بسیج کمک حال ما بود. از کره‌ای‌ها خواستیم کیت بفرستند که قرار بود شنبه ۳ میلیون کیت بفرستند و دیروز گفتند آمریکا باید اجازه دهد. از ۶ ماه پیش دورنما را دیدیم، همان گونه که رمدسیویر و فاویپیراویر را ساختیم، آمپول دانه‌ای ۶۰ دلار بود الان داریم با قیمت کمتر و به شکل انبوه می ‌سازیم. تست ‌های سریع توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شد؛ همانطور که داروهای درمان کرونا را ساختیم، کیت‌هایی که در داخل کشور تولید کردیم به مراتب از کیت‌های کرونای کره‌ای کیفیت بیشتری دارد و روز سه‌شنبه ۱۰۰ هزارتای اول آن تولید می‌شود و تلاش خواهد شد تا روزانه ۱۷۰ هزار کیت تولید کنیم.

وی با اشاره به طراحی سامانه ‌ای برای رهیابی موارد مشکوک کرونا، افزود: ارتباطی با آزمایشگاه‌ها برقرار کردیم که هر مثبتی بر پرونده الکترونیک خانوار می‌ نشیند و مراقب سلامت، ردیابی فرد را آغاز می ‌کند و بعد تمام افرادی که با او در تماس بودند و حداقل ۱۰ نفر جدید را شناسایی می‌ کنیم. در گام بعدی که قرنطینه است به شیوه قرنطینه بیماران و قرنطینه افراد سالم تحت عنوان قرنطینه معکوس عمل می‌کنیم. در مرحله قرنطینه افراد بیمار و افراد مشکوک را در نظر خواهیم داشت، افرادی که در فضای منزل توانایی ماندن در قرنطینه را دارند، در منزل قرنطینه خواهند شد و برای افرادی که توانایی و امکان ماندن در منزل را ندارند و بضاعت کافی ندارند، مقرر شد برای آنها اماکنی برای قرنطینه با کمک سپاه و بسیج و خیرین در نظر گرفته شود و منابع آن هم در حال تامین است. اما از کمک خیرین هم باید بهره جست. در این راستا از قرنطینه‌هایی که دوستان نظامی تهیه کردند و نیز از ظرفیت مسافرخانه‌ها و هتل‌ها استفاده خواهیم کرد.

جریمه ۲۰۰هزار تومانی برای تردد فرد مثبت کرونا

نمکی تصریح کرد: برای ردیابی افراد در قرنطینه، سیستمی را راه اندازی کردیم و برای آنها جریمه در نظر گرفتیم، در مرحله اول فرد مثبتی که در جامعه تردد کند ۲۰۰ هزارتومان جریمه خواهد شد، و در مرحله بعد به قرنطینه اجباری خواهد رفت. گروه دوم قرنطینه برای افراد سالم و ریسک‌پذیر هستند که شامل افراد بالای ۶۵ سال و بیماران خاص می‌شوند و جمعیتی معادل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارند که ۸۸ درصد مرگ‌های ما مربوط به افراد پرریسک و افراد بالای ۶۰ سال و افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند. این افراد اگر به بیمارستان بروند هم شرایط سختی خواهند داشت. ما باید تلاش کنیم این افراد آلوده نشوند، خدمات الکترونیک دریافت کنند و سعی داریم با کمک سازمان بسیج و هلال احمر خدمات آنها را در منزل به صورت دورا پزشکی ارائه دهیم و حتی اگر نیاز به خرید دارند، نیروهای بسیجی کمک کنند که خرید فرد درب منزل به او برسد.

وی به درمان سرپایی در پکیج فعلی اشاره کرد و گفت: اگر در سه یا چهار روز اول به بیمار مبتلا به کرونا رسیدگی کنیم، فرد به فاز بحرانی نمی ‌رود. ۸۰ درصد افرادی که در جامعه تردد می‌ کنند، علامت ندارند و ۲۰ درصد علامت دارند که ۵ تا ۶ درصد آنها به بیمارستان می ‌روند و بیماران ما معمولا بیماری را از افراد ناقل دریافت می ‌کنند. ۵۰ درصد بیماران نیازمند به اینتوبه، جان خود را از دست می‌ دهند. بیماران ما در فاز التهابی از دست می‌ روند، هرچه سطح ویروس بالاتر رود، بیمارکرونایی گرفتارتر می ‌شود. اگر روزهای اول لود ویروس پایین آید وضعیت بیمار کنترل می ‌شود که در درمان سرپایی این کار را برای بیماران انجام می ‌دهیم.

220856