روایت مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از تخریب یک خانه تاریخی در اردکان

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد در خصوص تخریب یک خانه تاریخی در اردکان به ارائه توضیحات پرداخت.

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، مصطفی فاطمی در واکنش به تخریب یک خانه تاریخی توسط شهرداری اردکان جهت احداث سرویس بهداشتی به خبرنگار ما گفت: حدود 5 سال پیش در همین منطقه تعدادی منزل تخریب و ساخت و سازهایی در جهت اقدامات مد نظر برای حسینیه صورت گرفت که در همان زمان بخشی ازاین خانه تاریخی هم تخریب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد افزود: بخشی از این خانه باقی مانده بود و میراث فرهنگی نیز، بنر اخطاری را روی بنا نصب کرد تا اگر کسی تخریبی را مشاهده کرد به ما اطلاع دهد.

فاطمی اذعان داشت: متاسفانه علی رغم اینکه بنر اخطار میراث روی بنا نصب شده بود اما ظهر روز قبل از میلاد پیامبر(ص) و در جریان تعطیلات کرونایی که درگیر آن بودیم ماشین الات شهرداری اردکان با بیل مکانیکی اقدام به تخریب مابقی منزل می کند و هر چند با حضور نیروهای میراث از ادامه کار ممانعت به عمل می آید ولی با توجه به تعداد زیاد ماشین آلات و انجام تخریب با بیل مکانیکی بخش زیادی از این بنا ازبین می رود.

برخورد قاطع بامسببان تخریب بنای تاریخی در اردکان

متولی دستگاه حفاظت از میراث فرهنگی در استان تصریح کرد: البته ما بعدازظهر همان روز شکایت خود را از شهرداری اردکان به مراجع ذی صلاح ارائه کردیم و خواستار برخورد جدی و قاطع با مسببان و خاطیان این اقدام شدیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اردکان پس از شکایت ما در این خصوص بیانیه صادر کرده و در آن عنوان داشته که شهرداری در جزیان موضوع نبوده و این اقدام توسظ عده ای خودسرانه صورت گرفته، به هر ترتیب موضوع توسط مراجع قضائی در حال پیگیری بوده و تصمیم گیری در این باره به عهده آنان است.

فاطمی تاکید کرد: هرچند این خانه تاریخی در گذشته تخریب شده بود و تنها بخشی از آن باقی مانده بود اما برای اردکانی که در زمینه حفظ و حراست از میراث فرهنگی حرفی برای گفتن داشته و اقدامات خوبی هم در گذشته انجام داده این اقدام ناشایست بود و میراث فرهنگی در این زمینه تا اخر، محکم ایستاده و نتیجه را نیز به مردم اعلام خواهد کرد.

ضرورت بازسازی بنای تخریب شده با تبعیت از مقررات حوزه میراث فرهنگی

گفتنی است پیش از این محسن میرجانی، رییس میراث فرهنگی اردکان هم در واکنش به تخریب بخشی از «خانه تاریخی معصومی» در این شهر گفته بود: این بنای متعلق به دوره صفوی که در کنار حسینیه کوشک نو قرار گرفته بدون هیچ‌گونه هماهنگی، تخریب شده است.

وی با بیان اینکه این تخریب با هدف ایجاد یک مجموعه سرویس بهداشتی در مجاورت یک حسینیه در این مکان بوده اظهار داشته : متاسفانه در حالی این تخریب اتفاق افتاده که قابلیت همراهی صد درصد در اجرای طرح متناسب با بافت تاریخی اردکان و در راستای اصالت بخشی و ساخت‌و‌ساز دارای مجوز، وجود داشته است.

میرجانی ناهماهنگی با متولی حفاظت از میراث و بافت‌های تاریخی در این رابطه را یک بی احترامی عنوان کرده و ابراز داشته : این بافت تاریخی از دوره آل مظفر تا مغول شکل گرفته و هیچ گاه راکد نبوده بنابراین پویایی آن باید با رعایت موازین و نگاه مثبت و تبعیت از مقررات حوزه میراث فرهنگی در بحث بازسازی و نوسازی انجام شود.

تخریب خانه تاریخی بدون هماهنگی ناظر شهرداری

مصطفی‌‌ پوردهقان‌ شهردار اردکان نیز در این‌باره اظهار نظر کرده و گفته بود: طرح توسعه دستشویی مسجد زیر ده اردکان در داخل بافت تاریخی و حدفاصل مسجد زیرده و حسینیه کوشکنو نزدیک به سه سال است که در دستور کار شهرداری قرار داشته و از آنجایی که اهالی محله زیرده‌ در هنگام گودبرداری حضور داشتند، بدون هماهنگی ناظر طرح، از راننده بیل گودبرداری خواسته‌اند که بخشی از دیوار به جای مانده از طرح توسعه حسینیه کوشکنو را تخریب کند که بلافاصه با هماهنگی ماموران شهرداری جلوی این اقدام گرفته می‌شود.

وی تاکید کرده بود:تخریب صورت گرفته، آنچنانی نبوده که خانه‌ای از بین برود و نقشه سرویس بهداشتی مذکور کاملا با هماهنگی اداره میراث در حال اجرا بوده است.‌

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

210406

مطالب مرتبط