گذری بر آموزش مجازی در استان مرکزی

در روزهای کرونایی نرم افزار شاد چقدر موفق عمل کرده است

برنامه شاد روش جدیدی برای آموزش مجازی دانش اموزان است که در دوران کرونا توسط اموزش و پرورش ارازه شد وتاحدودی باعث موفقیت اموزش مجازی شده است

به گزارش پرسون؛ کرونا ویروس طی یک سال گذشته تاکنون روزهای سختی را در جامعه جهانی رقم زد و بواسطه حضور این ویروس نامبارک در جوامع بشری و به دنبال آن در ایران، بسیاری از مشاغل حتی مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه ها نیز آسیب دیدند و روند فعالیت آنها مختل شد.

از آن جمله باید ایجاد اختلال در روند فعالیت آموزشی را نام برد که فعالیت مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس از حضوری به غیرحضوری تغییر کرد.

وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند فعالیت کلاس های درس دانش آموزان، برنامه شاد را طراحی کرد که بواسطه آن دانش آموزان بتوانند به راحتی در فضای مجازی و با استفاده از اینترنت از کلاس های درس غیرحضوری بهره مند شوند.

مشکل اینترنت مشکلی بود که در این برهه از زمان مشکلاتی را در نصب برنامه شاد بروز داد، در همین رابطه خبرنگار پرسون از اراک گزارشی را تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: ۲۳ درصد جمعیت این استان در روستاها و ۷۳ درصد در شهرهای استان سکونت دارند و پوشش اینترنت جمعیت شهری به اینترنت با کیفیت ۴G و ۳G برقرار است که مشکلی در ارائه اینترنت در این مناطق وجود ندارد.

لادن مهدوی هزاوه افزود: یک‌هزار و ۶۶۶ روستا در استان مرکزی وجود دارد که ۹۶ درصد دارای زیر ساخت‌های ارتباطی است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان، ۴۸۶ روستا دارای پوشش خدمات اینترنت همراه اول، ۳۹۴ روستا دارای پوشش ایرانسل، ۶۶۲ روستا دارای پوشش های وب و ۲۵۱ روستا دارای شبکه کابل و ADSL دارند.

وی گفت: ۲۲۹ روستای استان مرکزی زیرپوشش هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و های وب هستند و ۱۷۴ روستا نیز دارای هر چهار سرویس پوشش اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و های وب و شبکه کابل و ADSL هستند.

مهدوی هزاوه ادامه داد: امکان دسترسی به شبکه اینترنت در ۶۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فراهم شده و ارایه سرویس اینترنت مناسب به بخش عمده‌ای از روستاهای فاقد سرویس در قالب یک طرح، با اجرای بیش از ۲۴۰ کیلومتر فیبر نوری، امسال در سطح استان مرکزی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: اجرای طرح هوشمندسازی مدارس در تمامی فضاهای آموزشی آموزش و پرورش استان در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار خانوار اجرا و یا در حال اجرا است و تا پایان سال‌جاری تمامی این فضاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی افزود: در گام نخست طرح هوشمندسازی مدارس، عملیات اجرایی اتصال ۳۷۳ مدرسه روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت انجام شده‌است.

به گفته بهرام حسین آبادی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ۹۰ درصد معلمان و کادر آموزشی استان مرکزی در شبکه شاد حضور دارند و به رفع مشکلات درسی و دانش آموزان می‌پردازند.
والدین یکی از دانش آموزان گفت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، برنامه‌های درسی خود را از طریق شبکه‌های مجازی از معلم خود دریافت می‌کردیم که در حال حاضر حدود یک ماه است که از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنیم اما این برنامه نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: استفاده از برنامه شاد مشکلات دیگری از جمله دیر ارسال شدن و دریافت پیام‌ها را دارد که باید گفت این اصلی‌ترین مشکلی است که با آن روبرو شده‌ایم.

یکی از والدین دانش آموزان نیز گفت: پایین بودن سرعت شبکه شاد یکی از مشکلات این روش آموزشی است که با نصب مودم خانگی این مشکل رفع شد.

یکی دیگر از والدین اراکی گفت : از شرایط راضی است اما گاها برنامه شاد با وجود رایگان بودن از اینترنت خط همراه وی مصرف کرده و هزینه در برداشته است.

یکی از فرهنگیان نیز گفت : مشکلی با شاد نداریم و خود را با آن مطابقت داده ایم

گفتنی است240 هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۷ فضای آموزشی با هشت هزار و ۲۷۸ کلاس درس به تحصیل اشتغال دارند.

210312