طرح امید و توافق برد_ برد مردم و دولت

یادداشت/ طرح امید که در امتداد مصوبه دولت مبنی بر محاسبه رایگان برق برای مشترکان کم مصرف در حال اجرائی شدن است می کوشد تا با اقدامی فرهتگی روش های غلط و پرهزینه دیروزی را کنار گذاشته و با اتخاذ یک روش فرهنگی و بکارگیری سیاست تشویقی زمینه و انگیزه لازم برای صرفه جوئی این منبع با ارزش انرژی از سوی شهروندان را مهیا سازد.

سایت خبری پرسون؛ همان‌طوری که جسم انسان برای زنده بودن نیازهائی دارد و پیوسته به خاطر رفع آن‌ها تکاپو و فعالیت می‌کند، روح او نیز نیازهایی دارد که باید تامین گردد. اهمیت این نکته به قدری است که در بین صاحب نظران پرداختن و تامین نیازهای روح بس مهم‌تر می‌باشد. به عبارتی دیگر پرورش قوای عقلانی، فکری، روحی و تحصیل فضایل اخلاقی مانند، صداقت، امانتداری، صرفه جوئی و… همگی از نیازهای ضروری روح است که تحقق آن‌ها نیازمند به کارگیری روش‌ های استاندارد است.

در این میان تشویق از امور مهم تربیت است چرا که انسان به طور فطری علاقه به احترام دارد و نیز هر انسانی دوست دارد که شخصیت خود را کامل کند و منتظر است که دیگران به شخصیت وی پی ببرند و قدر‌شناسی کنند و چنانچه در این میان مورد تحسین قرار گیرد؛ بیشتر به خوبی متمایل میگردد و این به معنی واقع شدن در راه اصلاح و تکامل است.

قدردانی در عین حال که ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش است؛ آنچنان اثر و نیروی اعجاب‌انگیزی داراست که می‌تواند به فرد یا جامعه حیات تازه‌ای بخشد و استعدادهای آن را برای فعالیت‌های نوین از جمله صرفه جوئی در مصرف حامل های انرژی شکوفا کند. پس به طور طبیعی بخل از تشویق و خود‌داری از آن یکی از موانع پیشرفت و تکامل است.

حالا و پس از گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به نوعی انقلابی در عرصه فرهنگ بوده است؛ مجموعه وزارت نیرو و در طرحی به نام “امید” بنا را بر آن نهاده تا با بکارگیری روش ها و سیاست های تشویقی مقداری از بار مصرف انرزی را کاهش و در همین راستا برای مجموعه خود به طور خاص و در راستای منافع عمومی کشور گام برداشته باشد.

طرح امید که در امتداد مصوبه دولت مبنی بر محاسبه رایگان برق برای مشترکان کم مصرف در حال اجرائی شدن است می کوشد تا با اقدامی فرهتگی روش های غلط و پرهزینه دیروزی را کنار گذاشته و با اتخاذ یک روش فرهنگی و بکارگیری سیاست تشویقی زمینه و انگیزه لازم برای صرفه جوئی این منبع با ارزش انرژی از سوی شهروندان را مهیا سازد.

با نگاه اجمالی به اعداد و ارقام مربوط به پرداخت یارانه از سوی دولت به این منبع با ارزش انرژی، ارز آوری در قبال صادرات برق به کشورهای همسایه، هزینه های ایجاد، تاسیس و ساخت نیروگاه و همچنین آثار مخرب و منفی تولید برق بر محیط زیست؛ بی شک ارزانترین مسیر صرقه جوئی است و کوتاه ترین مسیر در راستای محقق شدن شدن بی قید و شرط این راه اجرائی نمودن سیاست های فرهنگی و تشویقی است که از سوی دولت تدبیر و امید مصوب و از ابتدای آبان ماه اجرائی شده است.

️این طرح قرار است برق و نور امید را با هدف نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه برق در بخش خانگی را در دل ایرانیان روشن نماید و تغییر نگرش مصرف کنندگان «بخش خانگی» به استفاده صحیح از منابع انرژی و حفظ محیط زیست با استفاده از ساز و کارهای تشویقی و بازدارنده در پی داشته باشد.

در این طرح مشترکان به سه دسته مشترکان کم مصرف،خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می شوند و برای هر دسته متناسب با منطقه جغرافیائی، الگوی مصرف برق تعیین می شود و در ادامه مشترکان برق به تناسب مشارکت در این طرح از مزایای تشویقی شامل تخفیف تا سقف ۱۰۰ درصد تعرفه برق بهره مند میشوند.

کلام آخر:

دولت تدبیر و امید با اجرائی نمودن طرح امید و در نظر گرفتن اصل تشویق که همانا مهمترین عنصر در تحرکات فرهنگی محسوب میشود؛ راه و روش چدیدی را در مسیر اتخاذ تصمیم، اجرائی نمودن سیاست ها و مدیریت کلان کشور در پیش گرفته است. امید است این روش که همانا پرداختن به اصل انسانیت و ایجاد فضای انتخاب برای شهروندان محسوب می شود در سایر شئون کشور؛ تسری پیدا نموده و زین پس شاهد به جریان افتادن این نوع تصمیمات به جای روش گران کردن کالا و خدمات باشم.

نویسنده: علی مشیری نیا

210232