با افزایش ۲ برابری آمار فوتی‌های کرونا در یک ماه اخیر

محدودیت‌های جدید کرونایی در راه است

با فوت روزانه بیش از ۴۰۰ فوتی کرونا در ایران تعطیلی و محدودیت‌های جدیدی در هفته پیش رو اعمال خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، تلخ‌ترین هفته کرونایی در جهان را در پاندمی کرونا سپری کردیم، هفته گذشته رکورد فوتی‌های کرونا در جهان شکسته شد، کرونا در بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران روی دور رکوردشکنی است، ویروس کرونا قدرتمندتر از قبل در تاخت و تاز است و شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان به ۴۹ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۵۴ نفر رسیده است، همچنین یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۶۶ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند و روند صعودی بیماری در بسیاری از کشور‌های جهان ادامه دارد.

در اروپا هم میزان مرگ و میر و ابتلا به کرونا روند صعودی چشمگیری دارد و بسیاری از کشور‌های اروپایی محدودیت‌های شدید کرونایی و تعطیلی را از سر گرفته اند.

در ایران هم روند بیماری کرونا صعودی بوده و همچنان نقشه ایران به رنگ قرمز است و روزانه بیش از ۴۰۰ نفر بیمار کرونایی جان خود را از دست می‌دهند.

وضعیت ابتلا و فوتی‌های کرونا در یک ماه اخیر

بررسی آمار‌های وزارت بهداشت در ۱۰ روز گذشته (۷ تا ۱۶ آبان نشان می‌دهد که به طور متوسط در هر ۱۰.۵ ثانیه یک ایرانی به کرونا مبتلا می‌شود و متاسفانه ویروس مرگبار کرونا هر ۳ دقیقه یک ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند و صد‌ها خانواده داغدار می‌شوند البته باید توجه داشت که هر ۱۸ ثانیه هم یک بیمار کرونایی از چنگال این ویروس نجات پیدا کرده و توانسته است کرونا را شکست دهد.

البته باید توجه داشت که در روز‌های اخیر تعداد تست‌های روزانه اعلامی در آمار روزانه از سوی سخنگوی وزارت بهداشت افزایش پیدا کرده است و روزانه بیش از ۳۰ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شود و به همین دلیل شمار مبتلایان شناسایی شده افزایش پیدا کرده است و آمار مبتلایان نمی‌تواند معیاری برای وضعیت بیماری و کنترل آن در کشور باشد و آمار بیماران بدحال و فوتی‌های کرونا را باید معیار قرار داد.

یک ماه پیش شمار مبتلایان شناسایی شده کرونا ۴۰۱۹ نفر بود و تا هفته پایانی مهرماه آمار بیماران کرونایی به روزانه ۵ هزار نفر رسید و با روند افزایش تست‌های کرونا تعداد مبتلایان شناسایی شده در هفته اول آبان به بیش از ۶ هزار نفر رسید و این روند صعودی شناسایی بیماران ادامه داشت و از هشتم آبان ماه روزانه بیش از ۸ هزار بیمار کرونایی تشخیص داده می‌شوند.

این افزایش تست‌ها و شناسایی بیماران در مراحل اولیه بیماری و ایزولاسیون می‌تواند به کاهش فوتی‌ها و شکست زنجیره انتقال بیماری کمک کند و بر اساس آخرین آمار روز گذشته ۸ هزار و ۸۶۴ بیمار تست کرونایشان مثبت شده است و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر و آمار مبتلایان شناسایی شده روزانه به زودی به عدد ۹ هزار و بیش از آن خواهد رسید.

متاسفانه تعداد فوتی‌ها در طول یک ماه گذشته حدود ۲ برابر شده است، ۱۶ مهر ماه آمار فوتی‌های کرونا ۲۳۹ نفر بود و در ۲۰ مهرماه تعداد فوتی‌های کرونا از مرز ۲۵۰ عبور کرد و تا ۲۷ مهر ماه تعداد فوتی‌های کرونا در محدوده ۲۵۰ تا ۳۰۰ فوتی بود؛ در طی یک هفته مرگ و میرها افزایش چشمگیری داشت و در ۲۸ مهرماه تعداد جان باختگان رکورد زد و به ۳۳۷ رسید و این روند افزایش ۱۰۰ نفر بیمار کرونایی در طول یک هفته ادامه پیدا کرد، یکم آبان ماه تعداد فوتی‌ها ۳۰۴ نفر بود و این عدد در ۷ آبان ماه به ۴۱۵ فوتی رسید و و روز گذشته ۴۲۴ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسید.

باید توجه داشت که خوشبختانه تعداد بهبودیافتگان کرونایی هم رشد حدود ۲ برابری داشته است، ۱۶ مهرماه ۲۳۰۹ بیمار کرونایی بهبود پیدا کرده بودند و تعداد بهبودیافتگان در ۱۶ آبان ماه به ۴۶۶۵ نفر رسید و همانطور که آمار مبتلایان رشد ۲ برابری داشته، شمار بهبودیافتگان نیز به همین نسبت افزایش داشته است و خوشبختانه تاکنون ۵۰۹ هزار و ۹۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته اند.

باید توجه داشت متاسفانه آمار بیماران بدحال کرونایی که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند، همچنان رو به افزایش است و این افزایش شمار بیمار بدحال کرونایی زنگ خطری ادامه روند صعودی فوتی‌های کروناست چرا که ۵۰ درصد بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه جان خود را از دست می‌دهند، ۱۶ مهرماه ۴۲۷۴ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری بودند و شمار این بیماران در اول آبان ماه به ۴ هزار و ۸۹۵ نفر رسید و بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۶ آبان ماه آمار بیماران بد حال کرونایی که در بخش‌های ویژه بستری هستند به ۵ هزار و ۴۹۵ نفر رسید.

محدودیت های کرونایی در ایران

در این شرایط ۸۹ شهرستان مشمول محدودیت‌های شدید کرونایی شده اند و با توقف فعالیت مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ در عمل این شهرها تعطیل هستند، ۲۵ استان هم با تعطیلی مشاغل سطح ۳ و ۴ مواجه هستند که این محدودیت‌های گروه‌های شغلی ۳ و ۴ شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر، موزه، ارایشگاه، مساجد، مصلی، آزمون‌های حضوری و... می‌شود. در گروه چهار هم فعالیت باشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام شده است.

محدودیت‌های گروه‌های شغلی سطح ۲ هم شامل توقف فعالیت پاساژها، مراکز خرید، مال‌های بزرگ، تمرینات و مسابقات ورزشی، مساجد و مصلی‌ها، قنادی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه غذای با پذیرش مشتری (به صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند)، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری خودرو، فرش و موکت فروشی، اسباب‌بازی فروشی‌ها فروشگاه لوازم خانگی مانند عمده فروشی و خرده فروشی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادوفروشی‌ها، پارچه فروشی، عکاسی، آژانس، مشاور املاک، پرده‌سراها، فروش کیف و کفش، لوازم تحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی_بهداشتی می‌شود.

تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران در هفته جاری محقق نخواهد شد

کمیته سلامت تهران شامل شورای اسلامی شهر، ستاد مدیریت بیماری کرونا تهران، استانداری و کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران را به کمیته امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردند و تا روز چهارشنبه پیشنهاد اصلی وزارت بهداشت تعطیلی ۲ هفته‌ای کلانشهر‌هایی مانند تهران بود.

روز پنج شنبه صبح حریرچی معاون وزارت بهداشت بیان کرد: فرماندهی ستاد کرونا تهران اعلام کرده است که ما حداقل دو هفته تعطیلی در مشاغل دو و سه و چهار نیاز داریم و این درخواست وزارت بهداشت است و پیگیری هستیم که این پیشنهاد به زودی عملیاتی شود.

اما به نظر می‌رسد پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای کلانشهری مانند تهران عملیاتی نشود و شاهد تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ هر روز باشیم.

تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ هر روز

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره پیشنهاد‌های جدید محدودیت‌های کرونایی بیان کرد: پیشنهاداتی از تعطیلات شدید که شامل تعطیلی کامل است از طرف فرمانده ستاد مقابله با کرونا و استاندار تهران ارائه شده است.

او افزود: یکی از پیشنهادات مطرح شده در روز‌های اخیر این است که هر روز از ساعت ۶ عصر بیشتر مشاغل تعطیل شوند همچنین از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح منع رفت و آمد در شهر‌های بزرگ صورت بگیرد.

حریرچی بیان کرد: محدودیت‌های جدید ممکن است بلافاصله بعد از جلسه روز شنبه ستاد مقابله با کرونا صورت بگیرد، اما بعضی از محدودیت‌ها برای بعضی مغازه و رستوران‌هایی که اجناس نزدیک به تاریخ انقضا دارند، با آمادگی بیشتر انجام می‌شود؛ به همین منظور ممکن است برخی از مصوبات جلسه روز شنبه از دوشنبه یا چهارشنبه اجرایی شوند.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد چاره‌ای جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نداشته باشیم و دستورالعمل‌هایی مانند ماسک زدن، پرهیز از حضور در اجتماعات، شست و شوی دست‌ها و شرکت نکردن در دورهمی‌ها و مجالس عزا و عروسی تنها راه پیشگیری از ابتلا به کروناست.

هشدار‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در اوج همه گیری کرونا

در این روز‌ها که مردم جهان روز‌های سیاهی را سپری می‌کنند و سیاه‌ترین هفته کرونایی را در هفته گذشته سپری کردیم و رکورد فوتی کرونا در هفته شکسته شد، سازمان جهانی بهداشت هم هشدار‌هایی داده، حالا هفتاد و سومین مجمع سالیانه جهانی بهداشت نزدیک است، این نشست ۹ تا ۱۴ نوامبر برگزار شود و سازمان جهانی بهداشت بیانیه‌ای پیش از این نشست مبتنی بر سه محور منتشر کرده است.

پیام نخست سازمان جهانی «ما با علم، راه‌حل‌ها و اتحاد می‌توانیم کووید ۱۹ را شکست دهیم» مطرح شده است». هرچند این یک بحران جهانی است، اما بسیاری از کشور‌ها و شهر‌ها با رویکردی یکپارچه و مبتنی بر شواهد، در امر پیشگیری و کنترل انتقالِ عفونت به افراد بیشتر، موفق عمل کرده‌اند.

دومین پیام مهم سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه این است که «ما نباید از اهداف بهداشتی مهم‌مان بازبمانیم»، زیرا همه گیری کووید ۱۹ یک یادآوری جدی از این نکته کلیدی است که سلامت، زیربنای ثبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

پیام سوم بیانیه سازمان جهانی بهداشت این است که «ما باید از اکنون برای همه‌گیری بعدی آماده شویم»؛ ما در طول ماه‌های گذشته دیدیم کشور‌هایی که دارای زیرساخت‌های بهداشتی قوی برای آمادگی در موارد اضطراری هستند، توانستند به سرعت برای مهار و کنترل شیوع ویروس کووید-۱۹ اقدام کنند.

نسخه‌ای برای مقابله با کرونا برای همه کشور‌های جهان

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی انجام برخی مدل‌های موثر در مقابله با کرونا تنها راهکار باشد، مدل پنیر سوئیسی هم یکی از این مدل هاست، در مدل جدید پنیر سوئیسی که یکی از فرمول‌های مناسب برای مقابله با پاندمی کووید-۱۹ بوده، ۱۰ فرمان گفته شده است و افراد مسئولیت‌های فردی دارند همچنین درسطح کلان جامعه باید برخی اقدامات صورت گیرد و در صورتی که افراد به وظایف فردی خود عمل کنند و سیاست‌های اجتماعی نیز عملی می‌شود، می‌توان پاندمی ویروس کرونا را کنترل کرد.

در این مدل مقابله با کرونا مسئولیت‌های فردی در رعایت فاصله فیزیکی (حداقل ۱.۵ تا ۲ متر) و در صورت بیمار شدن در خانه ماندن، استفاده درست از ماسک استاندارد، شستن دست‌ها و رعایت بهداشت، هنگام سرفه و عطسه کردن، لمس نکردن صورت، بینی و چشم محدود کردن زمان حضور در محل‌های شلوغ و اجتماعات خلاصه می‌شود.

افزون بر این‌ها جوامع در مقابله با شیوع کرونا مسئولیت‌های اجتماعی (مشترک) دارند، این سیاست‌ها که در سطح کلان باید عملیاتی شوند، شامل تست، ردیابی سریع، دقیق و پیگیری موارد تماس، تهویه فضا‌های بسته و استفاده از فیلتر‌های هوا، اطلاع رسانی وحمایت مالی دولت، قرنطینه (محدودسازی) و ایزوله کردن موارد (جداسازی) و درمان مناسب و تامین واکسن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

209886