کاهش محسوس تاثیر و نفوذ ماینرها بر بازار بیت کوین

یکی از آخرین گزارش های منبع خبری تحلیلی کوین تلگراف حاکی از آن است که تسلط ماینرها بر افت و خیز و نوسانات قیمت بیت کوین به میزان قابل توجهی در حال کاسته شدن است. داده های موجود در شبکه بلاکچین نشان می دهند که تاثیر و نفوذ ماینرها بر بازار بیت کوین پیش از این بسیار شدیدتر بوده و به نظر می رسد تسلط آن ها در حال کاهش است.

به گزارش سایت خبری پرسون، بدین ترتیب تحقیق اخیری که راجع به چندین آدرس مرتبط با ماینرها و استخرهای استخراج بیت کوین انجام شده است نشان می دهد که بازار همانند گذشته در اختیار ماینرها قرار ندارد. از آنجایی که ماینرها معمولا دارایی های بیت کوین خود را از طریق استخراج یا تولید بیت کوین های جدید به دست می آورند و تمایلی به خرید ندارند؛ می توان ادعا کرد که ماینرها به عنوان فروشندگان ابتدایی بیت کوین و بدون واسطه شناخته می شوند. داده ها و آمار دریافتی راجع به دو آدرس مختلف شبکه بلاکچین که به عنوان آدرس دریافت جایزه تایید بلوک حاوی تراکنش ها مورد بررسی قرار گرفته اند نشان دهنده کاهش قابل توجه تاثیر و نفوذ ماینرها بر قیمت و نوسان بازار بیت کوین است.

از طرفی نکته قابل توجه دیگر آن است که هزینه های عملیاتی مدیریت و اداره استخر ماین یا استخراج بیت کوین اعم از هزینه برق؛ اجاره و … معمولا به صورت فیات یا پول رایج مملکتی باید پرداخت شود و این مشکل به ماینرها فشار می آورد تا بخشی از دارایی های بیت کوین خود را فروخته و به فیات تبدیل کنند تا بتوانند هزینه ها را پرداخت کنند.

این تحقیق نشان داد که میزان ذخیره بیت کوین توسط ماینرها به مرور زمان کاهش یافته است. به طور کلی بر اساس آمارهای موجود کاملا مشخص است که تعداد آدرس هایی که پاداش تایید بلوک حاوی تراکتش های جدید را دریافت می کنند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با نگاهی به میزان عرضه کل نیز کاملا مشهود است که میزان عرضه بیت کوین از طرف ماینرها به تدریج در حال کاهش است. با این همه در این گزارش تحقیقاتی آمده است که ماینرها و استخرهای ماین همچنان بخش قابل توجهی از دارایی های بیت کوین در جهان را کنترل می کنند.

بر اساس نمودارهای موجود در این گزارش تحقیقاتی، میزان دارایی های بیت کوین که در آدرس های متعلق به ماینرها یا استخرهای ماین وجود دارد از حدود ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است و این آمار کاهشی میزان مالکیت دارایی ها توسط ماینرها به این معناست که تاثیر و نفوذ کمتری بر بازار بیت کوین دارند.

به طور کلی با توجه به اینکه تاکنون سه دوره هاوینگ یا نصف شدن پاداش تایید تراکنش های جدید در شبکه بیت کوین اتفاق افتاده است ولی امروزه بسیاری از علاقمندان بازار کریپتو و دارایی های دیجیتال همچنان علاقمند ورود به حوزه ماین یا استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها می باشند و این نشان می دهد که سودآوری این کسب و کار همچنان وسوسه برانگیز و بالاست.

منبع: سام تایمز

209711