دامپزشکی کرمانشاه:

واکسینه کردن به موقع دام الزامی است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه گفت: دامداران برای حفظ سلامت دام های خود در اسرع وقت، دام‌های خود را علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه کنند.


کرمانشاه- سایت خبری پرسون؛ دکتر مجید ملک زاده رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دامداران باید برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از وقوع شیوع بیماری تب برفکی، دام‌های را به موقع واکسینه کنند.

ملک زاده افزود: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مُسری دام است، که باعث « زخم دهانی، ریزش بزاق، تب، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، لنگش و تلفات» در دامهای جوان می شود.

این مسئول تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، همچنین واکسیناسیون مؤثر در مدیریت، کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی مهم و بسیار موثر است.

ملک زاده با اشاره به اینکه امسال برنامه واکسیناسیون رایگان دامها با واکسن تب برفکی از دستور کار سازمان دامپزشکی خارج شده است گفت: دامداران می بایست از طریق مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش غیر دولتی نسبت به واکسیناسیون دامهای خود اقدام نمایند.

وی در خصوص احتمال شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های حساس به این بیماری در ماه‌های سرد پیش رو هشدار داد و افزود: دامداران می بایست با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش غیر دولتی و با هماهنگی شوراهای اسلامی روستا و دهیاران نسبت به واکسیناسیون به موقع دامهای سبک و سنگین خود اقدام نمایند.


ملک زاده افزود: واکسیناسیون به موقع دامهای سبک و سنگین، در کنار رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، می‌تواند شیوع بیماری تب برفکی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این مسئول از دامدارن خواست که برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری و خسارات جبران ناپذیر، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی بخش خصوصی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و واکسیناسیون مؤثر را در مدیریت، کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی دام می باشد.


مهین رحمانی- استان کرمانشاه

209335