جزییات اختتامیه آنلاین «موسیقی جوان»

جایزه «شجریان» متولد شد

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در حالی با معرفی برگزیدگان این رویداد برگزار شد که دبیر هنری این رویداد از پیشنهاد طراحی جایزه‌ای به نام محمدرضا شجریان در دوره‌های آتی سخن گفت.

به گزارش پرسون؛ چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک جمعه‌شب نهم آبان‌ماه در قالب یک رویداد آنلاین در تالار وحدت به کار خود پایان داد. در این دوره از جشنواره ۲ هزار و ۳۵۰ خواننده و نوازنده در گروه‌های سنی الف، ب و ج و در شاخه‌های موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی به رقابت پرداختند.

در ابتدای این مراسم که به دلیل بیماری کرونا بدون حضور داوران و شرکت‌کنندگان جشنواره و به صورت آنلاین از طریق صفحهٔ اینستاگرام انجمن موسیقی ایران پخش می‌شد، پیام دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سیدعباس سجادی مجری مراسم قرائت شد.

از اینکه جشنواره جوان را در روزهای کرونایی تعطیل نکردید، ممنونم!

در ادامه، پیام حسین علیزاده آهنگساز و نماینده بخش موسیقی ایرانی در چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان پخش شد.

در متن پیام حسین علیزاده آمده بود:

جوان‌ها به ما انرژی مضاعف می‌دهند که همچنان این جشنواره را ادامه دهیم. این جشنواره کمبودها و حسن‌های زیادی دارد که با هم‌فکری و نظر همه دوستان شرکت‌کننده می‌توانیم جشنواره را به حالت ایده‌آل برسانیم. واقعاً جای تبریک و تشکر دارد که انجمن موسیقی ایران در این شرایط جشنواره را برگزار کرد و اجازه نداد روند برگزاری جشنواره متوقف شود.

من در مرحله اول نسبت به اجراها انتقاد داشتم و کیفیت اجراها برای من رضایت‌بخش نبود ولی جالب است که شرکت‌کنندگان بخش نهایی در این مدت کوتاه توانسته بودند پیشرفت کنند و کیفیت خوبی را از خودشان ارائه بدهند. ما در قضاوت‌ها گاهی حیف‌مان می‌آمد که فقط سه برنده اعلام کنیم و به همین خاطر در برخی از بخش‌ها تعداد برندگان بیشتری را اعلام کردیم.

واقعیت این است که همه بچه‌ها وقتی به مرحله نهایی می‌رسند برنده هستند. یک شرایطی پیش می‌آید که همه نمی‌توانند برنده این جشنواره باشند ولی قصد ما اعلام برنده یا بازنده نیست. هدف حضور جوان‌ها در این جشنواره و کسب تجربه است. به هر حال جشنواره امسال در زمینه خلاقیت، نتایج بسیار خوبی داشته است، من خودم راغب هستم که بخش خلاقیت را به‌عنوان یکی از بخش‌های عمده جشنواره در نظر بگیریم تا بچه‌ها از خودشان اثر خلق کنند؛ به نظرم اگر ما این بخش را گسترش بدهیم نتایج بهتری خواهیم گرفت.

گاهی در جشنواره استعدادهای عجیب و غریبی پیدا می‌شوند که ما می‌گوییم ای کاش استاد یا معلم این جوان‌ها را می‌دیدیم و به آن‌ها می‌گفتیم مثلاً در این مسائل دقت بیشتری کنند. بچه‌ها از ابتدا باید درست آموزش ببینند چون تصحیح کردن تکنیک بچه‌ها، بسیار سخت‌تر و حتی غیرممکن است. از اول باید با مشاوره خوب، معلم‌های خوب انتخاب کنند. از تمام معلمینی که در سراسر کشور زحمت می‌کشند و شاگردان به این خوبی تربیت می‌کنند ممنون هستم. دست همه را می‌فشارم و به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم.

ساختار جشنواره موسیقی جوان متحول می‌شود؟

امیدوارم جشنواره در آینده برنامه‌هایش را طوری پیش ببرد که بتواند در یک سمیناری از معلمین سراسر کشور دعوت کرده و آن‌ها را هماهنگ کند تا جشنواره به نتایج بهتری برسد. پیشنهاد من برای دوره‌های بعد، تحول در جشنواره است که امیدوارم این مسئله را بتوانیم با هماهنگی مسئولین انجمن موسیقی پیش ببریم. ایران یک کشور پهناور و با فرهنگ‌های بسیار متنوع است، من همیشه فکر می‌کنم ایران یک جغرافیایی از جهان است چون آدم‌های مختلف از نژادها، فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت در ایران حضور دارند؛ در کنار هم قرار گرفتن این‌ها برای جشنواره بسیار غنی است.

یکی دو دهه پیش وقتی پیشکسوت‌ها از بین می‌رفتند جایگزینی برای آن‌ها نداشتیم و افسوس می‌خوردیم. فکر می‌کردیم این ساز و موسیقی حتی ممکن است از تاریخ حذف شود ولی این جشنواره باعث شد که یک بازسازی صورت بگیرد. الآن نوازندگان در سنین پایین به سراغ سازهایی می‌روند که قبلاً نمی‌رفتند.

شعار جشنواره برای موسیقی نواحی، اتحاد و همبستگی است، ما برای موسیقی نواحی هیچ نگرانی نداریم که در آینده چه خواهد شد. به نظرم ما در موسیقی نواحی شاهد یک تولد دوباره هستیم. آن موسیقی که در کشور جریان دارد، موسیقی کلاسیک یا سنتی ایرانی، موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی نواحی است. این سه موضوع در جشنواره اهمیت دارد. واقعاً در این دوران نتایج خوبی داده است. من از زبان دوستان کلاسیک می‌شنوم که پیشرفت‌ها زیاد بوده است. نکته جالب دیگر اینکه اکثریت شرکت‌کنندگان در تمام رشته‌ها از شهرستان‌ها هستند و این مسئله نشان می‌دهد که همه راغب شده‌اند.

در این شرایط، موسیقی روح ما را قوی می‌کند. شرایط، شرایط جالبی نیست و ما مدام خبرهای ناگوار می‌شنویم. موسیقی یکی از هنرهایی است که ما می‌توانیم به آن پناه ببریم. جوان‌ها الآن بیشتر در منزل و دور از امکانات هستند و ممکن است تجربه نداشته باشند که چه‌کار کنند. ممکن است از نظر نوازندگی و تکنیک یک انحرافاتی پیش بیاید. پیشنهاد من به جوانان این است که در این شرایط حتی از دور هم که شده با کسانی که لازم است مشورت کنند و همیشه فکر کنند که دارند زیر نظر استاد کار می‌کنند. امیدوارم این دوران زودتر تمام شود.

در ادامه پیام سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایش در آمد.

یادی از خسرو آواز ایران در اختتامیه جشنواره چهاردهم

یکی از بخش‌های ویژه آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، یادبود خسروی آواز ایران بود که در این بخش برخی از داوران جشنواره نظیر حسین علیزاده، حمیدرضا نوربخش، محمدرضا درویشی، داریوش پیرنیاکان، بهروز همتی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، داوود گنجه‌ای و حسین بهروزی‌نیا از محمدرضا شجریان گفتند و یاد این استاد بزرگوار را گرامی داشتند.

سخنران بعدی که برای ایراد سخن به روی سن آمد، هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان بود که برای هشتمین سال پیاپی دبیری این جشنواره را برعهده داشت.

امیدوارم در آینده و در زمان مقتضی جایزه‌ای ویژه به نام و یاد استاد محمدرضا شجریان، به‌گونه‌ای که شایسته و درخورِ شأن و منزلتِ این بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران و جهان باشد، در همین جشنواره یا رویدادهای مشابه تدارک دیده شود.

دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: پیش از هر چیز بر خود واجب می‌دانم که یادی کنم از بزرگمرد جاودانۀ موسیقی ایران‌زمین، استاد محمدرضا شجریان، که ما نیز در نهمین دوره از جشنوارۀ ملی موسیقی جوان افتخار میزبانی و همراهی ایشان به عنوان عضو شوراهای تخصصی را داشتیم، ولی متأسفانه در ادامه کار، تقدیر یارمان نبود. از طرف خودم و استادان و همکاران گرانقدرم به جامعۀ موسیقی و ملت ایران عمیقاً تسلیت عرض می‌کنم.«با مهر آمد و با مهر رفت، و تا مهر باقی‌ست و تا صوت و سامعه و هنر و انسانیت باقی‌ست یاد و نام و صدای ملکوتی‌اش باقی و جاودان خواهد ماند.»

امیدوارم در آینده و در زمان مقتضی جایزه‌ای ویژه به نام و یاد استاد محمدرضا شجریان، به‌گونه‌ای که شایسته و درخورِ شأن و منزلتِ این بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران و جهان باشد، در همین جشنواره یا رویدادهای مشابه تدارک دیده شود. البته همان‌طور که مستحضرید، به‌دلیل شرایط جهانی و عالمگیرِ کرونا، در این دوره از جشنواره با وضعیت پیچیده و پُر چالشی مواجه بودیم، همچنین رویدادهای مشابه در جهان هم با چالش‌هایی از همین قبیل روبه‌رو بوده‌اند. اما، علی‌رغم تمام این پیچیدگی‌ها، با حمایت و همکاری مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاران عزیزم در انجمن موسیقی ایران و به‌ویژه استادان گرانقدر، این دوره از جشنواره نیز به‌طور شایسته‌ای برگزار شد.

وی افزود: ما امسال بیشترین تعداد شرکت‌کننده را جذب کردیم (حدود ۲۴۰۰ شرکت‌کننده) که از تمامی ادوار پیشین جشنواره تعداد بیشتری بوده است و این مهم حاکی از بارقه‌های امیدی‌ست که علی‌رغم این وضعیت، امید به زندگی و نقش موسیقی در تحمل این شرایط و امیدبخشی به آینده قابل توجه بوده است. در مرحلۀ نهایی نیز شاهد اجراهای بسیار درخشان و چشم‌گیری بودیم. به تمامی عزیزان شرکت‌کننده تبریک عرض می‌کنم، چه کسانی که اسامی‌شان به‌عنوان برگزیده اعلام می‌شود و چه کسانی که در مرحلۀ نخست شرکت کردند. همین که امید و عشق به زندگی و موسیقی را زنده نگه داشتند به آنها تبریک عرض می‌کنم، از تلاش‌های ارزشمندشان قدردانی می‌کنم و برای همگی‌شان آرزوی موفقیت‌های روزافزون دارم… از نظر ما همه برنده هستند.

به امید روزهایی بهتر، هم برای موسیقی و هم برای مردم ایران و جهان

اسعدی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: از استادان عزیز و بزرگواری که در قالب هیئت‌های محترم داوری، شوراهای تخصصی، و مشاوران در این دوره از جشنواره و در طی این سال‌ها، صمیمانه و خالصانه با ما همکاری کردند، همین‌طور از مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل محترم دفتر موسیقی، به‌ویژه معاون محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و همین‌طور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاسگزاری می‌کنم که به ما این امکان را دادند تا این جشنواره را بدان‌سان که با همکارانم در انجمن موسیقی ایران صلاح دانستیم علی‌رغم این شرایط و دشواری‌ها برگزار کنیم که امیدوارم نتیجۀ رضایت‌بخشی حاصل شده و در آینده هم در شرایطی بهتر و مطلوب‌تر، و رفع این بیماری، این جشنواره کماکان تداوم و استمرار یابد.

وی در ادامه قدردانی‌های خود افزود: از علی ثابت نیا مدیر امور اجرایی جشنواره و مدیر عامل انجمن موسیقی ایران و همکاران گرانقدرم در ستاد جشنواره صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم که با زحمات و حمایت‌های بی‌دریغ‌شان در این ایام، و با تمهیدات و تدابیری خردمندانه در این شرایط طاقت‌فرسا، توانستند این بار را به سرمنزل مقصود برسانند. همین‌طور از مدیرعامل محترم بنیاد رودکی و دیگر همراهان و مسئولینی که به ما امید و دلگرمی دادند و همکاری و حمایت کردند نیز قدردانی می‌کنم. امیدوارم سال آینده در همین سالن، و همین صندلی‌های تالار رودکی و تالار وحدت، دگرباره حضور پُر شور موسیقیدانان و مخاطبان را شاهد باشیم. به امید روزهایی بهتر، هم برای موسیقی و هم برای مردم ایران و جهان

پس از صحبت‌های اسعدی متن پیام محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد به چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به مخاطبان ارائه شد.

چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار شد.

209263

مطالب مرتبط