پرسون گزارش می‌دهد:

معاملات روزهای آینده بورس باید زیر ذره بین باشد

زمانی که بازار بورس به شکل اپیدمی در جهتی حرکت می‌کند و این پروسه طولانی می شود، عملا به مبانی تحلیل بی‌توجه می شود. بازار نمی تواند بدون رویدادی اثرگذار بر سطح کلان که شرایط بلند مدت را تغییر می دهد، به شکل اپیدمی حرکت کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار به گزارش های ۶‌ماهه توجهی نکرد و در واقع وقتی تمام شرکت ها صف فروش هستند یعنی عملا مبنای معاملات فقط حرکت‌ گروهی است.


اینکه بشود فعالان بازار را از هیجان دور‌ کرد و به سمت تحلیل سوق داد، به نظر طرحی شکست خورده است. فضای فعلی پیش آمده به نظر جای بررسی دارد. منفی و مثبت های هیجانی، بسیار رخ می دهد اما این مدل فروش‌ سهام به شکل اپیدمی، اندکی غیر عادی است! حتی در صعودهای شارپ هم چنین مدل حرکتی دیده نمی شود.


از نظر کارشناسان بازار سرمایه معاملات روزهای آینده باید زیر ذره بین باشد ضمن اینکه سوال اصلی اینجاست که چطور ۳۰درصد بالاتر جلساتی برای حمایت از بازار صورت می گرفت و به تمام صف های فروش حمله می شد اما امروز از کسی صدایی در‌‌ نمی آید؟ همین حمایت ۳۰درصد بالاتر و عدم حمایت در وضعیت فعلی هم سوال بر انگیز است.


بازار تحت هر شرایطی، باید نقد شونده باشد و‌‌ این ویژگی اگر از دست برود، مدیریت و‌ ترمیم آن، آسان نیست.امروز در بازار سهام تا این ساعت بیشترین عرضه در صفوف فروش «شپنا»، «فولاد» و «وآیند» به چشم می‌خورد به طوری که فقط برای سهام پالایش نفت اصفهان، ۴۶۰میلیارد تومان سفارش فروش وجود دارد. بیشترین تقاضا نیز در صفوف خرید «شاروم»، «ولپارس» و «رافزا» در نوبت انتظار است.

ارزش ۱۰صف خرید برتر بورس و فرابورس در مجموع ۲۶۷میلیارد تومان (۷۴ درصد کل) و ۱۰صف فروش برتر دو هزار و ۷۳۰میلیارد تومان (۳۲ درصد کل) می‌شود، همچنین حجم صف‌های خرید در ۱۰نماد و حجم صف‌های فروش در ۱۳۵نماد بیش از ۱۰میلیارد تومان بوده است؛ گفتنی است حجم صف سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل (ثنوسا) به ۹درصد کل تعداد سهام آن می‌رسد.


«فراورده‌های نفتی» کم اقبال‌ترین صنعت امروز با خالص سفارش فروش هزار میلیارد تومان است و پس از آن گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» قرار دارد که برآیند سفارشات فروش آن ۹۷۰میلیارد تومان می‌شود، از سویی دیگر گروه «سایر واسطه‌گری های مالی» با تقاضای خرید هفت میلیارد تومانی همراه است.


در مجموع هزار و ۲۰۰میلیارد تومان سهام خرید و فروش شده که نسبت صف‌ها به آن ۷۲۶درصد است و با فرض معامله کامل صف‌ها ارزش معاملات به ۱۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

208866

مطالب مرتبط