تعارف با «مدیران نالایق» را کنار بگذارید!

یادداشت/آنچه طی سالیان اخیر سبب افت و عقب ماندگی فوتبال کشور شده، به طور مستقیم یا غیرمستقیم ریشه در ضعف و ناکارآمدی مدیرانی داشته که فوتبالی نبوده و از جاهای دیگری به این عرصه ورود کرده اند. افرادی که بعضا با اصول اولیه مدیریت بیگانه بوده و هیچ گاه نیز سعی نکرده اند در این زمینه تحصیلات آکادمیک داشته و حتی از اهالی فوتبال و پیشکسوتان باتجربه در کنار خود استفاده کنند.

سایت خبری پرسون؛ آبان، ماه ماندگاری در تاریخ باشگاه فولادمبارکه سپاهان است. در دومین روز از این ماه و در کنار ایام سالگرد تاسیس این باشگاه، اتفاق بزرگی نیز در فوتبال ایران به وقوع پیوست. در این روز حضور تیم فوتبال سپاهان در تورنمنت جام باشگاه‌های جهان و در کنار بزرگانی همچون آ. ث. میلان ایتالیا ، بوکاجونیورز آرژانتین، پاچوکای مکزیک، وایتاکرزیونایتد نیوزلند، ساحل تونس و اوراواردز ژاپن قطعی شد تا طلایی پوشان دیار زاینده رود اولین و تنها نماینده ایران در این رقابت‌های بین المللی در تاریخ فوتبال ایران با مدیریت محمدرضا ساکت لقب گیرند. حضور ساکت به عنوان مدیرعامل باشگاه سپاهان به مردادماه سال 1380 بازمی‌گردد؛ جایی که او در ابتدای تغییر نام فوتبال ایران از جام آزادگان به لیگ برتر و تغییراتی که ایجاد شد، سمت مدیرعاملی را در اختیار گرفت و تا مردادماه سال 1390 این مسئولیت را برعهده داشت و الحق و النصاف به خوبی از عهده انجام آن برآمد تا جایی که طی این دوره 9 سال سپاهان را به پرافتخارترین تیم ایران تبدیل کرد، طلایی پوشان اصفهانی سه مرتبه در رقابت‌های لیگ برتر با فرهاد کاظمی و امیرقلعه‌نویی به قهرمانی رسیدند و سه بار هم در رقابت‌‌های جام حذفی، کاپ قهرمانی به اصفهان برده شد. در همین حین سپاهان یکبار هم در سال 2007 تا فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و به جام باشگاه‌های جهان هم رسید. با شمارش این افتخارات می توان به محبوبیت ساکت در اصفهان پی برد.

بازگشت ساکت به اصفهان، نویدبخش تکرار روزهای رویایی

مدیر عاملی که بجای وعده های قشنگ اما توخالی! همواره برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی را طرح‌ریزی می‌کرد و به دنبال این بود که با باشگاه‌های مطرح دنیا ارتباط بگیرد و پای مسئولان بین‌المللی فوتبال را به اصفهان باز کند.

مدیری که در این هیاهوی بازی های مدیریتی در دو باشگاه پایتخت نشین، که هوادارانشان را در شوک و بهت فروبرده است تا جایی که کارشان به بهارستان هم کشیده است؛ بازگشتش به اصفهان هواداران سپاهان را به تکرار روزهای رویایی شان امیدوار کرده است.

هفته گذشته در حالی شاهد دومین تجمع اعتراض آمیز هواداران استقلال مقابل مجلس بودیم که این تجمع با حضور تعدادی از پیشکسوتان پرسپولیس و مدیران این باشگاه برای دیدار و گفت‌وگو با اعضای فراکسیون ورزش وکمیسیون فرهنگی مجلس درباره مشکلات پرسپولیس و پیدا کردن راه حل‌های مناسب همزمان شد تا دربی مجلسی سرخابی را هم شاهد باشیم! وعده های قشنگ و هوادار پسند طی سالهای گذشته توسط مدیران سرخابی به یک سریال تکراری برای هواداران این دو تیم تبدیل شده تا جایی که از همان ابتدا می توان فهمید، مرز بین واقعیت و رویا در برنامه های این مدیران جایی ندارد و صدای مدیران سابق را هم درآورده است. کاظم اولیایی مدیرعامل سابق استقلال در مصاحبه‌ای که پیرامون مدیریت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس انجام داده، حرف‌های عجیبی را بر زبان آورده است.او گفته مدیران دو باشگاه بر اساس تعداد فالوور اینستاگرام‌هایشان انتخاب می‌شوند و همه ی این انتخاب ها سلیقه ای شده است. آژیر قرمز برای استقلال وقتی به صدا درآمد که مدیرعامل به بهانه مذاکره با طلبکار ایتالیایی راهی این کشور شد تا آتش بیفتد به انبار باروت سرمربی‌ای که مدت‌ها بود مهر سکوت به لبان خود زده بود و نتیجه اش بشود از دست دادن کاپ قهرمانی در جام حذفی. بعد از رفتن مجیدی استقلال با احمد سعادتمند هم موفق نشد، در واقع او به رغم زحماتی که کشید و با وجود زمان بدی که باشگاه را تحویل گرفت، اما ایراداتی هم داشت که در نهایت به خودش و استقلال ضربه زد به نحوی که این اواخر دیگر نمی‌شد از عملکرد و حرف‌هایش دفاع کرد. البته شاید بتوان گفت استقلال در روزهایی که به بزرگتر نیاز داشت، از آن محروم بود. هنوز یادمان نرفته مرحوم منصور پورحیدری با عصایی بر دست در کنار نیمکت استقلال را، بزرگتری که این روزها کمک بسیاری می توانست بکند اما دریغ و افسوس که یا این افراد از میان ما رفته‌اند یا به هزار بهانه، اجازه حضور و فعالیت چنین کسانی داده نمی‌شود.

باشگاه پرسپولیس نیز این روزها درگیر یک بحران بزرگ مالی است که مانند یک بمب ساعتی هر لحظه امکان دارد با یک انفجار، تبعات سنگینی را برای این باشگاه به همراه بیاورد.تا جایی که این روزها حسابداران باشگاه پرسپولیس فقط در ستون هزینه‌ها و بدهکار عدد می‌نویسند و ستون درآمدها عملا خالی است. یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد ادامه این روند طی یکی دو ماه آینده قطعا تبعات سنگینی برای باشگاه به همراه خواهد داشت. شاید پرداخت دستمزد بازیکنان فعلی در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند اما شکایت طلبکاران خارجی قطعا تبعات سنگینی نظیر کسر از امتیاز، محرومیت از نقل‌وانتقالات و احتمالا سقوط به دسته پایین به همراه خواهد داشت. فارغ از مشکلات مالی ، مهدی رسول پناه، سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس در پی اتفاقات و حواشی روزهای اخیر که با جدایی دو بازیکن این تیم و همچنین انتشار فایل‌های صوتی و ویدیویی او که اعتراضات زیادی به همراه داشت، استعفا کرد تا مشکلی دیگر بر مشکلات سرخ پوشان اضافه شود.

این مسائل البته دلیل نمی‌شود تمام ضعف‌‌ها و ناکامی‌ها را گردن وزیر ورزش بیندازیم ولی به هر حال باید پذیرفت که مکانیزم انتخاب مدیرعامل در استقلال و پرسپولیس از بیخ و بن غلط است. در چنین شرایطی هر بی هنری بر طبل خود می‌کوبد و آواز خود را سر را می‌دهد و عجیب تر اینکه مدیرانی که نقش پدری را داشتند هم در این مسئولیت ناکام ماندند و دعوای خانه را به کوی و برزن کشاندند تا ضرورت دقت در انتخاب افراد برای هیات مدیره و مدیرعامل در باشگاه های دولتی بیش از پیش آشکار شود.

نویسنده: آرزو غفوری

208804