رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خبر داد:

چهار شهر استان مرکزی در ایستگاه بحرانی کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وضعیت استان مرکزی در شیوع ویروس کرونا قرمز است اما چهار شهرستان اراک، دلیجان، فراهان و شازند شرایط بحرانی دارند و میزان ابتلا و مرگ و میر در آن‌ها تامل برانگیز است

مرکزی _ پرسون؛ سید محمد جمالیان گفت : زنگ خطر کووید ۱۹ در این شهرها به صدا درآمده و شمار مبتلایان به حدی بالاست که دیگر امکانات درمانی پاسخگوی نیست و برای کند کردن روند بیماری نیز تنها مسیر همراهی مردم با پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک است.

وی، نسبت فوتی‌ها به موارد بستری کرونا در استان مرکزی را ۱۲ و نیم درصد عنوان کرد و گفت: بالاترین شاخص در این خصوص متعلق به شهرستان شازند با ۱۷ و چهار صدم درصد و پس از آن دلیجان با ۱۴ و ۹ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: حدود ۵۸ درصد از فوت‌شدگان کرونا در استان مرکزی مرد و ۴۲ درصد زن هستند و میانگین سنی جان باختگان کرونا در ماه‌های شهریور و مهر امسال ۷۰ سال است درحالی که در ۶ ماه قبل آن میانگین سن فوت شده‌های کرونا ۷۲ سال بود.

جمالیان عنوان کرد: تحلیل آمارها بیانگر آن است که نه تنها شمار مبتلایان به کرونا در استان روند صعودی دارد بلکه میانگین سن ابتلا و مرگ و میر این بیماری پایین‌تر آمده و تداوم این موضوع به شدت نگران کننده است.

وی ادامه داد: بیشترین فوت شده‌های کرونا در استان مرکزی با بیماری زمینه‌ای فشارخون، امراض قلبی و عروقی و دیابت مبتلا بودند و زنان خانه‌دار در رتبه اول مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان مرکزی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: گروه سنی نوجوان، جوان و میانسال ممکن است مبتلای بی‌علامت کرونا باشند و کم توجهی این اقشار به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است آنان را با بیماری خفیف یا متوسط مواجه کند اما با انتقال ویروس به سالمندان می‌توانند به سفیر مرگ تبدیل شده و این حادثه تلخ اکنون در چهار شهر استان مرکزی نمود عینی دارد و کهنسالان قربانی غفلت دیگران در رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیرانه کرونا هستند.ن

208794

مطالب مرتبط