ابوالفضل ظهره‌ وند در گفتگو با پرسون:

حرکت صنعت پیش رو در لبه تکنولوژی های نو/ فعالیت در تسلیحات متعارف جامعه بین الملل، حق ایران است

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: صنعت دفاعی در هر کشوری صنعت پیش راه پیچیده ترین تکنولوژی ها را در درون خود دارد و در لبه تکنولوژی های نو حرکت می کند و در بسیاری از زمینه ها این صنعت می تواند دیگر صنایع را نیز به حرکت درآورده و سبب ارتقا آنها شود.

ابوالفضل ظهره‌ وند، دیپلمات سابق کشور و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی پرسون، در خصوص موضوع اتمام تحریم تسلیحاتی ایران و دکترین دفاعی کشور گفت: در این باره به چند نکته می‌توان اشاره کرد که به هر حال ایران به عنوان یک عضو متعهد در جامعه بین الملل این حق را دارد که بتواند در حوزه تجارت بین المللی از جمله تسلیحات متعارف فعالیت داشته باشد.

ظهره‌ وند افزود: این حق در واقع در سال ۲۰۱۵ نیز مورد تایید قرار گرفته و ایران می توانست از لغو تحریم‌ها برخوردار شود زیرا در دوره رئیس جمهوری اوباما در سال ۲۰۱۳ بود که در عقد نامه ۱۹۲۹ این تحریم‌ها بلکه توسط امریکایی ها در سال ۲٠۱۵ این حق شناسایی شد.

وی همچنین ادامه داد: ایران بنا به دلایلی از جمله مسیر اعتماد سازی که با غرب در پیش گرفته بود به طور موقت از این حق صرف نظر کرد و نیز در سال ۲۰۲۰ عملاً این تحریم لغو می شد.

دیپلمات سابق کشور و تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار داشت: آمریکایی‌ها تلاش کردند از طریق ارائه پیش نویس قطعنامه این تحریم‌ها را برگردانند که موفق نشدند و نقطه ظریف و قوت این موضوع ضربه ای است که دیپلماتی امریکا با آن مواجه شد و در شورای امنیت با تلاشی که روی آن انجام داد با در بسته رو به رو شد و مخالفت شورای امنیت را به طور قاطع دریافت کرد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که صنعت دفاعی در هر کشوری صنعت پیش راه و پیچیده ترین تکنولوژی ها را در درون خود دارد و در لبه تکنولوژی های نو حرکت می کند و در خیلی از زمینه ها این صنعت می تواند دیگر صنایع را نیز به حرکت درآورده و سبب ارتقا آنها شود.

ظهره‌ وند تشریح کرد: در شرایطی که ما حدود چند دهه با تحریم ها ی شدید امریکا و غرب مواجه بودیم توانستیم با اتکا به ظرفیت‌های داخلی صنعت را به این پایه ارتقا دهیم و این صنعت می تواند امروز صادر کننده ی محصولات خود باشد که بر اساس فهرست ارائه شده ایران جز ده کشور برتر این حوزه قرار می گیرد و همچنیین درخیلی از جنبه ها از محصولات برنر برخوردار است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: حوزه هایی مانند پهبادها، موشکی و رادارها ظرفیت هایی است که ما با ارتقا به ظرفیت داخلی به دست آورده‌ایم. کشور ما در آغاز دفاع مقدس باید سیم خاردار به درون وارد می‌کرد اما امروزه می‌توانیم فروشنده موشک های نقطه زن در دنیا باشیم باشیم که نشان می‌دهد ایران در سایه فشارهای تحریمی توانسته است با اتکا به ظرفیت داخلی موقعیت خود را ارتقا دهد.

ما می‌توانیم در شرایط تحریم به صنعت هسته‌ای دست پیدا کنیم

ظهره‌ وند تصریح کرد: وقتی ما می‌توانیم در شرایط تحریم به صنعت هسته‌ای دست پیدا کنیم نیز در مسیر تولید خودرو، حوزه کشاورزی و سایر حوزه ها می‌توانیم این تجربه موفق را تکرار کنیم.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: نکته ای که امریکایی ها در این موضوع خیلی جنجال به پا می کنند در خصوص آزاد شدن فعالیت تجاری ایران در حوزه تسلیحات است که جهانیان می دانند که در دکترین دفاعی ایران استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی جایگاهی ندارد و حتی در سلاح های متعارف ایران معتقد است که باید گفتمان چند جانبه گرایی و رعایت حقوق و استمرار ملت ها به طور کامل رعایت شود.

وی گفت: امریکایی ها و کشورهای هم سو با او علیرغم سرو صدایی که راه می اندازند بیش از 6 سال است انواع سلاح ها را برای کشتار مردم بی دفاع یمن به عربستان می دهند.

وی هچنین افزود: این در حالی است که ایران اگر بخواهد سلاحی به مردم یمن بدهد برای دفاع از خون، استقلال و امنیت ملت یمن است و این دو دکترین نظامی با هم متفاوت است یکی دکترین تجاوزگرانه و توسعه طلبانه دکتری است و دیگری دفاع از حقوق ملت ها را در دستور کار خود دارد.

208674

مطالب مرتبط