خوش چهره در گفتگو با پرسون:

اگر ارزش پول ملی حفظ نشود به سمت سقوط حرکت می کند

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: یکی از دغدغه های اقتصاد ایران، ارزش پول ملی است اگر به همین روال کم رمق تر شود به سمت سقوط ارزش پول ملی حرکت می کند، مانند خون در رگ های بیمار که اگر نباشد همه محاسبات به هم می ریزد و به توقف حیات می انجامد.

محمد خوش چهره، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پرسون، درباره سخنان رهبر انقلاب اسلامی که فرمودند مکرر گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مسئله تولید، جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فساد‌های مالی است. گفت: اقتصاد ایران مانند یک بیمار است که در در حال حاضر دچار مصدومیت و دچار شکستگی های متعدد در تولید، تعطیلی و کم رمقی بعضی از واحدها، شکستگی ها، صدمات و ضربات بعضی از واحدها زمان بر می باشد.

خوش چهره افزود: اولین کاری که باید برای بیمار انجام داد بخش علائم حیاتی در این حالت مهم ترین جنبه جریان خون می باسد که اگر نرسد باعث مرگ می شود بنابراین در این جهت یا باید اقدامات آنی کوتاه مدت و یا میان مدت انجام داد. بنابراین در اقتصاد مولد یا تکنسینی باید بالای سر این ییمار باشد.

خوش چهره ادامه داد: در مجموعه مشکلات اقتصاد ایران در تولید کم رمقی مشاهده می شود که تولید ناخالص ملی که یک بحث زمان بر است اول باید برای حیات اقتصاد استارت کوتاه مدت را در پیش گرفت سپس راه علاج بلند مدت است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: یکی از دغدغه های خیلی اساسی اقتصاد ایران، ارزش پول ملی است اگر به همین روال کم رمق تر شود به سمت سقوط ارزش پول ملی حرکت می کند مانند خون در رگ های بیمار که اگر نباشد همه محاسبات به هم می ریزد و به توقف حیات می انجامد.

وی مطرح کرد: ارزش پولی ملی اگر با آهنگی که بخشی برون زا(شیطنت دنیای سلطه- جنگ اقتصادی و تحریم ها) و بخشی درونزا که به غفلت ها و جهالت ها بر می گردد و بعضی از راهنمایی های غلطی که سبب تصمیمات اشتباه سیاسی می شود که با راهنمایی به مقام مسئولی که کم آگاه است و تصمیماتی در این رابطه به اسم احیا و نجات اقتصاد گرفته می شود اما منجر به صدمات جبران ناپذیر در اقتصاد می شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی اظهار داشت: در چنین فضایی در همه علائم اساسی که اقتصاد به آن دچار شده دیده می شود که مانند بیمار مصدوم رنج می برد و مهم ترین مسئله ارزش پول ملی است که اگر این نگاه عوض شود و صدا و سیما به جای اینکه اعلام کند به طور مثال 10 درصد ارش پول ملی افزایش پیدا کرده بگوید امروز ده درصد ارزش پول ملی کاهش داشته است در این شزایط بهتر به مردم آگاه سازی داده شود که مردم این چنین مطالبه گر می شوند.

وی تاکید کرد: وظیفه ذاتی بانک مرکزی که حفظ ارزش پولی است الان زیر سوال هست که چرا به وظیفه خود عمل نمی کند. نباید در مدیریت تقاضای ارز بخش زیادی سوداگری و دلالی باشد و قاچاق کالا جز یکی از تقاضاهایی است که به آن دامن زده می شود که باید از هجوم سوداگران در مدیریت تقضاضا غیر ضرور جز در صادرات و واردات کالای اساسی جلوگیری شود.

خوش چهره عنوان کرد: فساد بیماری است که درمان آن عمدتا یه درمانی است که ریشه در زمان دارد و بلافاصله حل نخواهد شد، به یک برنامه یک ساله و دوساله نیاز دارد. اما بعضی موارد مانند ارزش پولی را نمی شود به زمان موکول کرد باید سریع جلوی آن را گرفت در غیر این صورت مردم متوجه می شوند امرار معاش برایشان سخت و مشکل است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: این کاهش ارز سود ملی افراد دارا را داراتر و افراد فقیر که خانه و ماشین ندارند را به شدت فقیرتر خواهد کرد که این شکاف طبقاتی خود به نوعی عوارضی را در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین بارها گفته شده اگر نتوان حفظ ارزش پول ملی که یکی از واجبات اقتصادی است را انجام داد از نظر مدیریت خطای استراتیژیک انجام شده است.

وی ادامه داد: اهم واجب خدمت به مردم است تمرکز از نظر زمان بندی بر می گرد به حفظ ارزش پول ملی که یک لحظه نباید از آن غافل شد در این مسیر دولت، مجلس و قوه قضائیه باید پاسخگو باشد.

خوش چهره گفت: در حقیقت حکومت باید پاسخگوی مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از ارزش پول باشد. یعنی ارزش پول ملی فقط تغییر نمی کند بلکه محاسبات اجتماعی را بهم می زند و مسئله امیتی ایجاد می کند باید با تذکر مقام معظم رهبری به صورت یک توجه جدی تر و بک باور عمیق تر در مسئولین ما خودش را نشان دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس اقتصاد سیاسی تصریح کرد: اقتصاد باید بر اساس مزیت ها پیش برود و توانایی های بازار بزرگ مصرفی، در حقیقت به تولید معنا می دهد الان ما در اقتصاد ایران تقاضاهای فراوان اجابت نشده داریم حتی در نیازهای اساسی مانند خوراک پوشاک مسکن خیلی افراد بد مسکنی یا سو مسکن دارند در حالی که رونق بخش مسکن هیچ ربطی به سرمایه خارجی و تحریم ها ندارد.

208459