منظر فرهنگی دیوار بزرگ گرگان ثبت‌جهانی شود

مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان گفت: با توجه به وجود اقوام مختلف، صنایع دستی متنوع و آداب و رسوم مختلف در استان گلستان پیشنهاد می‌شود منظر فرهنگی دیوار بزرگ گرگان ثبت‌شده تا همه زاویا آن ثبت شود.

به گزارش پرسون؛ حمید عمرانی اظهار کرد: دیوار بزرگ گرگان با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر پس از دیوار چین، دومین دیوار قاره آسیا بوده که از خط ساحلی دریای مازندران آغاز شده و تا صخره‌های «بیلی کوه» در محدوده پارک ملی گلستان امتداد دارد.
وی با اشاره به اعتبار ۷ میلیارد تومان از ره آورد سفر ریاست جمهوری به استان گلستان خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۷ در سفر رئیس جمهور به استان گلستان مبلغ ۷ میلیارد تومان برای حفاظت، ساماندهی و کاوش دیوار بزرگ گرگان مصوب شد که در سال گذشته حدود ۳ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
مدیر پایگاه دیوار بزرگ گرگان بیان داشت: قرار است امسال 4 میلیارد تومان برای ساماندهی، کاوش، تعمیر ساختمان اداری پایگاه، تهیه نقشه هوایی و دیجتیال‌سازی دیوار بزرگ صرف شود که این مبلغ مابقی اعتبارات سفر ریاست جمهوری است.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود با توجه به وجود اقوام، صنایع دستی گوناگون و آثار تاریخی و طبیعی فراوان منظر فرهنگی دیوار بزرگ گرگان ثبت جهانی شود.
عمرانی گفت: برای ثبت جهانی این دیوار بزرگ نیاز به زیرساخت‌هایی است که برای آماده کردن این زیرساخت‌ها و تکمیل پرونده این دیوار بزرگ در راستای ثبت جهانی شدن حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

207928