نادری در گفتگوی تلفنی با نایب رئیس مجلس ارمنستان:

مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی برای حل و فصل مسأله نیست

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی(‌IPU‌) مجلس گفتگو و راه حل سیاسی را بهترین مسیر برای حل درگیری‌های قره‌باغ دانست و گفت: تهاجم و مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی برای حل و فصل مسأله نیست.

به گزارش پرسون، احمد نادری، رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی(‌IPU‌) ‌مجلس شورای اسلامی طی تماس تلفنی با هوانس هوانسیان رئیس گروه پارلمانی اتحادیه بین المجالس ارمنستان و نایب رئیس مجلس این کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

نادری با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و همسایگی میان دو کشور گفت: تقویت و تحکیم مراودات در بخش های مختلف به ویژه ارتباطات پارلمانی فیمابین کمک فراوانی به گسترش روابط کرده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با ابراز گرانی از درگیری میان دو همسایه جمهوری اسلامی ایران؛ جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً مشخص و روشن است؛ سیاست ما احترام به حق تمامیت ارضی کشورها و گفتگو برای حل و فصل اختلافات بر اساس اصل همزیستی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی نگران تشدید درگیری‌ها و تلفات و کشته شدن افراد به ویژه افراد غیر نظامی در دو کشور همسایه است.

نادری در ادامه بر ضرورت خویشتنداری دو طرف و برقراری گفتگو تأکید و اظهار کرد: مردم ما نگران افزایش تنش و درگیری هستند، از این رو از طرف مردم و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می کنیم دو طرف جهت جلوگیری از افزایش شمار جانباختگان و تبعات ناشی از آن در منطقه، نهایت تلاش خود را برای توقف درگیری به کار گیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اعلام حمایت از تقویت مناسبات پارلمانی فیمابین اعلام کرد که می توان مسأله قره باغ را از طریق ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی از جمله IPU و یا سایر سازمان های مرتبط، حل و فصل کرد و افزود: در این شرایط حساس، بهترین گزینه راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل و فصل این اختلاف بوده و تهاجم و مداخله کشورهای ثالث راه حل خوبی نیست.

رئیس شورای ‌اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی(‌IPU‌) در پایان خاطرنشان کرد: هر چه سریعتر، دو کشور با بهره برداری از تمامی ظرفیت های منطقه ای و بین المللی به درگیری پایان داده و به برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه کمک کنند.

نایب رئیس مجلس ارمنستان: ایران در زمینه صلح و امنیت، نقش محوری در منطقه ایفا می‌کند

در ادامه این گفتگوی تلفنی، هوانس هوانسیان رئیس گروه پارلمانی اتحادیه بین المجالس مجلس ارمنستان با قدردانی از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه قابل احترام برای ارمنستان تاکید کرد.

نایب رئیس مجلس ارمنستان همچنین اظهار داشت: ایران در زمینه صلح و امنیت، نقش محوری در منطقه ایفا می کند و ما از پیشنهاد آتش بس در منطقه درگیری و بهره برداری از ظرفیت های ایران استقبال می کنیم.

207638