آیا ریزش قیمت دلار در راه است؟

قیمت دلار در ابتدای هفته پیش ریزشی بوده و از کانال ۳۰ هزار تومان خارج شده و وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده است و همین موضوع باعث عرضه بیشتر دلار به بازار شد البته برخی معتقدند این روندکاهشی دلار موقتی بوده و دلال ها از این وضعیت نوسان گیری می کنند.

به گزارش پرسون، در روزهای گذشته رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی و بازگشت بخشی از مطالبات ارزی کشور از سال ۹۸ خبر داده و تاکید کرده با ورود ۸ میلیارد دلار ارز به بازار روند کاهش قیمت ارز در کشور از سر گرفته شده و با ورود مابقی ۱۹ میلیارد دلار مطالبات معوق عملا قیمت دلار کاهش می یابد.

این وعده رئیس کل بانک مرکزی باعث افزایش هیجان در بازار فردوسی شد، به طوری که از روش شنبه قیمت دلار در بازار روندی نزولی گرفت و از کانال ۳۰ هزار تومان وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد و روز یک شنبه هم سیر نزولی آن ادامه یافت و قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومان وارد شد، بسیاری از فعالان بازار معتقدند در این مقطع قیمت دلار تا ۲۲ هزار تومان کاهش می یابد.

این تحلیل ها در شرایط کنونی منجر شده بسیاری از دلال های میدان فردوسی هم فروشنده ارز باشند، در حالی که کمتر از یک هفته پیش خیلی ها خریدار ارز بودند و فروشنده ای وجود نداشت. گزارش میدانی جزئیات بیشتری از وضعیت کنونی بازار را آشکار کرده و حکایت از این دارد که دلال ها گرچه معتقدند قیمت ارز در آینده دوباره صعودی خواهد بود، اما در بازه زمانی کوتاه مدت آن را نزولی می دانند و با هدف نوسان گیری دلار می فروشند.

دولت به دنبال نوسانگیری از قیمت ارز است

سعید یکی از فروشنده های ارز در میدان فردوسی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت به دنبال نوسان گیری از قیمت ارز است، گفت: به نظر می رسد سیاست کنونی دولت این باشد که برای چند هفته قیمت دلار را پایین نگه دارد و دوباره آن را بالاتر از ۳۰ هزار تومان بفروشد و از آنجایی که مردم در ایران عادت دارند به صف خرید هر چیزی که گران شد بپیوندن به طور قطع چند هفته دیگر دلار بالای ۳۰ هزار تومان هم خواهند خرید.

او در پاسخ به این سوال که اگر مطمئن هستی ارز دوباره گران می شود چرا الان فروشنده هستی؟ افزود: از آنجایی که قیمت دلار به صورت دستوری کاهش می یابد من نیز هم‌راستا با سیاست دولت عمل می کنم و زمانی که قیمت در حال کاهش هست می فروشم و دوباره زمانی که قیمت آن به کف رسید می خرم و پس از گرانی می فروشم. در واقع من همان کاری که دولت می کند را انجام می دهم.

البته بازار ارز ایران در چند ماه اخیر قابل پیش بینی نبوده و حتی زمان هایی بوده که رئیس کل بانک مرکزی مدعی بوده که قیمت ارز حباب دارد و به زودی کاهش می یابد، اما دوباره افزایش یافته، به همین دلیل بسیاری از فعالان بازار به موضوع گیری های مسئولان انتقاد دارند که همه چیز را وارونه جلوه می دهند.

آقای رضایی مدیر یک صرافی در میدان فردوسی، با اشاره به اینکه بازار ارز در ایران به دلیل دلالی ها که در آن رخ می دهد پرنوسان است، گفت: به طورقطع نمی توان پیش بینی دقیقی از بازار ارز داشت، زیرا از یک سو فاکتورهای خارجی در بازار ارز تاثیر می گذارند و از طرف دیگر در ایران عده ای از نوسانات ارزی سود می برند، به همین دلیل آنها تلاش می کنند بازار پرنوسان باشد و در باره کاهش اخیر دلار هم می توان گفت چشم انداز بلندمدتی برای آن قابل تصور نیست مگر اینکه اتفاق خاصی در سیاست خارجی کشور رخ دهد.

گفتنی است در چند روز اخیر قیمت دلار روند نزولی خود را آغاز کرده و برخی فعالان بازار می گویند تا چند هزار تومان دیگر کاهش می باید و دوباره روند صعودی آن آغاز می شود و احتمالا سقف قبلی‌اش یعنی ۳۰ هزار تومان را می شکند. این اعادها در حالی مطرح می شود که رئیس کل بانک مرکزی به تازگی وعده داده با ورود مطالبات ارزی قبل به کشور قیمت ارز کاهش خواهد یافت. حال باید دید که ادعای دلال ها در آینده درست از آب بیرون می آید یا وعده های رئیس کل بانک مرکزی؟

منبع:موج

207548