بختیاری در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

رادار قدیر، تهدید های اطراف را تا هزار کیلومتر دورتر از مرزها شناسایی می کند

کارشناس دفاعی و امنیتی گفت: از توانمندی‌ها و ویژگی‌های رادار قدیر این است که به صورت ثابت عمل کرده اما به جهت چهار وجهی بودن 360 درجه می تواند محیط اطراف خودش را تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتر مورد رصد قرار دهد.

مهدی بختیاری، کارشناس دفاعی و امنیتی در گفتگو با خبرنگار پرسون، در رابطه با موضوع تقویت سامانه راداری قدیر و افزایش سرانه دیده بانی راداری پدافند هوایی کشور گفت: هرکشوری برای ارتقای توانمندی دفاعی خود در بعضی از حوزه ها در مقابله با تهدیدها نیاز به تمرکز زیادی دارد و در مرحله اول این تهدیدها کشف و توسط رادارها و سامانه ها شناسایی شود تا بتوان با آن مقابله کرد.

بختیاری با عنوان اینکه خط اول مقابله با هر تهدید برعهده رادارها و سامانه‌های شناسایی می باشد افزود: رادار قدیر که نمونه جدید آن به شبکه یکپارچه پدافند هوایی تحویل داده شد و از این رادار سال های قبل رونمایی شده بود و این نمونه های جدید بود که به این شبکه افزوده شده، تا در مناطق مورد نظر نصب می شود.

کارشناس دفاعی و امنیتی در ادامه اظهار داشت: از توانمندی‌ها و ویژگی‌های رادار قدیر این است که به صورت ثابت عمل کرده اما به جهت چهار وجهی بودن 360 درجه می تواند محیط اطراف خودش را تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتر مورد رصد قرار دهد.

کارشناس دفاعی و امنیتی همچنین خاطر نشان کرد: دارای یک برد خیلی بلند است که هزار کیلومتر دورتر از مرزهای خود ما می تواند هر هدفی که در اطراف ما هست را شناسایی کند. و اگر نیاز به مقابله با آن تهدید است این اطلاعات را در اختیار سامانه های موشکی یا پدافندی قرار دهد که این یکی از مهمترین ویژگی های سامانه قدیر است.

کارشناس دفاعی و امنیتی عنوان کرد: در حال حاضر تقریبا در بیش از 3 هزار و ۵۰۰ نقطه کشور پدافند هوایی ما گسترش پیدا کرده است. از جمله در مرزها رادارها هرچقدر برد آنها بلند باشد و گسترهی بیشتری را مورد رصد و پایش قرار دهند توانمندی ما برای مقابله با تهدیدات پیش از ورود به کشور ما بیشتر می شود.

بختیاری گفت: مسئله بعدی هماهنگی است که در سال‌های اخیر با تشکیل قرارگاه مرکزی پدافند هوایی خاتم تمام سامانه ها و یگان های پدافند هوایی تحت فرماندهی یک برنامه و توجه واحد قرار می‌گیرد. که در این یگان ارتش سپاه و دیگری یگانهای پدافندی حضور پیدا می‌کند.

کارشناس دفاعی و امنیتی تشریح کرد: پدافند هوایی از مهم ترین نقاطی است که برای همکاری‌های ارتش و سپاه مانند این نمونه اخیر که با حضور فرمانده کل ارتش، فرماندهی قرارگاه خاتم به عهده دارند و نیروی هوافضای سپاه به عنوان به کار گیرنده رادار است. خیلی دقیق و روشن از همکاری جمهوری اسلامی در سالهای گذشته نشان داده است که در حوزه‌های مختلف چه پیشرفت هایی داشته، رادارها به عنوان سامانه هایی که بیشترین پیچیدگیها را به لحاظ علمی و تکنولوژی دارند و خیلی روشن است که رادار قدیر این توانمندی ها را دارد.

207527