خوش چهره در گفت و گو با پرسون:

رونق اقتصاد ملی به معنای افزایش ظرف مالیاتی است

یک اقتصاددان گفت: در کشورقاچاق کالا بیش از 25 میلیارد دلار است و با بحران واردات بی رویه اقلام قابل تولید در داخل مواجه هستیم.

دکتر محمد خوش‌چهره اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص عدم توانایی بودجه ریزی با توجه به شرایط کشور و موانع موجود بر سر این راه اظهار داشت: تغییر بودجه سنتی به عملیاتی در کشور کلید خورده است ولی در را باز نکرده و بحثش شکافته نشده است .

خوش چهره افزود: با این تغییرات در بودجه ریزی در عمل هم هیچ اقدامی به مفهوم درستش نبوده است. یکی از اشکالات چنین اقدام های برجسته مثل اینکه ساختار بودجه باید عوض شود یا ساختار نظام مالی عوض شود یا ساختار آموزش و پرورش باید عوض شود،

وی در ادمه به نحوه مدیریتی ترامپ برای تصریح موضوع اشاره کرد و گفت: با همه ایرادهایی که به ترامپ وارد است، در اقتصاد از نظر ملی به بهای چپاول جهانی دارد کاری می کند که اقتصاد ملی آمریکا رونق پیدا کند. بنابراین رونق اقتصاد ملی یعنی ظرف مالیاتی را بالا می برد.

این اقتصاددان ادامه داد: یک موقع که با فشار می خواهیم رقم مالیات بالا برود و یک زمانی هم خواستار افزایش رقم مالیات هستیم ولی زمینه های فعالیت و شکوفایی اقتصادی را از آن طرف بالا می بریم. به طور مثال ترامپ مانع واردات به آمریکا می شود و همانطر که شاهد هستید جنگ اقتصادی با چین راه انداخته است که همه کارهایش ایراد دارد ولی از نظر اقتصادی ترامپ سعی می کند تولید داخل را جایگزین واردات کند تا اشتغال ایجاد شود.

خوش چهره مطرح کرد: در ایران برای رفع موانع باید تلاش بسیاری کرد. متاسفانه در کشورقاچاق کالا بیش از 25 میلیارد دلار است و با بحران واردات بی رویه اقلام قابل تولید در داخل مواجه هستیم. این امردرآمد دولت را محدود می کند که به آن دقت نمی کند که اکثر دولت ها در ایران مثل هم رفتار کردند. بنابراین افزایش ظرف مالیاتی بدون رفع موانع تنها سبب می شود که درآمد اصلی دولت تنها مالیات باشد.

وی در پایان تاکید کرد: عدالت مالیاتی خیلی مهم است در راستا این اقدام باید جزئیات برنامه را شفاف سازی کرد و قانون گزار تا اینکه طرح موضوع می کند، برنامه ریز و مجری طرح نباید ویراژ دهند. یکی از آفت ها همین است مثل خیلی دیگر از حرف های کلی که می زنیم مثلا عدالت چون تعریف نمی کنیم، شاخص نمی دهیم و روش های ارزیابی نمی گذاریم، اقداماتی به اسم عدالت، غیرعدالت می شود.

207346

مطالب مرتبط