فوق تخصص بیماری های ریوی:

آلودگی هوا عامل اصلی  سرطان  ریه شناخته شده است / خطر بیماری آنفلوانزا کمتر از کرونا نیست

فوق تخصص بیماری های ریوی آلودگی بالای هوا رایکی از عامل های  بروز سرطان خواند.

اصفهان_ پرسون؛ مصطفی قانعی در گفتگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: امروزه عوامل زیادی در بروز و شیوع بیماری های ریوی نقش دارد از شیوه های پخت و پز و نحوه آشپزی تا آلودگی هوا و افزایش مصرف سیگار بدنبال این تبلیغ که سیگار در لاغری و خوش هیکلی و اندامی شدن نقش دارد و آلودگی ناشی از مواد شیمیایی و آلودگی های شغلی مثل آرایشگرها که از انواع اسپری ها و رنگ موها استفاده می کنند .

وی بیان داشت: در هر دقیقه ۱۲ بار نفس می کشیم که با هر نفسی ۵۰۰ سی سی هوا وارد شش ها می شود با توجه به اینکه حجم نفس که وارد ریه ها می شود بسیار زیاد است و معادل 7 هزار لیتر هوادر 24ساعت است قطعاً آلودگی هوا در یک شهر یا در محیط کار و منزل باعث می شود که چند هزار لیتر هوای آلوده وارد بدن شود و ورود این میزان آلودگی هوا سبب بیماری انسدادی ریه و شیوع بیماری های ریوی و تنگی نفس و سرفه های شدید و سرطان ریه می شود.
فوق تخصص بیماری های ریوی اعلام کرد: قوی ترین سیستم دفاعی بدن در سیستم تنفسی تعبیه شده است و هنگامی که آسیب ببیند قادر به مقاومت نیست و این در حالی که امروزه ریه بخاطر انواع ِآلودگی های باکتریایی، ویروسی، شیمیایی به طور مداوم در معرض آسیب است.
وی ادامه داد: بیماری های ریوی با علامت تنگی نفس و سرفه های شدید و خلط خونی خود را نشان می دهد و فردی که مبتلا به بیماری ریوی شده باشد از تنگی نفس یا سرفه رنج می برد.

قانعی بیان داشت: هر جا جمعیت زیاد باشد بیماری های ویروسی قابل انتقال است و بیماری های عفونی که علت ویروسی داشته باشد قابل انتقال است مثل کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی و بیماری های عفونی که علت باکتریایی دارد مثل سینه پهلو و با علت قارچی دارد.
وی گفت: به شکل علمی اثبات شده است استفاده از ماسک شانس انتقال از بیماری های عفونی را کاهش می دهد و رعایت یک و نیم متر فاصله با فرد مبتلا شانس ابتلا را کاهش می دهد.

فوق تخصص بیماری های ریوی اظهار داشت: یکی از راه های انتقال بیماری های عفونی از طریق دست است و سال های سال است که جراحان با شستن دست بیماری های عفونی را از بیماران خود دور ساختند.

وی اعلام کرد: تجمعات در فضای بسته آسیب رسان است مثل پاساژ گردی که تو صیه نمی شود.

قانعی گفت: هر زمانی که بشر توانست واکسن تولید کند میتواند بیماری رامهار کند مثل سرخک و فلج اطفال که از طریق واکسن مهار شد.
وی ادامه داد: در بیماری هایی که دولت ها نتوانستند به اندازه نیاز بشریت واکسن تولید و تزریق کنند مثل انفلوانزا باعث شد هر ساله شاهد شیوع این بیماری شویم.
فوق تخصص بیماری های ریوی با بیان اینکه خطر بیماری آنفلوانزا کمتر از کرونا نیست و این به عهده ی دولت است که برای گروه های خاص وبه اندازه نیاز مردم واکسن تولید یا وارد کند، بیان داشت: اما احتمال اینکه امسال شاهد بروز کمتر انفلوانزا نسبت به سال های قبل باشیم زیاد است زیرا که امسال رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی برای بیشتر مردم جا افتاده است.
وی گفت: اینکه امروز مردم ما به این سطح آگاهی رسیدند که در جمع عطسه و سرفه نکنندو دست های خود را بشویند بسیار در کاهش بیماری های عفونی نقش دارد.
آدم های سالم نیاز به زدن واکسن انفلوانزا ندارند.

207206