مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی:

مرکز آینده ‌پژوهی دریاچه ارومیه، دی امسال افتتاح می‌شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: مرکز ملی آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دی ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش پرسون؛ مهران نظری مرکز آذربایجان‌غربی گفت: مهمترین پروژه در دست انجام حوزه اداره کل محیط زیست استان که جزو طرح های مصوب ستاد احیا نیز به شمار می‌رود، مرکز ملی آینده پژوهی دریاچه ارومیه بوده که با اعتبار ۴۵ میلیارد ریالی در دست احداث است.

وی بیان کرد: مرکز آینده پژوهی ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه را خواهد داشت ولی تصمیم نهایی در زمینه اینکه زیر نظر کدام بخش باشد، مشخص نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: از شروع فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح های زیست محیطی تخصیص داده‌شده‌ و در این زمینه اقدامات مختلفی از بخش‌های مختلف انجام یافته‌است.

وی اضافه کرد: پروژه تثبیت ریزگردها، حفاظت فیزیکی، احداث پاسگاه‌های محیط‌بانی و پروژه احداث هیدرومتری در محل ورودی آبهای رودخانه های استان به دریاچه ارومیه از جمله طرح هایی است که در قالب طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

نظری اظهار داشت: ارقام اعتبارات تخصیصی بسیار ناچیز است اما اقدامات اثر گذاری توسط محیط زیست استان انجام گرفته که می‌توان به طرح مشارکتی استقرار کشاورزی پایدار، معیشت جایگزین و آموزش جوامع محلی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در بحث تالاب‌ها و تامین زیرساخت‌های محیط زیست و قرق و حفاظت های زیست محیطی و نیز حفاظت از دریاچه نیز اقدامات مهمی انجام شده‌ و همچنان در حال پیگیری است.

از سال ۱۳۹۴تا کنون طرح های متعددی در حوزه زیست محیطی و با محوریت احیای دریاچه ارومیه در استان در حال اجراست که هفت طرح جزو طرح های شاخص هستند.

از شاخص ترین این پروژه ها می‌توان به اجرای طرح "حفاظت فیزیکی سواحل دریاچه ارومیه" حد فاصل سلماس تا میاندوآب، " و طرح ملی مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه اشاره کرد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

منبع: ایرنا

207167