درخواست زرشک‌کاران خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی؛

یاقوت کویر روی سر شاخه‌های بی‌تدبیری است

در حالی خراسان جنوبی ۱۳ مهر میزان سفر وزیر جهاد کشاورزی است که کشاورزان منطقه و به ویژه زرشکاران، خواستار حمایت بیشتر دولتمردان و چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات کشاورزان هستند.

به گزارس پرسون؛ زرشک، یکی از محصولات استراتژیک و منحصر به فرد خراسان جنوبی است؛ محصولی که شهرت و آوازه جهانی‌اش همه جا پیچیده است به طوری که بیش از 98 درصد زرشک کشور در استان کویری خراسان جنوبی تولید می‌شود.

اگرچه سالانه بهره‌برداران زیادی به ویژه در روستاهای استان از تولید این محصول چرخ زندگیشان می‌چرخد و زرشکی مطلوب برای صادرات به آن سوی مرزها ارسال می‌شود اما درآمد این محصول باارزش، چندان نصیب کشاورز نمی‌شود و تنها بخشی از هزینه‌های زندگی او را پاسخگو است چرا که سود واقعی فروش محصول به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

در فصل برداشت زرشک، چیری که بازار خرید و فروش را متلاطم می‌کند دست درازی دلالان به مزارع زرشک است و عواقب سوء آن تنها گریبانگیر کشاورزان می‌شود اما این همه ماجرا نیست، با آمدن کرونا دردی مضاعف بر مشکلات و دغدغه‌های زرشکاران افزوده است.

کرونا نه‌ تنها بازار داخلی را متوقف کرده است بلکه به توصیه سازمان‌های بهداشتی، انجام هرگونه جابه‌جایی کالا و مسافر نیز به نوعی متوقف شده تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود، بر همین اساس نبض تند صادرات کندتر و کندتر شده و در مواردی حتی به توقف کامل رسیده است.

امسال نیز سایه سنگین نبود بارگاه زرشک، انتشار ویروس کرونا و وجود دلالان و سودجویان بر سر مزارع زرشک استان، سنگینی می‌کند تا جایی که به دلیل نبود خریدار و قیمت پایین، مشکلات زرشک‌کاران آن‌قدر زیاد شده که کشاورزان تمایل به جمع‌آوری محصولات خود ندارند.

کمتر از یک ماه برای برداشت زرشک مهلت باقی مانده است و کشاورز باید محصولات را جمع‌آوری کند تا دچار سرمازدگی نشود، این در حالی است که زرشک‌های سال گذشته داخل سردخانه‌ها مانده است و جایی برای دپوی محصول امسال وجود ندارد.

یکی از زرشکاران قاینی می‌گوید: کرونا که آمد گویی آتش به خرمن بهره‌برداران زرشک زد.

وی افزود: بهره برداران طبق روال همیشه محصولشان را برای فروش نوروز و برای صادرات آماده کرده بودند اما کرونا چوب لای چرخ صادرات گذاشت.

وی عنوان کرد: بارگاه‌های ما هنوز انباشته از محصولات سال گذشته است و این درحالی است که فصل برداشت آغاز شده و کشاورزان دغدغه بارگاه دارند.

البته در این مدت مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و سازمان تعاون روستایی بیکار ننشسته و تلاش کردند تا با پیگیری‌های انجام شده زرشک سال قبل را از کشاورزان به صورت توافقی خریداری کنند.

رئیس تعاون روستایی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: محصول بین کشاورز و خریدار به صورت توافقی رد و بدل می‌شود و هدفمان کوتاه شدن دست دلال و واسطه است.

ضیائیان احمدی از ارسال 200 تن زرشک به مرکز کشور، برای فروش خبر داد و افزود: امروز 200 تن زرشک استان به تهران رسید تا در چهار غرفه‌ای که استان تدارک دیده است به فروش برسد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر منتظر فروش زرشک خریداری شده هستیم تا مشتری خود را پیدا کند و در گام دیگر بتوانیم زرشک‌های بیشتری از بهره‌برداران خریداری کنیم.

رئیس تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: از وقتی سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید زرشک توافقی اقدام کرده، تجار و صادرکنندگان با قیمت بهتری زرشک را خریداری می‌کنند و در حال حاضر زرشک پارسال و امسال به صورت توافقی خریداری می‌شود.

زرشکاران در آستانه سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان، انتظاراتی دارند...

یکی از کشاورزان زرشکار بیرجندی گفت: از آقای وزیر تقاضا داریم نسبت به تأمین تسهیلات برای زرشکاران اقدام کنند چرا که کشاورز نیاز به حمایت دارد تا بتواند زرشک خود را در بارگاه جمع‌آوری و به قیمت مناسب به فروش برساند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زرشک‌کاران در استان، نیازمند احداث بارگاه هستند، گفت: زرشک محصولی خاص برای استان است وز آن جایی که وزیر هم فرزند خراسان جنوبی است باید با نگاه ویژه‌ای استان را دریابد.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه، در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:از اینکه قبل از سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان نسبت به درخواست‌های ما مبنی بر وعده‌هایی که برای مراتع و پروانه چرا و منابع طبیعی داده شده بود عمل شد تشکر می کنیم.

سلمان اسحاقی با بیان اینکه زرشک یکی از محصولات خاص استان خراسان جنوبی است که باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد تا در صادرات و فراوری محصول دغدغه‌ای نداشته باشیم، از این رو از وزیر جهاد تقاضا داریم نسبت به در نظر گرفتن تسهیلات برای زرشکاران اقدام شود.

وی بیان کرد: درخواست دیگر ما از وزیر این است که در راستای معرفی محصول زرشک در مرزهای بین المللی و معرفی سرمایه داران برای صادرات بیشتر اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد تا تسهیلات بیشتری را برای زرشکاران خراسان جنوبی در نظر گیرند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین درخواستهای ما در سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی، توجه بیش از پیش به محصولات استراتژیک استان مانند زرشک و زعفران است.

خسروی با بیان اینکه در حال حاضر محصول زرشک سال قبل کشاورزان هنوز به فروش نرفته و بارگاه‌ها دپو شده است باید تدبیری اندیشید تا کشاورز بیش از این ضرر نکند.

وی تصریح کرد: این درحالی است که طبق پیش بینی جهاد کشاورزی استان، امسال نیز 22 هزار تن زرشک برداشت شود و باید دولت در قالب تسهیلات کم بهره به کشاورز، کمک کند تا برای احداث بارگاه‌های زرشک در استان اقدام شود.

منبع/ تسنیم

206981