قبادی دانا:

اعلام جزئیات تحصیل رایگان معلولان در دانشگاه‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت، توضیحاتی داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران درباره تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: طبق ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، موضوع آموزش عالی رایگان افراد دارای معلولیت نیازمند و آیین‌نامه اجرایی آن، افرادی که براساس آزمون وسع مبتنی بر سامانه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در هفت دهک اول قرار دارند و دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند، می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یکبار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: براین اساس واحد‌های آموزش عالی موظف هستند که نسبت به ثبت نام، انجام امتحانات و صدور مدرک افراد پذیرفته شده موضوع این ماده قانونی بدون دریافت شهریه از فرد مشمول اقدام کنند.

وی تصریح کرد: همچنین سازمان بهزیستی نیز موظف است بعد از ثبت نام نسبت به تسویه حساب افراد نیازمند واجد شرایط دارای معلولیت با شرایط فوق الذکر با واحد‌های آموزش عالی اقدام کند. همچنین سازمان سنجش نیز موظف است فهرست افراد دارای معلولیت پذیرفته شده در واحد‌های آموزش عالی در هر سال تحصیلی را به بهزیستی کشور اعلام کند. براین اساس در سال تحصیلی ۹۷ و ۹۸ در نیمسال اول، سازمان بهزیستی بدهی را که به دانشگاه آزاد اسلامی داشت به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان پرداخت کرد و برای نیمسال تحصیلی دوم ۹۷-۹۸ و سال تحصیلی ۹۸-۹۹ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان را ظرف هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز کرد.

قبادی دانا بیان کرد: ما از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کردیم برای سال تحصیلی جدید ۹۹-۱۴۰۰ دسترسی الکترونیکی به بهزیستی بدهد تا هزینه شهریه تحصیلی دانشجویان واجد شرایط مشمول را به حساب دانشگاه آزاد واریز کنیم که امید است طی دو هفته آینده این کار محقق شود.

به گفته وی، برای فرزندان دارای سرپرست غیر موثر که تحت پوشش بهزیستی هستند (اعم از فرزندانی که در شبه خانواده‌ها حضور دارند یا امداد بگیر هستند و افرادی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کردند و سن پذیرش‌شان در بهزیستی کمتر از ۱۶ سال بوده) نیز این امکان وجود دارد تا شهریه آن‌ها در دانشگاه‌های غیردولتی به طور کامل پرداخت شود.

قبادی دانا با اشاره به سایر افراد که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و دانشجویانی که نیازمند هستند و دهک درآمدی آن‌ها دهک یک تا هفت است و تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و در دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آن‌ها که دارای پرونده در بهزیستی هستند و همچنین دانشجویانی که سرپرست خانواده آن‌ها دارای معلولیت شدید و بسیار شدید است و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و نیازمند هستند، نیز گفت: این افراد تا سقف اعتبارات مصوب و درصورت تامین اعتبار می‌توانند بخشی از هزینه تحصیلی‌شان را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: همچنین دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نیازمند هستند و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند، به عنوان کمک هزینه تشویقی تحصیل برحسب مقطع تحصیلی از کاردانی تا دکترا مبلغ ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان را هر ترم دریافت می‌کنند که در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در دو ترم این مبلغ بر روی حساب بانکی ۲۹۰۰ نفر از این افراد با شرایطی که ذکر شده، شارژ شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌هایی که دانشجویان ما در آن تحصیل می‌کنند و همچنین کلیه دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم کنند تا به لحاظ مناسب‌سازی و دسترس پذیری، شرایط مناسبی برای تحصیل افراد دارای معلولیت ایجاد شود و همچنین شرایطی ایجاد شود تا آن‌ها بتوانند به طور مستقل مانند سایر دانشجویان در فضای دانشگاه حضور یافته و به تحصیل خود ادامه دهند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از دانشگاه‌های مختلف مانند دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت و علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی که طی تفاهم نامه منعقده ۲۵ درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی ایجاد کردند و همچنین به خاطر همکاری خوب و تسهیل شرایط تحصیلی برای دانشجویان تحت پوشش بهزیستی، قدردانی کرد.

206577

مطالب مرتبط